News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Opgroeibak project

Started by Perry, March 01, 2019, 22:43:14 PM

Previous topic - Next topic

Noodle

Graag weer met snelheid on-topic dames.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Perry

Hoe ver onder de rand staat het water bij jullie

Zat zelf aan 7cm te denken
Wil er nog een rand op maken en iets rond maken tegen het eruit springen

Bas42

En geen afdekking? Mag je wel iets doen tegen het vocht. Bij mij stond de schimmel op het plafond zonder afdekking. Of je mag een hele geode afzuiging installeren .... Met een afdekplaat heb je dan ook geen maatregelen nodig om springen te voorkomen .....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas

Inderdaad, vocht kan nog wel eens een probleem gaan worden als je de bak zo vrij in de schuur zet... Een afdekplaat is dan een oplossing. Ik heb thuis rond de Q-bak schuifwandjes van Polycarbonaat gemaakt en in de ontstane "kast" een badkamerventilator gemonteerd die de vochtige lucht uit de kast zuigt en naar buiten blaast. Dit werkt perfect en je kunt door het simpelweg open schuiven van een schuifwandje de Koi mooi bekijken en ze kunnen er ook niet uit springen. Wel heb ik (er zit een hardsteen rand op de Qbak) van die buisisolatie over de randen gestoken zodat de vissen zich niet aan de rand kunnen beschadigen. Better safe then sorry zullen we maar zeggen. Water is bij mij overigens een cm of 6 onder de stenen rand.
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Perry

In de schuur zit genoeg ventilatie  :D
En een afdekking zal er ook wel komen ;)

Perry

Gisterenavond weer het 1 en ander gedaan

Zijdrain gemaakt
Drainleiding gesplitst voor riool en toevoer trommel
Vast enkele bochten gelijmd
Tafel gemaakt voor hoogte trommel en pompen
Balk gemaakt voor trickle op te zetten

En nog lijkt het niet op te schieten 😩
Morgen maar weer verder was al weer half 12

Fredb

:y: met passen en meten raakt de tijd versleten

Noodle

Hoe hoog heb je de drum afgesteld?
Houd er rekening mee dat het water in de bak bij draaiende pomp wat hoger staat dan in de drum. Dit door stuwing door de pomp.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bas42

Quote from: Noodle on April 03, 2019, 07:39:59 AM
Hoe hoog heb je de drum afgesteld?
Houd er rekening mee dat het water in de bak bij draaiende pomp wat hoger staat dan in de drum. Dit door stuwing door de pomp.
Ik zou hem idd 1 of 2 cm lager afstellen. Wel rekening houden met het feit dat als je de pompen stil zet je dan wat water verliest doordat het water over de afvoergoot heen loopt.
Adviseur AK
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Spoelgoot zit nu 7cm onder de rand
Dus hoop daarmee dat het water 5cm onder de rand komt te staan
Dat er water weg loopt vind ik niet erg
Is bij mijn vijver ook en makkelijk om er water uit te laten

Bas42

Hoezo hoop je dat het water 5 cm onder de rand komt te staan. Dat bepaal je toch zelf .... Kwestie van afstellen van je trommel tov je gewenste waterniveau in de q-bak.
Adviseur AK

Perry

Zal ook aan liggen of de trommel makkelijk genoeg water krijgt
Anders ga ik omhoog met het waterniveau
En hoop daardoor dat de trommel meer water krijgt

Aanvoer is zijdrain 1x63 en bodemputje een stuk 50 met verloop  naar 63

Bas42

In dat geval zou ik zeker met wat hoogtecoorectie werken maar meer dan 2 cm lijkt me niet handig ....
Adviseur AK

Perry

Zit nu 12 cm onder de rand van de bak met de trommel

Bas42

Hoeveel je onder de rand van de bak zit zegt me niet zoveel. Het gaat om de rand van de spoelgoot versus waterstand in de q-bak. Daar zou ik met de rand van de spoelgoot 2 cm onder het waterniveau in de q-bak gaan zitten. Als de pomp uitvalt spoelt dan 2 cm water uit je q-bak weg maar compenseert bij draaiende pompen het niveauverschil door de aanzuigende kracht van de pomp.
Adviseur AK