News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Filteraanpassing Bas

Started by Bas42, April 12, 2021, 14:23:50 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Iets sneller als gepland maar de eerste werkzaamheden voor mijn filteraanpassing zijn gezet. Vorige week knalde de aardlek in de meterkast eruit vanwege overbelasting en derhalve een week mijn trommel moeten kortsluiten (zowel de spoelpomp als de besturingskast van de trommel kon ik niet meer inschakelen zonder dat de aardlek er weer uitklapte). Oorzaak onbekend (electricien kon er ook geen verklaring voor vinden). het betrof hier de hele groep van de woonkamer, garage, tuin en vijver.
Dus besloten om een aparte groep aan te leggen voor de tuin en vijver. Dat was een reeds lang gekoesterde wens maar een klus die makkelijk uitgesteld werd. Zaterdag was het dan zover. Een doorgang gemaakt naar de meterkast en de voeding over het dak naar de tuin en vijver getrokken. Op aanraden van de elektricien ook maar direct een UTP-kabel aangebracht van de meterkast naar de veranda en van de veranda naar de vijver (moet nog wel aangesloten worden).
Bij het inschakelen van de nieuwe voedingskabel nog wel een spannend moment ten aanzien van de besturingskast en spoelpomp van de trommel of deze nog wel zouden draaien. Maar gelukkig draait alles weer en kan ik langzaam starten met de rest van de voorbereidingen.
Volgende week een weekje vrij genomen zodat ik op mijn gemak de filterinstallatie kan gaan aanpassen. Naast het bijzetten van een grote trickle wil ik tevens het leidingwerk aanpassen (o.a. betere voorzieningen om leidingwerk van de bodemdrains te kunnen doorspoelen met een norzel bij verstoppingen) en wil mijn trommel 2 cm verlagen zodat de waterstand in de trommel iets hoger komt te staan. Materialen zijn allemaal in huis dus kan niet wachten.

Wordt vervolgd.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

En een foto van de invoer aan de voorzijde van het huis richting meterkast.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

nico1012

Succes Bas.
Ben benieuwd naar de foto's van je aanpassingen.
Welke trikkel filter ga je erop zetten

Stefan V

Succes bas, ik ben benieuwd naar je aanpassingen!
Aardlek eruit is meestal een lekstroom ergens in de tuin (spreek uit ervaring, was toen tuinverlichting die niet meer "waterdicht" was)

Fredb

Succes Bas!

Het zou inderdaad wel lekker zijn als je weet waar de storing zit.

Perry

Heerlijk toch die gekke hobby van ons 🤣🤣

Madinees

Quote from: Perry on April 12, 2021, 21:48:04 PM
Heerlijk toch die gekke hobby van ons 🤣🤣

Haha zeg dat :-)

Bas42

Probleem is dat de storing binnen begonnen is doordat de zekering van de dimmer er letterlijk uitknalde. Vervolgens minder vermogen op de groep waarbij de aardlek eruit knalde als ik een apparaar erbij wilde zetten (bv koffie of stofzuiger). De elektricien kreeg het ook niet beredeneerd. Wel heb ik 2 jaar geleden ernstige waterlekkage gehad van een lekkende douchebak in de meterkast. Dus ik denk dat de automaten niet goed meer werken (aantal zijn al vervangen). Dus vanuit veiligheid laat ik de laatste automaten (waaronder degene die storing veroorzaakt) nu ook vervangen. En dus ook maar direct internet in de filterput aanbrengen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Quote from: nico1012 on April 12, 2021, 14:32:40 PM
Succes Bas.
Ben benieuwd naar de foto's van je aanpassingen.
Welke trikkel filter ga je erop zetten
Ik heb een grote sansai trickle kunnen overnemen die ik ga installeren. Is al meerdere jaren een wens en gaat nu daadwerkelijk gebeuren. Tevens wil ik dus mijn trommel 2 cm laten zakken maar daar twijfel ik nog over omdat het veel werk is en diverse leidingen moet doorzagen om dat te kunnen doen. Maar ik verwacht een zeer positief effect op spoeltijden en meer water in het BWB. Ik zie dat vanaf producent dat veel trommels vaak relatief laag (= veilig) zijn afgesteld. Als de pompen volle bak draaien wordt het niveau in de trommel soweiso al naar beneden getrokken ....
En tot slot wil ik dus mijn spoelvoorzieningen van mijn bodemdrains aanpassen. Ik ga de flexibele bochten van de bodemdrains voor de trommel vervangen voor T-stukken zodat ik met een rioolnorzel makkelijker in mijn leidingwerk kan komen. Via de trommel is dat bijna niet te doen (kan er ook heel slecht bij vanwege hoogte).
Tot slot ga ik ook mijn invoer van mijn skimmer aanpassen. deze ligt nu op een flexibele bocht die daardoor wat ingedeukt is en de flow daardoor beperkt. Hiervoor moet ik een nieuwe invoer maken in het filter.
Ik houd jullie hier op de hoogte met tekst en foto's  :y:. Wil ook weer een mooi fotoboekje maken van de verbouwing. Altijd leuk om te laten zien bij mede hobbiesten.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Succes met de verbouwing Bas! Mbt de trommel ben ik het met je eens. Had de mijne gelukkig al wat lager gezet dan advies maar achteraf nog wel lager gekund.
Meer water in bewegend bed is hier ook een wens.

Hans

Quote from: Madinees on April 13, 2021, 10:30:45 AM
Succes met de verbouwing Bas! Mbt de trommel ben ik het met je eens. Had de mijne gelukkig al wat lager gezet dan advies maar achteraf nog wel lager gekund.
Meer water in bewegend bed is hier ook een wens.

De hoogte van je goot bepaald toch het niveau in je trommel en je vijver? Ik zou nl. het niveau in de vijver hoger willen.

Madinees

Quote from: Hans on April 13, 2021, 13:17:28 PM
Quote from: Madinees on April 13, 2021, 10:30:45 AM
Succes met de verbouwing Bas! Mbt de trommel ben ik het met je eens. Had de mijne gelukkig al wat lager gezet dan advies maar achteraf nog wel lager gekund.
Meer water in bewegend bed is hier ook een wens.

De hoogte van je goot bepaald toch het niveau in je trommel en je vijver? Ik zou nl. het niveau in de vijver hoger willen.

En de hoeveelheid flow. Als ik men pompen uitzet stijgt het water in het filter 3-4 cm.

Bas42

Quote from: Madinees on April 13, 2021, 13:49:12 PM
Quote from: Hans on April 13, 2021, 13:17:28 PM
Quote from: Madinees on April 13, 2021, 10:30:45 AM
Succes met de verbouwing Bas! Mbt de trommel ben ik het met je eens. Had de mijne gelukkig al wat lager gezet dan advies maar achteraf nog wel lager gekund.
Meer water in bewegend bed is hier ook een wens.

De hoogte van je goot bepaald toch het niveau in je trommel en je vijver? Ik zou nl. het niveau in de vijver hoger willen.

En de hoeveelheid flow. Als ik men pompen uitzet stijgt het water in het filter 3-4 cm.
Idd. En bij enkele trommels zie je dat de fabrikant al een niveau aangeeft van een paar centimeter onder bovenkant goot. En als je dan ook nog een flinke flow hebt zie je soms het waterniveau van wel 5-6 cm onder rand goot. Dat gaat dan ook ten koste van water in het BWB en je trommel gaat vaker spoelen omdat die aanslaat op een minimum niveau en als je maximum niveau lager is is de bandbreedte kleiner. Dus voor mij ook een reden om max waterniveau in de trommel te hebben.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Kan je het water niveau van de vijver niet wat verhogen

Is best wat werk voor 2 cm

Floris

Succes Bas, goed bezig :y:
Altijd leuk om te volgen.