mijn KOI vijver 10 kuub

Started by wietzenu, January 09, 2021, 13:38:12 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Voor mij is niet helemaal duidelijk waar in de sieve je de skimmer wilt laten binnenkomen. Wellicht wat meer werk maar ik zou toch wat rigoreuzer verbouwen en alsnog een losse skimmer aanbrengen (maar kan natuurlijk niet inschatten of je daarvoor ook je halve filterinstallatie moet afbreken).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

wietzenu

Quote from: Perry on July 13, 2021, 18:50:41 PM
Waarom dan geen losse skimmer in je vijver
Dan hoef je niets te doen

hey perry ik wilde ook een losse skimmer in de hoek van de vijver maken. (drijvende) en deze aansluiten op die 50mm doorvoer die er al zit. Ik zie een doorvoer van 110 niet echt zitten ook niet qua ruimte om dat de maken. Of bedoelde jij iets anders met een losse skimmer?
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

wietzenu

Quote from: Bas42 on July 14, 2021, 08:12:02 AM
Voor mij is niet helemaal duidelijk waar in de sieve je de skimmer wilt laten binnenkomen. Wellicht wat meer werk maar ik zou toch wat rigoreuzer verbouwen en alsnog een losse skimmer aanbrengen (maar kan natuurlijk niet inschatten of je daarvoor ook je halve filterinstallatie moet afbreken).

snap ik Bas maar idd dan moet er flink gesleuteld worden aan de bestaande situatie. (heb nu al spijt dat ik niet even een extra doorvoer heb gemaakt...) mijn bedoeling was om de 50mm dmv wanddoorvoer aan te sluiten op de sieve. echter wel direct boven het zeefgedeelte. Ook omdat ik de skimmer zelf aan en uit zet enkel als ik erbij ben (of snachts). skimmer zal dus niet altijd aan staan bij mij. Tenzij het zonder problemen gaat lopen. maar ik wil het avontuur met 50mm pvc wel even proberen.
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

Madinees

Quote from: wietzenu on July 14, 2021, 11:24:24 AM
Quote from: Bas42 on July 14, 2021, 08:12:02 AM
Voor mij is niet helemaal duidelijk waar in de sieve je de skimmer wilt laten binnenkomen. Wellicht wat meer werk maar ik zou toch wat rigoreuzer verbouwen en alsnog een losse skimmer aanbrengen (maar kan natuurlijk niet inschatten of je daarvoor ook je halve filterinstallatie moet afbreken).

snap ik Bas maar idd dan moet er flink gesleuteld worden aan de bestaande situatie. (heb nu al spijt dat ik niet even een extra doorvoer heb gemaakt...) mijn bedoeling was om de 50mm dmv wanddoorvoer aan te sluiten op de sieve. echter wel direct boven het zeefgedeelte. Ook omdat ik de skimmer zelf aan en uit zet enkel als ik erbij ben (of snachts). skimmer zal dus niet altijd aan staan bij mij. Tenzij het zonder problemen gaat lopen. maar ik wil het avontuur met 50mm pvc wel even proberen.

Ik had op men oude vijver ook een skimmer met 50mm (toen wisten we nog niet beter) en dat werkte op zich wel. Zou hem wel altijd gewoon mee laten lopen. Haalt stiekem nog veel vervuiling van het water.

Perry

Quote from: wietzenu on July 14, 2021, 11:19:33 AM
Quote from: Perry on July 13, 2021, 18:50:41 PM
Waarom dan geen losse skimmer in je vijver
Dan hoef je niets te doen

hey perry ik wilde ook een losse skimmer in de hoek van de vijver maken. (drijvende) en deze aansluiten op die 50mm doorvoer die er al zit. Ik zie een doorvoer van 110 niet echt zitten ook niet qua ruimte om dat de maken. Of bedoelde jij iets anders met een losse skimmer?

Ja bedoel iets anders


Bas42

Quote from: wietzenu on July 14, 2021, 11:24:24 AM
Quote from: Bas42 on July 14, 2021, 08:12:02 AM
Voor mij is niet helemaal duidelijk waar in de sieve je de skimmer wilt laten binnenkomen. Wellicht wat meer werk maar ik zou toch wat rigoreuzer verbouwen en alsnog een losse skimmer aanbrengen (maar kan natuurlijk niet inschatten of je daarvoor ook je halve filterinstallatie moet afbreken).

snap ik Bas maar idd dan moet er flink gesleuteld worden aan de bestaande situatie. (heb nu al spijt dat ik niet even een extra doorvoer heb gemaakt...) mijn bedoeling was om de 50mm dmv wanddoorvoer aan te sluiten op de sieve. echter wel direct boven het zeefgedeelte. Ook omdat ik de skimmer zelf aan en uit zet enkel als ik erbij ben (of snachts). skimmer zal dus niet altijd aan staan bij mij. Tenzij het zonder problemen gaat lopen. maar ik wil het avontuur met 50mm pvc wel even proberen.
Snap ik. Grootste uitdaging zal zijn om voldoende zuigkracht op de skimmer te krijgen. Maar in de basis zou het prima kunnen werken. De aansluiting op de sieve is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Wat dat betreft zorgen dat je water met vuil mooi over de zeef blijft vallen voor een optimale werking. Als je het slechts een paar ker per dag wilt gebruiken een prima oplossing. Het zou wat mij betreft ook continue gebruikt kunnen worden (waarom niet). Hoe minder bochten tussen skimmer en zeef en hoe groter het verval hoe beter de aanzuiging zal zijn.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

wietzenu

top dank voor jullie reacties geeft de bouwer wel moed ;-)
tot ziens komende zaterdag op de koishow noord.
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

wietzenu

In een jaartje tijd toch wel wat aangepast. Afgelopen winter (november 2021) een mooie Tempest als aanvulling op de filterlijn.

Ongelofelijk hoe goed deze mijn vijver helder kan krijgen en houden. Regelmatig even spoelen en ook dat vuil verlaat mijn vijver.
Ook is de bestaande pomp 10 kuub vervangen door een regelbare 20 kuub. Iets meer flow en voor de bypass werkt dit perfect.
blij mee
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

nico1012

Zo een tempest is toch eigenlijk hetzelfde als een makkie of een stilstaand bed alleen dan kleiner.

Bas42

Quote from: nico1012 on June 29, 2022, 23:39:05 PM
Zo een tempest is toch eigenlijk hetzelfde als een makkie of een stilstaand bed alleen dan kleiner.
Dat zou je idd wel zeggen ja. En een bewezen concept!
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

wietzenu

Even een sfeerimpressie anno 2022:
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

wietzenu

11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

Fredb


Bas42

Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter