Koi met bolle ogen.

Started by Hans Bezem, November 24, 2020, 16:01:21 PM

Previous topic - Next topic

Hans Bezem

Goeden dag, heb een paar koi`s met wat dikkere ogen rondzwemmen, eten allemaal goed.
op advies van een koi dealer heb ik zout toegevoegd, wat wel helpt maar niet helemaal.
Wat kan ik nog meer doen.
mijn filter is een sieve wat uitkomt in een vortex met 3 kamers, waarvan 2 kamers bwb is en 1 met japanse matten.
vijver is 13 cup, pomp het elke uur het filter, zitten 11 koi`s in de grootste 50 cm kleinste 25 cm .
hoor graag van jullie.

Grt Hans

Fredb

Hoi Hans;

Heb je het water getest? Hoeveel water ververs je? Hoe doe je het onderhoud van je filter, en hoe vaak.

Het kan verschillende oorzaken hebben.

Hans Bezem

Water test ik elke week, ververs 15 % elke week, laat alleen de kamers beetje leeg lopen, elke week 1 .

Fredb

Ok. Ik neem aan dat je met een druppelset test. Wat zijn je waardes? Normaal is 15 procent deze tijd genoeg, maar dat kan je aan je waterwaardes zien. Je kh van de vijver vergelijken met de kh van het kraanwater. (Ververs je met kraanwater?)
Hoe vaak leeg je de zeef? De kamers kun je iedere week leeg laten lopen, en kijken of er nog vuil in zit. De matten kun je met een emmer vijverwater schoon spoelen. Je kan controleren of je nog ergens vuilophoping hebt. b.v. in een hoek van vijver of filter, plooien in vijverfolie, buizen met stilstaand water, of een drain waar vuil in blijft staan.
Heeft de dealer meer onderzoek gedaan, of zout geadviseerd alleen vanwege jou vraag over de bolle ogen?

Het blijft natuurlijk lastig van afstand. Je zou ook iemand ter plaatse kunnen laten kijken. https://adviesgroepkoienvijver.nl/

Bas42

Sluit me aan bij Fred en zou iemand van de AK laten komen (of in ieder geval iemand met kennis en ervaring mee laten lijken). Overigens is mijn ervaring dat bolle/opgezette ogen vaak een uiting van stress is. Opvallend is wel dat meerdere koi er last van hebben.  Zout kan in zo'n geval verlichting geven maar je moet op zoek naar de oorzaak; waterkwaliteit controleren, vissen afstrijken, vervuiling in filter nalopen, checken of er andere omstandigheden in de omgeving aanwezig zijn ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Hans Bezem

dankjewel voor jullie reactie, heb nu de kap op de vijver ,dus dat controleren gaat moeilijk nu  .
maar het filter doe ik elke week, testen ook .
ziet er altijd goed uit.
Ammoniak 0.0
Nitriet 0,03
ph 7.5
kh 6, zelfde als kraan water.

Fredb

Kan je goed ontluchten onder de kap. Als de gassen niet weg kunnen kan dat ook problemen geven.
Zonder oorzaak, zou ik niet te veel in je water doen. Bijvoorbeeld zout krijg je slecht weg, en mocht je moeten behandelen, gaat dit vaak vanwege het zout niet.

Hans Bezem

Beluchting is goed, zet elke dag de klep een beetje open.
zout hoop ik in het voor jaar er toch helemaal er uit hebben.
zal het bacteriën druk kunnen zijn of toch iets anders.

Fredb

Quote from: Hans Bezem on November 26, 2020, 23:22:40 PM
Beluchting is goed, zet elke dag de klep een beetje open.
zout hoop ik in het voor jaar er toch helemaal er uit hebben.
zal het bacteriën druk kunnen zijn of toch iets anders.
Dat zou kunnen. Dan moet je het hele systeem na lopen. Heb je een plantenfilter?

je kan ook een bacteriedruk meting aanvragen https://adviesgroepkoienvijver.nl/adviesgroep/bacteriedrukmeting-aanvragen/#

Hans Bezem

 :y: Gedaan, bedankt voor de tip.

Fredb


Hans Bezem

Er was een bacteriën druk , nu behandelen met Virkon`s op advies van een koi dealer.
zijn meer mensen die virkon`s gebruiken , als preventief bv.

Thanks voor alle aanbevelingen.

Fredb

Goed dat het probleem gevonden is. Het is wel belangrijk om te weten wat de oorzaak is van die verhoogde bacteriedruk, zodat je dat kan oplossen. Anders heb je straks weer hetzelfde probleem.

Ik heb virkon wel eens gebruikt, maar niet preventief. Dit zou niet nodig moeten zijn

Hans Bezem

Heb het probleem gevonden denk ik/hoop ik.

Fredb