Is watertemperatuur van belang bij testen

Started by Nathan van der Kruk, December 19, 2020, 13:02:12 PM

Previous topic - Next topic

Nathan van der Kruk

Vraagje..

Weet iemand of de watertemperatuur van belang is bij het testen van de waterkwaliteit,  met een druppelset?
Wijken bepaalde waarden, bijv. KH of Ph, bij koudere watertemperatuur?

Madinees

Quote from: Nathan van der Kruk on December 19, 2020, 13:02:12 PM
Vraagje..

Weet iemand of de watertemperatuur van belang is bij het testen van de waterkwaliteit,  met een druppelset?
Wijken bepaalde waarden, bijv. KH of Ph, bij koudere watertemperatuur?

Volgens mij wel. Daarom schijnt water scheppen uit de vijver en binnen testen beter te zijn?

Dennis

Volgens mij alleen de zuurstof,de rest niet,Joop adviseerde tijdens 1 van zijn cursussen dat het beter was om bij koud vijverwater een bakje met vijverwater binnen te zetten en om kamertemperatuur laten komen,omdat dan de druppeltesten beter werkten,alleen de zuurstof is wel temperatuur afhankelijk.

Bas42

Volgens mij speelt het wel degelijk een rol. Het betreft een chemische reactie tussen druppels uit het testflesje en de stoffen in het vijverwater. Hoe kouder het water hoe langzamer de reactie verloopt. Het is ook niet voor niets dat bij elk druppelsetje de reactietijd is aangegeven (lees het moment dat je een betrouwbare aflezing kunt doen). In de zomer bij hogere temperaturen zul je zien dat een flesje veel sneller op kleur is dan in de winter. Dus houd altijd de afleestijd van flesjes aan (daarbij is rekening gehouden met eventueel koudere temperaturen).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Zou wel een potje nemen wat lucht dicht is en zonder lucht erin

Bram 3.0

PH meten is tempratuur afhankelijk met een electronisch meet instrument.ik heb laboratorium bekers van 0,5 L en meet binnen.
Ik moet altijd de tempratuur sensor aansluiten en tegelijk in de monster beker stoppen om de juist pH te bepalen.
Gr.Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Madinees

Quote from: Bram 3.0 on December 20, 2020, 17:43:58 PM
PH meten is tempratuur afhankelijk met een electronisch meet instrument.ik heb laboratorium bekers van 0,5 L en meet binnen.
Ik moet altijd de tempratuur sensor aansluiten en tegelijk in de monster beker stoppen om de juist pH te bepalen.
Gr.Bram 3.0

Klopt, volgens mij hebben de 'betere' PH meters daarom ook automatische temperatuur correctie.

Bas42

Ik heb de vraag nog eens goed gelezen en eigenlijk is die tweeledig  :D. Enerzijds heb je te maken met reactiesnelheid (vandaar de afleestijd bij druppelsetjes) en anderzijds parameters die qua waarde daadwerkelijk temperatuurafhankelijk zijn. 
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter