Watertemperatuur wat is die bij jou

Started by Perry, March 02, 2019, 19:47:36 PM

Previous topic - Next topic

Bram 3.0

Quote from: Bas42 on January 18, 2021, 13:36:27 PM
Quote from: Perry on January 18, 2021, 12:18:25 PM
Dat zou wel lekker zijn
Zit nog te twijfelen voerstop ja of nee
Ja hier ook. Als de temperatuur nog verder naar beneden gaat ga ik wel 2 maanden stoppen.
Hoi Bas,ik zou de tempratuur als parameter wel of geen voer leidend laten zijn en niet de tijd(2 maanden)
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas42

Quote from: Bram 3.0 on January 19, 2021, 11:47:03 AM
Quote from: Bas42 on January 18, 2021, 13:36:27 PM
Quote from: Perry on January 18, 2021, 12:18:25 PM
Dat zou wel lekker zijn
Zit nog te twijfelen voerstop ja of nee
Ja hier ook. Als de temperatuur nog verder naar beneden gaat ga ik wel 2 maanden stoppen.
Hoi Bas,ik zou de tempratuur als parameter wel of geen voer leidend laten zijn en niet de tijd(2 maanden)
Gr Bram 3.0
Uiteraard speelt temperatuur een rol maar als ik een voerstop inlas ga ik toch voor minimaal 2 maanden (de watertemperaturen zullen in die periode echt niet zodanig stijgen dat het metobolisme van de koi dsudanig wordt opgestart dat de voerbehoefte enorm zal toenemen). Andere jaren meestal toch minimaal 2-3 maanden (t/m eind maart). Voor de vissen geen enkel probleem maar wilde dit jaar eens proberen om de hele winter door te voeren (mits de watertemperaturen het toelaten). Vanuit Japan komen er steeds meer geluiden dat doorvoeren in de winter ook zijn voordelen zou hebben.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Floris


Madinees

Quote from: Bas42 on January 19, 2021, 13:19:19 PM
Quote from: Bram 3.0 on January 19, 2021, 11:47:03 AM
Quote from: Bas42 on January 18, 2021, 13:36:27 PM
Quote from: Perry on January 18, 2021, 12:18:25 PM
Dat zou wel lekker zijn
Zit nog te twijfelen voerstop ja of nee
Ja hier ook. Als de temperatuur nog verder naar beneden gaat ga ik wel 2 maanden stoppen.
Hoi Bas,ik zou de tempratuur als parameter wel of geen voer leidend laten zijn en niet de tijd(2 maanden)
Gr Bram 3.0
Uiteraard speelt temperatuur een rol maar als ik een voerstop inlas ga ik toch voor minimaal 2 maanden (de watertemperaturen zullen in die periode echt niet zodanig stijgen dat het metobolisme van de koi dsudanig wordt opgestart dat de voerbehoefte enorm zal toenemen). Andere jaren meestal toch minimaal 2-3 maanden (t/m eind maart). Voor de vissen geen enkel probleem maar wilde dit jaar eens proberen om de hele winter door te voeren (mits de watertemperaturen het toelaten). Vanuit Japan komen er steeds meer geluiden dat doorvoeren in de winter ook zijn voordelen zou hebben.

Interessant, wat voor voordelen dan?

Bas42

Quote from: Madinees on January 21, 2021, 22:16:19 PM
Quote from: Bas42 on January 19, 2021, 13:19:19 PM
Quote from: Bram 3.0 on January 19, 2021, 11:47:03 AM
Quote from: Bas42 on January 18, 2021, 13:36:27 PM
Quote from: Perry on January 18, 2021, 12:18:25 PM
Dat zou wel lekker zijn
Zit nog te twijfelen voerstop ja of nee
Ja hier ook. Als de temperatuur nog verder naar beneden gaat ga ik wel 2 maanden stoppen.
Hoi Bas,ik zou de tempratuur als parameter wel of geen voer leidend laten zijn en niet de tijd(2 maanden)
Gr Bram 3.0
Uiteraard speelt temperatuur een rol maar als ik een voerstop inlas ga ik toch voor minimaal 2 maanden (de watertemperaturen zullen in die periode echt niet zodanig stijgen dat het metobolisme van de koi dsudanig wordt opgestart dat de voerbehoefte enorm zal toenemen). Andere jaren meestal toch minimaal 2-3 maanden (t/m eind maart). Voor de vissen geen enkel probleem maar wilde dit jaar eens proberen om de hele winter door te voeren (mits de watertemperaturen het toelaten). Vanuit Japan komen er steeds meer geluiden dat doorvoeren in de winter ook zijn voordelen zou hebben.

Interessant, wat voor voordelen dan?
Dan heb ik eigenlijk een beetje de hulp nodig van Theo de Vliegh. In Japan schijnen momenteel een aantal kwekers in de winter door te voeren. Tijdens zijn laatste Japan reis heeft hij volgens mij een paar kwekers hierover gesproken. Uiteraard niet volle bak en met geschikt wintervoer. De koi blijven actiever en starten sneller op na de winter (incl. het filter) en hebben wellicht ook meer weerstand. Daarbij zal het de groei van de koi ten goede komen.
Overigens ben ik nu nog aan het voeren omdat mijn watertemperatuur het ook toelaat. Mijn ervaring is dat als deze zakt onder de 8 graden de koi ook geen voerbehoefte meer hebben.
Overigens ben ik er nog niet uit wat het beste is. Wel of geen voerstop. Ik vind namelijk ook dat een koi een koudbloedig dier is en dat is niet voor niks. Deze vis is ingesteld om in de winter af te schakelen dus kan een voerstop bij koudere temperaturen prima handelen. Als je zo'n patroon gaat verstoren doet dat ook iets met de vis (waaronder mogelijk zijn levensverwachting). Maar vind het wel een "proef" waard om het eens te proberen en te kijken hoe het me bevalt. Maar dat kan ik waarschijnlijk pas komende zomer bevestigen. Ik ga mijn watertemperatuur in ieder geval niet kunstmatig verhogen daarvoor.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Ik ben ook van menig dat als de temperatuur het toe laat doorvoeren goed is voor het opstartten van het filter en vissen

Fredb

Ik ben van mening dat dit een leuk nieuw topic kan zijn, en dat we dan hier weer over de temperatuur verder gaan :D

Perry


Dennis


Bas42

Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb


Frans.s


Floris


Perry

Blijft hier mooi stabiel net de warmwaterkraan
Zit er aan te denken hem wat pony's krikken en de opgroeibak te laten zakken
Dan kan ik wat overplaatsen

Dennis

6.0, vannacht de kraan langzaam aangelaten om niet teveel aftekoelen.kraan water is hier nu 6.7 graden,ik heb gelijk een kopertest gedaan,ik moest toch een aantal  testsetjes hebben,gelijk maar een koper setje bij besteld.hij geeft de laagste waarde aan dus nog niets aan de hand lijkt mij zo