Meerkamerfilter vervangen

Started by John79, May 21, 2021, 13:48:40 PM

Previous topic - Next topic

John79

Goedenmiddag,

Wil mijn meerkamerfilter gaan vervangen door een makoi biodrum 50 nu is mijn vraag zijn er leden die zo filteren en wat zijn de ervaringen?
Alvast bedankt voor de reacties.

Gr john


Madinees

Hoi John, ik heb een Makoi Biodrum 50 op een vijver van 21m3. Ze zeggen dat het geschikt is voor een vijver van 50m3 maar ik zou niet boven de 20m3 ermee gaan.
Trommel is relatief klein maar verder wel een goed filter. Heb het wel gecombineerd met een grote trickle. 2 jaar zonder gedaan maar daarmee kon ik niet genoeg voeren (lees >400gram per dag) zonder nitriet te meten.

Hoe groot is jouw vijver en hoeveel wil je gaan voeren?

John79

Mijn vijver is 38 kuub met 15 koi s dus u zou het afraden?

Stefan V

Toevallig had ik het er met oa madinees laatst over. Een biodrum 50 heeft dezelfde maat trommel als een drum 30 alleen het bioloog is groter en meer doorvoeren. Met 38 kuub zou ik toch voor een maatje groter gaan. Of een losse trommel voor een kamer filter

John79

Bedankt voor de reactie,heb liever wat over dan op het randje gaan filteren dus ga ik verder kijken

Perry

Quote from: Madinees on May 21, 2021, 17:06:25 PM
Hoi John, ik heb een Makoi Biodrum 50 op een vijver van 21m3. Ze zeggen dat het geschikt is voor een vijver van 50m3 maar ik zou niet boven de 20m3 ermee gaan.
Trommel is relatief klein maar verder wel een goed filter. Heb het wel gecombineerd met een grote trickle. 2 jaar zonder gedaan maar daarmee kon ik niet genoeg voeren (lees >400gram per dag) zonder nitriet te meten.

Hoe groot is jouw vijver en hoeveel wil je gaan voeren?


Vind het ook aan de kleine kant

Bas42

Het blijft lastig zo een oordeel te vellen of een filter wel/niet groot genoeg is. Het is o.a. afhanelijk van aantal bodemdrains/skimmers, visbezetting, voergedrag etc. Idealiter zou je 1x per uur je vijver rond willen pompen. Dus dan zit je al gauww op ca. 40 m/3 uur. Dat betekent ca. 4 aanvoeren rond 110 mm en 2 tot 3 retouren. Dan is dit filter aan de kleine kant. Maar met een lage visbezetting, matig voergedrag en beprkte flow en bv maar 3 aanvoeren zou een Biodrum kunnen volstaan. Maar ik ga wel met de andere adviezen mee dat je beter wat overcapaciteit kunt pakken dan dat je het te klein dimensioneert. En als je kiets voor een combi weet dat een alleen een trommel met BWB veelal niet volstaat om je waterkwaliteit gedurende het gehele jaar te borgen. Mattenkamer en/of ytrickle is dan echt een must have.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: John79 on May 21, 2021, 19:17:46 PM
Bedankt voor de reactie,heb liever wat over dan op het randje gaan filteren dus ga ik verder kijken

Zou ik doen. Het is een heel goed filter maar de '50' geeft een beetje een verkeerd beeld.
Ik trek er 28m3/uur door en dat gaat net (spoelt dan redelijk vaak, tot 10x per uur bij mij) op men vijver van 21m3.
Vind dat niet erg daar ik toch veel wil verversen. In de winter natuurlijk fors minder, dan 2x per uur.
Als je er 20m3 uur door trekt dan is het denk ik een ideaal filter. Filter heeft wel een grote bio bak, zou je evt nog kunnen splitsen in matten en bwb.

Ze hebben ook een biodrum 100 volgens mij. Dat is meer wat voor jouw vijver. Bouwkwaliteit van Makoi is wel meer dan prima.
Heb toen ik een trommel gekocht heb wel gezocht naar beste prijs/kwaliteit verhouding en kwam toen bij AEM en Makoi uit.

John79

Fijn dat er mensen zijn die meedenken,zou een trickle boven het bwb een oplossing kunnen zijn?

Madinees

Quote from: John79 on May 22, 2021, 22:13:00 PM
Fijn dat er mensen zijn die meedenken,zou een trickle boven het bwb een oplossing kunnen zijn?

Ja dat zie je tegenwoordig vaker en kan denk ik wel een oplossing zijn. Zelf heb ik liever een retour aan de trickel gewoon  naar de vijver.
Immers je brengt al gefilterd water terug in een andere bak die ook filtert, lijkt me minder effectief.

John79

Dus bijvoorbeeld de skimmer via de trickle laten laten en deze terug de vijver in

Madinees

Quote from: John79 on May 23, 2021, 09:13:17 AM
Dus bijvoorbeeld de skimmer via de trickle laten laten en deze terug de vijver in

Zelf heb ik 2x bodemdrain en 1x skimmer op de Biodrum. Uitgaand zitten er 2 pompen, 1 gaat gelijk terug de vijver in en de andere gaat van het filter naar de trickle en vandaar met een retour 110 ook terug naar de vijver. Je zou denken 'maar dan is het water toch eerst in het bwb geweest?' maar dat valt denk ik mee als je naar de constructie van het filter kijkt. Water gaat nl via de luchtstroomdoor het bwb maar deel stroomt gewoon onder de roostervloer door.

Fredb

Quote from: John79 on May 23, 2021, 09:13:17 AM
Dus bijvoorbeeld de skimmer via de trickle laten laten en deze terug de vijver in
Dat zou ik niet doen. of je moet er een heel goed voorfilter tussen zetten. Anders vervuild je trickle heel snel