KoiCave Project #1: LED IT BE, Led verlichting boven de opgroeibak.

Started by Theokoi1962, March 02, 2019, 15:32:14 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Noem het toeval maar zie momenteel sumi ontwikkeling op beide shiro's waar ze bijna een jaar stabiel zijn geweest. Misschien kijk ik het er wel op maar sinds de groeilamp is geïnstalleerd zie ik een positieve ontwikkeling. Wat mij betreft erg hoopvol. Ben benieuwd hoe het andere opgroeibakken vergaat. Gisteren ook mijn matsue Challenger bijgeplaatst. Hier begon het beni als wat zwakker te worden dus hoop dat de groeilamp ook een positief effect gaat krijgen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Ron

Bas ... de groeilampen doen degelijk hun werk! Kan niets over de led verlichting zeggen omdat ik deze niet heb maar sinds bij mij de daglichtlampen aanstaan en dat is nu zo een 3 weken zie ik dat de asagi, die samen met de shiro in de QB zwemt, er meer kleur opkomt !

Fijn om te horen dat er nu bij jou ook sumi op komt !  :y:
14 m³ vijver / blue eco 240 / Do-It combi 30 trommelfilter
1,8 m³ QB / Red Label ANP 6500 / MKF / Sansai mini trickel

Perry

Bas42

Quote from: Ron on March 30, 2019, 12:27:46 PM
Bas ... de groeilampen doen degelijk hun werk! Kan niets over de led verlichting zeggen omdat ik deze niet heb maar sinds bij mij de daglichtlampen aanstaan en dat is nu zo een 3 weken zie ik dat de asagi, die samen met de shiro in de QB zwemt, er meer kleur opkomt !

Fijn om te horen dat er nu bij jou ook sumi op komt !  :y:
Thanks Ronny. Ik had al een led daglamp hangen maar sinds de rode led-lamp van Stefan zie ik aanzienlijke verbetering in de sumi ontwikkeling. Dat maakt het wel spannend. Als ik nu kijk wat er onderhuids aan zit te komen .... Ben heel benieuwd of dit doorzet.
Adviseur AK
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

geeft deze verlichting het zelfde effect als dat ze buiten zijn?

Perry

Quote from: Fredb on March 30, 2019, 19:02:20 PM
geeft deze verlichting het zelfde effect als dat ze buiten zijn?

Officieel voor planten te laten groeien
Die hou je er al mee voor de gek dus denk het wel

Fredb

Ok. Anders zouden ze minder worden als ze naar buiten gaan. Vandaar mijn vraag

Bas42

Geen idee Fred. Persoonlijk denk ik dat niets het echte daglicht kan vervangen maar deze lampen worden gebruikt in de plantenteelt en hebben een heel specifiek lichtspectrum. De proef is gestart om te zien of dit spectrum met name het beni op bv kohaku kan behouden/verbeteren. Maar het lijkt er op dat het ook een gunstig effect heeft op het sumi. Komende weken nog even aankijken maar ben hoopvol gestemd.
Adviseur AK

Fredb

:y:

Het is toch een lastig iets. Uiteindelijk gaat het er toch om, dat de vissen buiten in de vijver op hun best zijn.

Noodle

Quote from: Fredb on March 30, 2019, 19:45:14 PM
:y:

Het is toch een lastig iets. Uiteindelijk gaat het er toch om, dat de vissen buiten in de vijver op hun best zijn.

Waarom, binnen toch ook...  :-\
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Fredb

Ik bedoel, dat als ik iets maak waardoor de vissen in de qbak er top uit zien, maar als ze naar buiten gaan, dit minder wordt, schiet het het doel voorbij.

Theokoi1962

Dat is wel een grappige redenering Fred. Wij zijn deze test onbevangen begonnen met als doel om te zien of we de beni-terugloop kunnen beperken bij binnen-groeibakken. We zijn nu een aantal weken bezig en een aantal van ons menen al 'iets te merken'.  Ik nog niet trouwens, alhoewel...? te vroeg om te roepen.  Maar om nu reeds te suggereren dat de resultaten die van een buitenvijver zullen overtreffen gaat mij wel ver. Maar stel dat het zo is, wat onwaarschijnlijk is, dan zou het toch pittig revolutionair zijn. Wat mij vooral verbaasd is dat ik niemand heb zien reageren op de sumi ontwikkeling bij de shiro's van Bas. Immers, krijgen wij niet altijd te horen dat het sumi zich vooral ontwikkeld ten gevolge van de hardheid van het water?  Zelf heb ik dat altijd een vreemde stelling gevonden overigens - mede gezien het pianolak zwart dat je aantreft op koi die uit de mubponds komen. Qua sumi zie ik bij mij in de bak (nog) geen verschil.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Fredb

Bij mij loopt buiten altijd het zwart terug. Ik heb nog geen ervaring om een vis met zwart langer dan 7 jaar in mijn vijver buiten te hebben.  Ik zie nu wel dat vissen na een aantal jaren wat beginnen te herstellen in de vijver. Het zou mij dus benieuwen hoe dit gaat bij vissen die met kunstmatig licht hun zwart ontwikkelen, dit buiten gaan doen.

Theokoi1962

OK, dat snap ik wel.  Nou Fred, ondanks het feit dat ik razend enthousiast ben over het licht boven de bak gedurende de dag, ben ik nog niet zover dat ik nu reeds verschillen zie. Maar ben net zo benieuwd als jij ten aanzien van de melding van Bas
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Fredb