News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Bewegend bed

Started by Albert-jan, December 11, 2022, 15:37:15 PM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

Omdat de buren snachts last hebben van vermoedelijk de luchtpomp van het bewegend bed zou ik deze snachts uit willen zetten dmv een timer.

Zou dit nadelig zijn voor de bacterie cultuur? Of zou het allemaal niet uitmaken? Water blijft hetzelfde.

Momenteel met huidige temperaturen durf ik het wel aan maar in de zomer heb ik mijn twijfels nog.

Jullie een mening hierover?

Luchtpomp is een nitto la45

Gr AJ
10m3 vijver met 9 koi.

Albert-jan

10m3 vijver met 9 koi.

Fredb

het lijkt mij niet goed voor je bacteriecultuur. het materiaal wordt minder goed verdeeld door het water. Het water neemt de weg van de minste weerstand. Ook lijkt mij vervuiling te ontstaan.

Dennis

Lijkt mij ook niet wenselijk voor je bacterieen.Misschien een andere oplossing mogelijk,door wat noppenfolie of rubber matten onder je luchtpomp te plaatsen.Ik heb hier de fujimac luchtpompen die zijn zo goed als geruisloos,ik moet mijn hand eropleggen om te voelen of ie het doet.

Fisherman John

Nitrificerende bacterieen hebben veel zuurstof nodig echter er zijn ook mensen die zweren bij stilstaand bed.
Zou je niet de luchtpomp geluidweren kunnen isoleren? (let wel op dat hij lucht kan blijven binnen trekken)
Ander idee, waterwaarde meten met pomp aan vs waterwaarden met pomp uit. Dan moet je niets aan andere parameters veranderen natuurlijk zoals temperatuur/voer.



John

Albert-jan

Lucht Pomp staat al op foam en rubbers.

Luchtpomp zelf staat in een schuurtje incl filter maar snachts hoor je natuurlijk wel meer. Het is meer een trilling dan geluid gek genoeg.

Waterwaardes na 3 dagen zie ik nog geen verandering maar tis ook echt koud 6C en voer amper tot niet meer.

Wellicht dat een fujimac 40 minder herrie/trilling maakt, had een fujimac 60 geprobeerd maar dat was nog erger zeiden ze.

In de winter gaat dit wel goed denk ik zo snachts even uit, maar met hogere temperaturen en voeren zal het moeten blijken, liever continue beweging dat is denk ik ook het beste al is statisch ook nog steeds een filter uiteraard, maar het meeste water zal eronder door gaan denk ik.

Anders het hele combi trommel filter op rubbers zetten wellicht dat dit ook trillingen van de luchtpomp naar het bewegend bed weg neemt staat nu gewoon op tegels.

Lastig verhaal even het filter verplaatsen is ook niet zo gedaan.
10m3 vijver met 9 koi.

Fredb

Ik wou nog vragen; waar staat je luchtpomp op. Die van mij stonden op een plank aan de houten wand van het tuinhuisje geschroefd. Later had ik er stevigere steunen onder geschroefd, waardoor het geluid van het trillen ook minder werd.

Ik heb ook al eens van iemand gehoord dat ze de luchtpomp aan rubber banden opgehangen hadden. (vrij van wand en vloer)  Dat scheen ook te helpen.

Dennis

Ophangen in een net misschien?

Fisherman John

Deze temperaturen zijn inderdaad niet echt representatief, ik zou de vergelijk meting dan uitvoeren als het warmer wordt.
Ik heb momenteel ook de luchtpomp van het bewegend bed en vijver uitgezet omdat deze de temperatuur alleen maar doet laten zakken doordat je er steeds ijskoude lucht in pomp. Ik houd de vissen goed in de gaten omdat de kap er op ligt.

Ik heb voldoende bioloog en draait al een tijd dus ben niet zo bang dat bacteriecultuur afsterft want alles is nu toch minder actief en koud water is zuurstofrijk.
Je nitriet zou je het snelst moeten kunnen zien oplopen. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Gr. John


Quote from: Albert-jan on December 15, 2022, 20:40:03 PM
Lucht Pomp staat al op foam en rubbers.

Luchtpomp zelf staat in een schuurtje incl filter maar snachts hoor je natuurlijk wel meer. Het is meer een trilling dan geluid gek genoeg.

Waterwaardes na 3 dagen zie ik nog geen verandering maar tis ook echt koud 6C en voer amper tot niet meer.

Wellicht dat een fujimac 40 minder herrie/trilling maakt, had een fujimac 60 geprobeerd maar dat was nog erger zeiden ze.

In de winter gaat dit wel goed denk ik zo snachts even uit, maar met hogere temperaturen en voeren zal het moeten blijken, liever continue beweging dat is denk ik ook het beste al is statisch ook nog steeds een filter uiteraard, maar het meeste water zal eronder door gaan denk ik.

Anders het hele combi trommel filter op rubbers zetten wellicht dat dit ook trillingen van de luchtpomp naar het bewegend bed weg neemt staat nu gewoon op tegels.

Lastig verhaal even het filter verplaatsen is ook niet zo gedaan.

Albert-jan

Ja ik zou de steunen kunnen verzwaren nog. Gewoon een plank aan de wand nu indd niet veel bijzonders. Luchtpomp staat op foam dus veel trilling zal het niet veroorzaken

Ga de pomp ook nog is nazien wellicht is er iets aan vervanging toe ook maar denk van niet.

Quote from: Fredb
link=topic=1277.msg15380#msg15380 date=1671174546

Ik wou nog vragen; waar staat je luchtpomp op. Die van mij stonden op een plank aan de houten wand van het tuinhuisje geschroefd. Later had ik er stevigere steunen onder geschroefd, waardoor het geluid van het trillen ook minder werd.

Ik heb ook al eens van iemand gehoord dat ze de luchtpomp aan rubber banden opgehangen hadden. (vrij van wand en vloer)  Dat scheen ook te helpen.
10m3 vijver met 9 koi.