News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Aanleg vlonder

Started by doqu, May 11, 2020, 12:29:58 PM

Previous topic - Next topic

doqu

Goedemiddag!,

Ik heb in de planning om om een deel van de vijver een vlonder te maken.

De top afwerking hiervan wil ik gaan doen met bankirai dat lijkt prima te kunnen met koi.

Nu heb ik nog een aantal eiken balken over, welke kunnen fungeren als constructie aan de onderkant van de vlonder. Nu kan er vooral in het begin wat Looizuur uit de balken komen, wat ik wil voorkomen door ze een tijd in de regen te laten liggen en zo het meeste zuur eruit te krijgen. Daarna zou ik ze nog eventueel kunnen behandelen met bijv. vernis of iets? Ik kan wel iets vinden over een mogelijk PH-daling, maar dat zou al kunnen komen door eiken bladeren die van de straat afkomen..

Heeft iemand hier toevallig ervaring/advies over?

Alvast bedankt voor de genomen moeite!

Bas42

Tav van je vraag over het toepassen va n eikenhout kan ik je helaas niet helpen. Het toepassen van bankirai, ook in de vijver heb ik wel ervaring mee. In de vijvers die ik ken is dat probleemloos gegaan. Echter zie ik bv bij mijn bankirai filterdeksel na jaren nog steeds rood water agv regen .... Dus enige verkleuring agv overvloedige regen is mogelijk. Daarbij kan nbankirai spekglad worden agv regen dus of het de ideale terrasbevloering is ....?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

doqu

Goedemiddag Bas,

Bedankt voor je reactie. Qua gladheid komt het wel goed, het is niet mijn main loop en enkel als zitje bedoeld. En regelmatig schoonmaken komt dat goed.

Hopelijk heeft een mede caver nog een advies over het eiken en anders ga ik toch maar voor zekerheid, en pak ik een andere onder constructie.

:y:

Budeltje

Je kunt je ook afvragen hoeveel koolzuur daar nou echt vanaf kan komen. In combinatie met je verversingen.
Wellicht kun je een paar lagen blanke kan over het hout schilderen zodat er niks in en uit kan. Echter werkt hout wel, dus dan is dat misschien toch een minder goed idee.

doqu

Inmiddels de eiken balken iedere dag nat aan het maken zodat het meeste zuur eruit kan.

Ben nu alleen aan het kijken naar vlonder planken, maar daar kan je geloof ik icm met koi ook een boek over schrijven.

Ik ben nu aan het kijken naar massaranduba of bankirai, gezien er toch rond de 50 cm over de vijver hangt.
Kwam bij een artikel op een ander koi forum tegen waarbij de vissen bij massaranduba aan het schuren waren geslagen.

Maar een ander artikel kom je dan weer tegen waarin ze zeggen dat het prima kan. Iemand echte ervaring hiermee?