News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Zuurstof in de winter

Started by Sicco, December 03, 2020, 11:53:18 AM

Previous topic - Next topic

Sicco

Is het verstandig om ook de beluchting/Zuurstof pompen in de winter aan te hebben ? Puur voor de waterkwaliteit bedoel ik dan. Hoe doen jullie dat 24/7 of ...

Madinees

Ligt niet zozeer aan je zuurstofgehalte maar vooral hoe goed je vuilafvoer in de vijver is.
Beluchting kan er nl. ook voor zorgen dat vuil wat in hoekjes is gaan liggen, door de andere waterstroom die ontstaat, opdwarrelt en zo afgevoerd wordt.

Zelf laat ik 3x per dag een kwartiertje de beluchting aan gaan hiervoor. Voor het zuurstofgehalte zelf hoef je het niet te doen met dit koude water.

Dennis

Hier belucht ik nu helemaal niet meer,zit nu tussen de 8 en 9 mg/l zuurstof.

Bram 3.0

Bij deze tempratuur 9/1o graden heb ik de beluchting uitgeschakeld, water bevat  nu 11,3 mg/l opgeloste zuurstof en dat is OK.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Leon77

Ik heb er voor gekozen om ipv grote luchtpomp, een kleine luchtpomp aan te houden. Ik meet overigens de zuurstof niet. Had van de zomer van JBL een druppel test voor zuurstof gekocht, maar daar wordt je niks wijzer van. Kleuren liggen te dicht op elkaar.

Dennis

Je hebt dan wel een indicatie of je genoeg zuurstof in je water hebt of niet.Voor een nauwkeurige meting liggen de kleuren inderdaad te dicht op elkaar.

Perry

Af en toe lucht erop voorkomt ook dat de leidingen vol met water komen staan

Jan

Laat alles gewoon aanstaan , voor b.w.d. zeker i.v.m. met vervuiling

Perry

Quote from: Jan on December 27, 2020, 16:18:53 PM
Laat alles gewoon aanstaan , voor b.w.d. zeker i.v.m. met vervuiling

b.w.d. ????

Albert-jan

Quote from: Perry on December 27, 2020, 15:48:58 PM
Af en toe lucht erop voorkomt ook dat de leidingen vol met water komen staan

Hier ook inderdaad 1x per dag de lucht erop om echt stilstaand water te voorkomen.
10m3 vijver met 9 koi.

Bas42

Vooralsnog hier de beluchting gewoon aan staan. Als het nog kouder gaat worden zet ik het wellicht nog uit.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Hier staat die nog veel (bijna altijd) aan voor het voer bij de skimmer weg te houden
De beluchte drain zet ik af en toe even aan

Quickie

Quote from: Bas42 on December 27, 2020, 19:50:34 PM
Vooralsnog hier de beluchting gewoon aan staan. Als het nog kouder gaat worden zet ik het wellicht nog uit.

Zo doe ik het ook altijd. Die extra afkoeling heb ik nooit echt waar kunnen nemen.

wietzenu

Airpad in de vijver heb ik lichtelijk gereduceerd door lucht bij de luchtpomp te laten ontsnappen. Dus in de winter nog steeds lucht (stroming) in de vijver maar gewoon wat minder. Dit ook om geen vuil ophoping in de hoeken ed te krijgen. Immers de waterpomp staat ook op ongeveer 40% dus alles loopt langzamer.
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

Croesmaster

Voor het zuurstofgehalte heeft beluchten in de winter, mits je verwarmd, geen nut.  Wel voor de vuilverplaatsing.. maar ook dat is een stuk minder als het goed is doordat er niet of nauwelijks gevoerd wordt.

Ik heb mijn pompen uit staan, maar wel klaar als het gaat vriezen om de vijver open te houden. Ik leg de staaf of schijf dan hoog in de vijver op een rand.