Schuifkranen / draaikraan

Started by Remco, January 16, 2021, 15:18:30 PM

Previous topic - Next topic

Remco

Hoeveel schuifkranen ben je nodig in de filterput?

Afvoer vijver
Voor de pomp
Voor het filter
Na het filter

Vergeet ik er nog wat?
Heb zelf 2x 440ltr bakken
Er zitten 2 pompen op de sieve
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Dennis

Elke aanvoer van bodemdrain of skimmer een schuifkraan,voor elke pomp een schuifkraan en naar het riool toe een kogelkraan,verder afhankelijk van filter en opstelling.

Bas42

Quote from: Dennis on January 16, 2021, 17:25:00 PM
Elke aanvoer van bodemdrain of skimmer een schuifkraan,voor elke pomp een schuifkraan en naar het riool toe een kogelkraan,verder afhankelijk van filter en opstelling.
Ik zou hier aan toe willen voegen dat ook na de pomp een afsluiter te plaatsen. Mocht de pomp kapot gaan dan kun je hem eenvoudig los koppelen zonder dat een halve vijver leeg hoeft te lopen. Hier met 2 bodemdrains en skimmer en 2 retour pompen 7 schuifafsluiters en 2 kogelafsluiters richting riolering (1 stuks per bodemdrain die ik apart kan spoelen op het rioool).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Ik heb na de pomp geen kranen,mocht ik een pomp vervangen,doe ik een haakse bocht met een stuk buis eraan die boven het waterpijl uitkomt in de retour,werkt ook goed en scheelt weer een kraan.Ligt er ook aan wat voor retour je hebt.

Bas42

Quote from: Dennis on January 18, 2021, 16:53:02 PM
Ik heb na de pomp geen kranen,mocht ik een pomp vervangen,doe ik een haakse bocht met een stuk buis eraan die boven het waterpijl uitkomt in de retour,werkt ook goed en scheelt weer een kraan.Ligt er ook aan wat voor retour je hebt.
Dat kan idd ook maar aan een van mijn retouren heb ik toch een paar meter buis. Dat water krijg je dan toch ook eerst in je filterput. Wordt zo'n rommeltje. Heb twee jaar geleden binnen een week 2 pompen moeten vervangen en dan was het toch wel erg makkelijk.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Inderdaad is een kraan achter de pomp makelijker,Alleen als je geen kraan wilt of het kan niet,dan is dit ook een oplossing,je moet dan inderdaad niet vergeten je laarzen aan te trekken,en een pomp in de filterput hebben die het water wat nog in de retour zit wegpompt.