Aanpassen toevoer trickle/waterval/vijver

Started by Sjakkie, November 21, 2022, 10:32:49 AM

Previous topic - Next topic

Sjakkie

Hallo,

Op dit moment word de vijver gevoed vanuit een 30m3 pomp welke gesplitst word dmv afsluiters. 1 route waterval en 1 route rechtstreeks in vijver. Nadeel hiervan is dat ik nooit precies weet hoeveel flow waar naar toe gaat!

Ook heb ik een trickle draaien waarbij ik de pomp in het bewegend bed heb liggen en  de trickle voed en de retour hiervan is weer in het bewegend bed.
Nadeel van dit alles is dat ik lelijke slangen/kabels uit mijn filter heb hangen (deksel er half op)

Nu wil dit gaan aanpassen, aparte pomp op waterval, aparte pomp retour vijver en een aparte pomp trickle, ik heb nu alleen geen aansluiting beschikbaar op mijn filter dus moet ik er 1 maken! Nu zat ik eraan te denken om 1 63mm openening te maken waarmee ik zowel de trickle als waterval pompen kan voorzien van water!

De vraag is: kan dit wel, er gaat straks maximaal 10m3 over de trickle en rond de 7m3 over de waterval, dus die 63mm zou 17m3 moeten kunnen doorlaten


Fredb

Dat ga je nooit redden 17 kuub door 63 doorvoer

Sjakkie


Fredb

alle 2. Met genoeg kracht is natuurlijk alles er doorheen te krijgen. Het kost alleen wel veel energie. Ik zou voor 110 doorvoer kiezen.