Koi spring uit vijver

Started by John4koi, June 16, 2021, 09:10:31 AM

Previous topic - Next topic

John4koi

Hallo, een van mijn koi (Chakoi) heeft enig tijd naast de vijver gelegen en weer terug in de vijver gedaan omdat hij nog ademde. Echter hij beweeg nagenoeg niet en zijn schubben en huid ziet er grauw uit en het lijk erop of hij aan het vervellen is. Kan iemand mij adviseren of ik iets kan doen? Ik heb wel melkzuur bacteriƫn toegevoegd aan het water. Dank voor jullie advies.

J@@p

Je kunt natuurlijk de hulp inroepen van adviesgroepkoienvijver. Ze kunnen adviseren wat je kunt doen met de chagoi. Belangrijk is ook de reden waarom hij eruit is gesprongen. Parasieten, waterkwaliteit? Ook daar kijken ze dan gelijk naar.

Jaap.

John4koi

Waterkwaliteit heb ik laten testen, en was niet optimaal. Meer verversen minder voer en toevoegingen gedaan, kh etc. De koi leeft en zwemt weer een beetje maar is helemaal ruw en grauw geworden. Probeert wel weer wat te eten....

Fredb

Als de vis naast de vijver heeft gelegen, zal de slijmhuid ook wel een oplawaaier hebben gehad.

Verder is verversen vaak het beste, en ga geen zooi (kh+ of min, gh+ of min, enz) aan je water toevoegen. Ik weet de waardes van je kraanwater niet, maar meestal is dit goed in Nederland. Dus verversen om je waterkwaliteit goed te houden. niet 1x per week, maar dagelijks.

John4koi

Ik doe nu ongeveer kwart van het water per week wisselen... en wekelijks wat bacteriĆ«n in filter en melkzuur (halve liter op 18kuub) hopelijk gaatje het redden, ziet er uit grauw en aangetast uit...  dank je voor reacties