wanner aanpassing ivm sezoen

Started by Margon, May 10, 2021, 12:56:44 PM

Previous topic - Next topic

Margon

Er staan wat aanpassingen gepland aan de aanvoerpijp van de bodemdrain.
Hiervoor moet het water zakken tot 50cm boven de bodem.
Laat het lucht aanstaan en het filtermedium in een zak in de vijver.

Maar wanneer is dit het beste uit te voeren om zoveel mogelijk stress tegen te gaan ?
Water is nu 14 graden

Stefan V

Persoonlijk denk ik dat het nu de beste tijd is om zoiets te doen. Hoe warmer het word des te meer problemen met flow en zuurstof kan je krijgen schat ik in. Ook krijgt je bioloog nu nog niet zo'n harde klap omdat die nu aan het opstarten is vanaf de winter. Als je dit in de zomer doet kan je misschien meer problemen verwachten.

Kan je niet je filter kortsluiten door kranen dicht te zetten zodat deze met beluchting gewoon vol blijft staan? Dat is makkelijk denk ik dan al je materiaal eruit halen. Als dat natuurlijk mogelijk is.

Bas42

Ik denk nu en zeker niet te lang meer wachten. heb zelf een paar weken geleden een forse verbouwing van het filter uitgevoerd. Het water idd ook maar 50 cm diep met de vissen er in. Is prima gegaan. Weinig stress van de koi. Filteractiviteit nog laag en bewust gewacht met voeren tot na de verbouwing dus weinig vervuiling in de tijdelijke situatie. Dus ik zou gekozen hebben voor april. Gezien de huidige temperaturen ook nu nog prima te doen maar zou zeker niet te lang meer wachten. Daarbij de tijdelijke situatie zo kort mogelijk laten duren.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter