News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Filteraanpassing Bas

Started by Bas42, April 12, 2021, 14:23:50 PM

Previous topic - Next topic

Hans

Quote from: Perry on April 13, 2021, 22:03:38 PM
Kan je het water niveau van de vijver niet wat verhogen

Is best wat werk voor 2 cm

Kan toch alleen maar door de trommel hoger te zetten?

nico1012

soms kan je nog wat spelen met je overloop of je maximale vijverstand.
Denk alleen dat in veel gevallen het verhogen van je waterpeil niet altijd even makkelijk is.
Hier zou ik nog 2a3 cm hoger kunnen maar dan loop ik wel een risico als het veel gaat regenen omdat mijn overloop dan niet snel genoeg reageert

Perry

Quote from: Hans on April 14, 2021, 09:02:14 AM
Quote from: Perry on April 13, 2021, 22:03:38 PM
Kan je het water niveau van de vijver niet wat verhogen

Is best wat werk voor 2 cm

Kan toch alleen maar door de trommel hoger te zetten?

Bas wil zijn filter lager zetten voor het water niveau daar hoger te krijgen
Dat gebeurt ook als je het water niveau in de vijver omhoog brengt

Perry

Quote from: nico1012 on April 14, 2021, 09:32:17 AM
soms kan je nog wat spelen met je overloop of je maximale vijverstand.
Denk alleen dat in veel gevallen het verhogen van je waterpeil niet altijd even makkelijk is.
Hier zou ik nog 2a3 cm hoger kunnen maar dan loop ik wel een risico als het veel gaat regenen omdat mijn overloop dan niet snel genoeg reageert

Hier zo enkele centimeters omhoog gekregen
En als de overloop het niet bij kan houden loopt de vijver maar een beetje over 🤣

Madinees

Quote from: Hans on April 14, 2021, 09:02:14 AM
Quote from: Perry on April 13, 2021, 22:03:38 PM
Kan je het water niveau van de vijver niet wat verhogen

Is best wat werk voor 2 cm

Kan toch alleen maar door de trommel hoger te zetten?

Of door je flow te verhogen. Als ik mijn pompen hoger zet dan stijgt het niveau in de vijver.

Hans



Kan toch alleen maar door de trommel hoger te zetten?
[/quote]

Of door je flow te verhogen. Als ik mijn pompen hoger zet dan stijgt het niveau in de vijver.
[/quote]

Maar ik zit met m'n flowfriend nu al op 60%.

Bas42

Quote from: Perry on April 14, 2021, 09:48:55 AM
Quote from: nico1012 on April 14, 2021, 09:32:17 AM
soms kan je nog wat spelen met je overloop of je maximale vijverstand.
Denk alleen dat in veel gevallen het verhogen van je waterpeil niet altijd even makkelijk is.
Hier zou ik nog 2a3 cm hoger kunnen maar dan loop ik wel een risico als het veel gaat regenen omdat mijn overloop dan niet snel genoeg reageert

Hier zo enkele centimeters omhoog gekregen
En als de overloop het niet bij kan houden loopt de vijver maar een beetje over 🤣
Helaas Perry, dat was idd een makkelijke oplossing geweest maar dan stroomt het over de folie. Dus in die zin zit ik al maximaal. Maar op zich was dat een slimme en eenvoudige oplossing geweest.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Heb nooit meer de tijd gevonden op foto's te uploaden dus bij deze nog een paar foto's. Uiteindelijk onderstaande aanpassingen doorgevoerd:
- Invoer skimmer verbeterd / aangepast mbv nieuwe invoer (de aanvoer drukte op een flexibele bocht van de bodemdrain waardoor de doorvoer beperkt werd).
- Flexibele bochten van de bodemdrains vervangen door flexibele Y-stukken zodat bij verstopping de drians beter gespoeld kunnen worden.
- Grote trickle geinstalleerd met tevens een directe aansluiting op het riool.
- 3e pomp red label 20 m3/uur geinstalleerd als voeding voor de trickle.
- Combi-filter 2 cm verlaagd zodat er meer water in de combi staat en BWB dus ook meer water heeft. Tevens gunstig voor de spoelfrequentie.
- Aparte groep in meterkast aangelegd tbv voeding vijversysteem.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Inmiddels staat het volgende project alweer op stapel. De nitrietwaarde in mijn opgroeibak zijn te hoog. Dus ook hier ga ik een trickle bijplaatsen. Vrijdag een dagje vrij genomen im het zsm in orde te maken. Foto's volgen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

goed bezig (geweest) !

Waarom heb je niet gewoon een 110 buis op de y-stukken gedaan?

Bas42

Quote from: Fredb on December 01, 2021, 22:06:32 PM
goed bezig (geweest) !

Waarom heb je niet gewoon een 110 buis op de y-stukken gedaan?
Had ook gekunt Fred maar dat neemt meer ruimte in en zoals je ziet zit aan de bovenzijde ook de skimmer invoer dus het was nu al passen en meten om erlangs te kunnen. Daarbij heb ik voor het eerste deel niet meer nodig als rond 50 mm. Er hoeft maar een rioolnorzel doorheen of een trekveer.
Overigens merk ik dat de huis/tuin/keuken norzels niet flexibel genoeg zijn. Ik moet nog een keer op zoek naar een flexibele slang met norzel. Een kennis van mij heeft een rioolonstoppingsbedrijf. Ik zal een keer bij hem informeren maar zullen ook aanzienlijk duurder zijn.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Overigens heb ik voor de oplettende kijker de buis + afsluiter van de skimmer inmiddels ondersteunt. Deze hangt op de foto wat door en was bang met het regelmatig open en dicht doen van de afsluiter dat de buis een keer zou afbreken of de flexibele mof eraf zou schieten.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Voor de liefhebbers nog een paar foto's. De laatste foto betreft mijn kohaku vanuit de 2e ronde van de eerste mudpoundgames.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Ziet er netjes uit! ook je Kohaku :y: :y:

Bas42

Quote from: Fredb on December 02, 2021, 11:37:30 AM
Ziet er netjes uit! ook je Kohaku :y: :y:
Direct de vijver in gegaan. geen harde groeire maar het hele seizoen is wat dat betreft klote geweest ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter