Airlift i.c.m. Drijvende skimmer

Started by Ehlen000, April 29, 2021, 22:04:39 PM

Previous topic - Next topic

Ehlen000

Hoi allemaal,
Mijn eerste post hier na lange tijd mee lezen ;)
Ik heb een kleine koi vijvertje van 5 kuub. Deze draait op een airlift met een 4 kamer filter. Nu wil ik een drijvende skimmer gaan inbouwen. Ik heb het bovenste deel van de AquaSkim 20 daarvoor gekocht en die wil ik met een bocht en doorvoer aansluiten op het filter met een schuifkraan ertussen voor regeling.
Doordat het een gravity opstelling is, is het hoogte in waterstand tussen de vijver en de borstelkamer maar een paar cm (ongeveer 3).

Ik kan evt uitwijken naar de bb of sb kamer, dat scheelt 2cm of naar de laatste kamer met Japanse mat, want daar is de stand zeker 10cm lager maar ga met het oppervlakte vuil natuurlijk liefst langs de borstels. Ook wil ik het filter nog aanpassen zodat de stand in de laatse kamer hoger wordt, want de huidige situatie is niet optimaal voor de airlift.

Hoe dan ook, wil graag voorkomen dat alles ingebouwd is en het dan niet werkt :-\

Kort samengevat: Heeft iemand een idee hoeveel verschil nodig is in waterniveau voor zo'n kleine drijvende skimmer?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes

Bas42

De werking van een skimmer in een gravity systeem wordt niet bepaald door het hoogteverschil tussen vijver en filter (indirect natuurlijk wel). Als je de pompen in een gravity systeem stil zet is het verschil in filter en vijver namelijk gelijk. De werking van je skimmer wordt bepaald door de flow van je pompen. Het hoogteverschil wat je ziet wordt namelijk bepaald doordat de pompen aan de achterkant van je filter "trekken" aan het water, je filter inbcl. leidingwerk. Hierdoor zakt het waterniveau in je filter een paar centimeter. Hoe meer flow hoe groter het hoogteverschil. Dus als je skimmer onvldoende werkt zou je kunnen kijken of je de flow van je pompen nog iets op kunt voeren (ik weet niet of deze al maximaal draaien). Anders zou je je bodemdrain iets kunnen knijpen maar dat heeft geen voorkeur. het feit dat er nu in een gravity systeem al een paar centimeter verschil zit tussen vijver en filter doet mij vermoeden dat je skimmer het wel zal gaan doen. Mijn (sterke) voorkeur heeft het om de skimmer voor het mechanisch filter in te brengen (dus in jouw geval de borstelkamer). de skimmer voert namelijkgrof vuil aan (blad en ander drijvend vuil) en dat wil je niet in je bioloog en al helemaal niet in je waaiers van de pomp.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

nico1012

Snap je vraag volkomen.

Hier heb ik 2 bodemdrains en 1 skimmer 2 airlifts met 30 watt verplaatsen het water. Dan werkt die niet heel goed omdat mijn bodemdrains heel veel water kunnen doorlaten omdat daar zo een rvs rooster op ligt.
Als ik de trikkel aanzet waar een 13000 liter pomp op staat werkt de skimmer perfect.
Voor de zekerheid zou ik een afsluiter op je bodemdrain leiding zetten zodat je die kan knijpen hierdoor weet je zeker dan je skimmer goed gaat werken.

Freek123

of een stand-alone drijfskimmer gebruiken. Kan eruit als t niet zo nodig is. Dus niet aangesloten op je filtersysteem.
Qua oppervlakte moet dat gemakkelijk kunnen.
10M3 HDPE met pompgevoed 3 kamer filter. Trickle zelfbouw w.a.g

Bas42

Pas wel op als je bodemdrains gaat knijpen dat de flow hoog genoeg blijft om bezinking te voorkomen (= vervuiling). Of je moet een goede spoelvoorziening hebben van je bodemdrain zodat je die wekelijks goed schoon kunt spoelen. Maar de vijver is maar 5 kuub dus en een skimmer en eventueel een bodemdrain maakt het lastig om dit optimaal in te richten dus je ontkomt er niet aan om te spelen met je flow in het filter en het toeleidend leidingwerk (skimmer en drain).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Ehlen000

Dank je allemaal voor het meedenken.
Flow heb ik genoeg, en ik werk met een omgekeerde bodemdrain, dus bezinksel eigenlijk geen last van.
Zo'n losse drijvende skimmer van Velda heb ik vorig jaar gekocht maar dat werkt echt voor geen meter, dus ik ga inderdaad  aan de slag met een aansluiting op de borstelkamer.
Ik wacht wel even tot het water iets warmer is want moet erin staan om de skimmer te maken  :P
Hou jullie op de hoogte :y:


Bas42

Veel succes en een fotootje van het eidnresultaat wordt op prijs gesteld.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Floris

Quote from: Ehlen000 on April 30, 2021, 20:17:51 PM
Dank je allemaal voor het meedenken.
Flow heb ik genoeg, en ik werk met een omgekeerde bodemdrain, dus bezinksel eigenlijk geen last van.
Zo'n losse drijvende skimmer van Velda heb ik vorig jaar gekocht maar dat werkt echt voor geen meter, dus ik ga inderdaad  aan de slag met een aansluiting op de borstelkamer.
Ik wacht wel even tot het water iets warmer is want moet erin staan om de skimmer te maken  :P
Hou jullie op de hoogte :y:

Ik snap denk ik je gedachte gang maar ook bij een omgekeerde bodemdrain kan er bezinksel in de leiding gaan zitten. Ik weet niet met wat voor diameter je werkt? Een 110mm leiding zal met een flow van 10 m3/uur zelfs nog wat bezinksel kunnen hebben.

Mijn ervaring met airlift is dat je eigenlijk te weinig flow per leiding kan creëren. Met airlift wil je zoals je al aangeeft een zo min mogelijk verschil in niveau omdat dit een hogere flow geeft. Dit kan je alleen creëren door de aanvoer van leidingen te vergroten waardoor de flow per leiding weer afneemt. Ik zou er dus zeker niet vanuit gaan dat er geen geen bezinksel in de leiding zal zitten en de tip van Bas ten harte nemen.

Bas42

Floris eens met je pleidooi. Als adviseur kom ik bij veel vijvers. Vaak gaat het (redelijk) goed. Maar ik spreek ook uit eigen ervaringen. Laatst nog mijn filterinstallatie aangepast om betere doorspoelvoorzieningen te maken voor de bodemdrains. Als je namelijk vervuiling of zelfs verstopping hebt van je drains is lijden een last. Je kunt er namelijk (bijna) niet bij komen. Het gebeurt ook altijd op een moment dat het je helemaal niet uitkomt. En neem van mij aan dat er maar weinig vrijwilligers te vinden zijn die in water van 5 graden celcius springen om je bodemdrain weer toegankelijk te maken. Dus een goed plan en robuust leidingwerk is essentieel wat mij betreft.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Ehlen000

Thanks, Ik ga er zeker rekening mee houden dat ik de drain goed kan spoelen. Bij 5 graden in de vijver duiken lijkt me niet zo leuk :P

Ehlen000

Uiteindelijk toch gekozen voor een standalone skimmer. Na veel overleg en jullie adviezen maar ook zorgen ben ik bang dat het niet goed gaat werken op de airlift en dan heb ik overal gaten geboord....... Heb de standalone skimmer verzwaard met een paar stenen om te voorkomen dat ie boven water komt. Werkt verassend goed.