Microscoop

Started by Albert-jan, April 25, 2021, 18:26:16 PM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

https://youtube.com/shorts/8oWw2PIriwY

Vandaag een koi gecontroleerd. Niet ok helaas.

10m3 vijver met 9 koi.

Albert-jan

Link werkt helaas niet, maar dit lijkt me een duidelijk geval van costia? Versterking 400x
10m3 vijver met 9 koi.

Fredb

Ik heb de link naar het filmpje zichtbaar gemaakt. Het filmpje hier zichtbaar maken lukte mij niet.

Dit ziet er inderdaad als Costia uit.

MarcoZ

Ziet er uit als costia inderdaad.
Dit is toch wel een beetje de moeilijkste parasiet om te vinden.
Ik denk wel dat er heel veel opzitten. Want als je met een vergroting van 400x kijkt heb je weinig scherptediepte. Oftewel, er zijn veel 'lagen' in je afstrijkje
Ken je ook de website www.koi-academy.nl  al? Daar vind je onze cursussen!

Albert-jan

Bedankt voor de bevestiging. De vis van het filmpje heeft het wel zwaar, weet ook niet zeker of die het redt hopelijk wel. Lijkt wel de goede kant op te gaan sinds vandaag.

Begon dus met 1 vis even aangekeken maar ging niet ok, dus direct microscoop erbij gepakt. KP behandeling gestart hopelijk is 1x behandelen voldoende. Heb 2gr per kuub aangehouden.

Sommige vissen hebben het wel zwaar nu, de minder leuke kant van de hobby. Wel eens trichodina gehad paar jaar terug en wat wormpjes maar nog nooit costia.

De nieuwe mudpond game vis heeft dit vrees ik veroorzaakt, deze heeft ook al een wondje onder op de buik zag ik met afstrijken. Maar blijft gissen.

Ze lijken nu weer redelijk hersteld, hoop dat 1x behandelen genoeg is. Zal morgen weer een afstrijk maken en bekijken.

Wat is jullie behandeling voor costia?
10m3 vijver met 9 koi.

Fredb

Bij jou is de temperatuur goed. Als het alleen Costia is, kan je beter met Formaline behandelen. Zelf zou ik het 2x doen

Bas42

Sinds wanneer zit je mudpoundgame vis in de vijver?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Sinds vrijdag  16 april zwemt ie mee.
10m3 vijver met 9 koi.