KoiCave Project #1: LED IT BE, Led verlichting boven de opgroeibak.

Started by Theokoi1962, March 02, 2019, 15:32:14 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Blijft interessant onderwerp. Wat mij in ieder geval van de proef is bijgebleven is dat licht heel snel zijn kracht verliest door bv een glasplaat, transparante golfplaat of polycarbonaat. Niets zo goed als direct aanschijnen van de vissen zonder verlies van lichtintensiteit. Ook het verschil van de genoemde lampen versus een gewone led daglamp is enorm. Ogenschijnlijk gaf de daglamp veel meer zicht maar wel veel minder intensitiet. Dus heb wel gevoel bij de betere werking van de genoemde lampen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Jackett

Kan er mij aub iemand helpen, ik zit met een 2m KoiCave vat als quarantaine en zou hier graag lampen boven hangen omdat ik niet genoeg daglicht heb. Heb zitten lezen hier op het forum maar lees nergens echt welke lampen het specifiek zijn, en vind het niet onmiddellijk op Google. Bedankt alvast.

Madinees

Quote from: Jackett on June 26, 2021, 14:47:13 PM
Kan er mij aub iemand helpen, ik zit met een 2m KoiCave vat als quarantaine en zou hier graag lampen boven hangen omdat ik niet genoeg daglicht heb. Heb zitten lezen hier op het forum maar lees nergens echt welke lampen het specifiek zijn, en vind het niet onmiddellijk op Google. Bedankt alvast.

Het is inderdaad lastig door de bomen het bos te zien daarmee. Growshops hebben veel keuze in lampen (ook met juiste IP waarde ivm vocht).
Ik weet ook niet echt welke je moet hebben voor koi en welke sterkte. Zitten wel een paar mensen hier die goede ervaringen hebben met bepaalde lampen, misschien willen ze het met je delen.
Anders even vragen in de KoiCave Appgroep.

johnlith

ik heb goede ervaring met de aquarium lampen van superfish.
ik heb de led colour van 1 meter lang.
heb deze op een bak van 1300L.

na 5 maanden nog geen verval in kleuren  te zien.

Fredb

Ik heb zon "paarse" ledlamp gekocht die ze in de tuinbouw gebruiken (wel een kleinere versie)

Floris

Ik heb zelf goede ervaring met True-Light daglichtlampen in een donkere ruimte. Deze lampen geven Volspectrum (UV-a en UV-b) licht

Hieronder een sanke die 4 maanden in een Q-bak heeft gezwommen met true-light erboven. De eerste foto is op 4 januari, de tweede op 10 mei toen deze de vijver in ging.



Jackett

Quote from: Fredb on June 27, 2021, 14:22:09 PM
Ik heb zon "paarse" ledlamp gekocht die ze in de tuinbouw gebruiken (wel een kleinere versie)

En met succes? Als ik me niet vergis is het die van Lumeri?

Fredb

Quote from: Fredb on March 11, 2020, 20:59:52 PM
Vandaag mijn lamp binnen gekregen. Nu nog ff wat maken om hem goed boven de bak te krijgen.
Ik ben van plan om hem alleen overdag aan te doen, dus zal het met het rode licht wel wat mee vallen. Wel staat er in de beschrijving dat bij gebruik bij planten je verschillende hoogte en tijden moet gebruiken. b.v. net na het zaaien 16 tot 18 uur per dag, op 30 tot 50 cm. Maar b.v. als de bloem er in komt 10 tot 12 uur op 1 tot 2 meter hoogte. Zal voor de vissen ook een bepaalde afstand beter zijn?
Ik heb deze dus. Ik heb wel het idee dat het helpt, maar ik heb natuurlijk geen vergelijk hoe het anders had geweest

Fredb

Nou, dat was hem dus niet. Nu hopelijk iets beters voor de vissen. Het eerste pluspunt is dat de vissen veel minder gestrest zijn met dit licht.

Dennis