Filter uitbreiden? Zo ja, met wat?

Started by 22Roy, May 11, 2021, 14:34:00 PM

Previous topic - Next topic

22Roy

Hoi,

Ik ben even benieuwd hoe andere fanatiekelingen hier tegenaan kijken. Mijn vijver is 3 jaar oud en telt 24m3, hierachter staat een oase trommelfilter en een bewegendbed module met 75 liter helix. Het water pomp ik terug de vijver in met een Oase Titanium 50.000 welke ik op 35% procent laat draaien zodat hij ongeveer 28m3 verpompt.
De vijver telt 8 koi waarvan 7 koi tussen de 50 - 70 cm en 1 vis van 83 cm.

Mijn doel is om maximaal 12 koi te houden van hoge kwaliteit. Ik ben nu aan het bedenken of ik de huidige filter qua filtermedium moet uitbreiden. Volgens de statistieken zou ik met de 75 liter Helix per dag (eenmaal ingedraaid in het seizoen) toch zo'n 350 gram voer per dag moeten kunnen voeren. Maar afgelopen zomer liep ik bij 150 gram toch wel tegen een verhoging in nitriet aan.

Ik overweeg daarom om mijn filtermedium uit te breiden en dacht zelf aan of een PP bak erachter met matten OF aan een shower. Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Groetjes,
Roy

Bas42

Hier bijna een vergelijkbare situatie en onlangs een grote trickle bijgeplaatst. Vooralsnog lijkt dat erg goed uit te pakken ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter