Waarom een extra mattenkamer of trickel

Started by Danny, October 06, 2020, 21:56:48 PM

Previous topic - Next topic

Stefan V

Quote from: Danny on October 09, 2020, 19:18:52 PM
En toch zijn er die het voor elkaar krijgen met enkel een bwb.

Hoe dan vraag ik me af?

Het zal ook veel te maken hebben met andere bronnen van organische belasting in je systeem dan alleen voer. Ook de hoeveelheid beluchting zal een rol spelen. Elke vijver is weer anders, en ook de ligging en wat er dan zoal omheen staat en gebeurd. Ik denk dat dit ook wel invloed kan hebben, maarja zeker weten doen we het niet en alles meten en controleren is heel moeilijk. Veel of weinig alg etc. Alles zal meespelen in de balans. Wat ik wel eens zou willen weten: Zien we die toename in nitriet vooral overdag? Of is die constant? Is hier iemand die daar ooit naar gekeken heeft? Natuurlijk hangt dat af van voer momenten etc, maar ben gewoon benieuwd.

Bas42

Stefan, dat denk ik dus ook. We weten inmiddels best het eea van de gangbare parameters zoals nitriet, ammoniak, kh en ph. Maar ik denk dat de hele biologie in onze vijvers veel complexer is als dat we nu weten. Ik zou graag zien dat er veel meer onderzoek gedaan zou worden naar de CO2 als koolstof leverancier in de biologische filters. Waarom zie je dat de traditionele meerkamerfilters vaak veel minder problemen hebben qua nitrificatie (mits goed onderhoud uiteraard)? Ik heb de antwoorden niet maar het houd me wel enorm bezig .... Maar goed begin volgend jaar eerst maar eens een trickle bij zetten.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Danny on October 09, 2020, 19:18:52 PM
En toch zijn er die het voor elkaar krijgen met enkel een bwb.

Hoe dan vraag ik me af?

Een druppeltest ipv digitaal meten gaat al veel helpen ;-)

Daarnaast vraag ik me af hoeveel het er voor 'elkaar hebben'.

Fredb

Quote from: Madinees on October 11, 2020, 13:08:58 PM
Quote from: Danny on October 09, 2020, 19:18:52 PM
En toch zijn er die het voor elkaar krijgen met enkel een bwb.

Hoe dan vraag ik me af?

Een druppeltest ipv digitaal meten gaat al veel helpen ;-)

Daarnaast vraag ik me af hoeveel het er voor 'elkaar hebben'.
Dat vraag ik mij ook af. Ik blijf meten omdat ik wil weten wat het filter doet. Na het starten van mijn nieuwe filter ging het weken gewoon goed. Al had ik toen gestopt met meten, had ik niet geweten dat ik nu een nitriet verhoging heb, en de vissen doen het gewoon goed. Dus prima systeem!

(Al bedenk ik mij dan nu; waarom meet ik de waardes, en ga mij zorgen maken, als de vissen het goed doen 8) Maar dat is een andere dicussie :))

Stefan V

Quote from: Bas42 on October 11, 2020, 10:49:20 AM
Stefan, dat denk ik dus ook. We weten inmiddels best het eea van de gangbare parameters zoals nitriet, ammoniak, kh en ph. Maar ik denk dat de hele biologie in onze vijvers veel complexer is als dat we nu weten. Ik zou graag zien dat er veel meer onderzoek gedaan zou worden naar de CO2 als koolstof leverancier in de biologische filters. Waarom zie je dat de traditionele meerkamerfilters vaak veel minder problemen hebben qua nitrificatie (mits goed onderhoud uiteraard)? Ik heb de antwoorden niet maar het houd me wel enorm bezig .... Maar goed begin volgend jaar eerst maar eens een trickle bij zetten.

Ik ben heel benieuwd wat de trickle zal doen bas.

Waar ik zelf wel naar geinteresseerd ben is het verloop van pH over de dag in verhouding met de CO2 in het filter en de toe of afname van ammoniak en Nitriet etc.
Als mijn vijver begin volgend jaar draait heb ik 2 identieke bioloog bakken parralel achter de trommel staan. Ik zou voor de test in 1 bak BWB met een mattenkamer kunnen maken en de tweede bak alleen BWB. Hierin zou ik verschillen kunnen meten als die er zouden zijn. Dan kan ik eventueel berekenen wat het oppervlak voor bio aanhechting is in mijn bwb + matten en er eventueel oppervlak aan helix in het lossen bwb in stoppen, dus meer helix. Dan heb je best een eerlijk vergelijk denk ik. Maargoed misschien is er al meer bekend dan we weten. Ik zal eens kijken of ik wat onderzoek kan doen.

Bas42

Kijk dat is interessant Stefan. Ben benieuwd naar je bevindingen. Voorlopig veel succes met het bouwen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Stefan V on October 11, 2020, 15:12:15 PM
Quote from: Bas42 on October 11, 2020, 10:49:20 AM
Stefan, dat denk ik dus ook. We weten inmiddels best het eea van de gangbare parameters zoals nitriet, ammoniak, kh en ph. Maar ik denk dat de hele biologie in onze vijvers veel complexer is als dat we nu weten. Ik zou graag zien dat er veel meer onderzoek gedaan zou worden naar de CO2 als koolstof leverancier in de biologische filters. Waarom zie je dat de traditionele meerkamerfilters vaak veel minder problemen hebben qua nitrificatie (mits goed onderhoud uiteraard)? Ik heb de antwoorden niet maar het houd me wel enorm bezig .... Maar goed begin volgend jaar eerst maar eens een trickle bij zetten.

Ik ben heel benieuwd wat de trickle zal doen bas.

Waar ik zelf wel naar geinteresseerd ben is het verloop van pH over de dag in verhouding met de CO2 in het filter en de toe of afname van ammoniak en Nitriet etc.
Als mijn vijver begin volgend jaar draait heb ik 2 identieke bioloog bakken parralel achter de trommel staan. Ik zou voor de test in 1 bak BWB met een mattenkamer kunnen maken en de tweede bak alleen BWB. Hierin zou ik verschillen kunnen meten als die er zouden zijn. Dan kan ik eventueel berekenen wat het oppervlak voor bio aanhechting is in mijn bwb + matten en er eventueel oppervlak aan helix in het lossen bwb in stoppen, dus meer helix. Dan heb je best een eerlijk vergelijk denk ik. Maargoed misschien is er al meer bekend dan we weten. Ik zal eens kijken of ik wat onderzoek kan doen.

Ik ga komend jaar ook een trickle bijzetten. Heb dezelfde situatie als Bas. Ga hem deze winter / voorjaar maken (heb hem al liggen).
Dat van de PH heb ik me afgelopen seizoen ook in verdiept. Ik deed maximaal beluchten met als gevolg dat ik een mega PH verschil had tussen dag en nacht en dat de PH boven de 9 opliep!
Ben overdag wat minder gaan beluchten en 's nachts wat meer. Nu is het verschil nog 0,3 tussen dag en nacht terwijl het bijna 1 was. Is zeker aan te raden om het te monitoren.

Albert-jan

Wat sommige doen is een deel van het bwb apart opstarten met huishoud ammoniak in het voorjaar. Dit dan toevoegen aan het bewegend zodat je sneller opstart.

Wellicht ook een optie.
10m3 vijver met 9 koi.

Leon77

Ik ben het afgelopen seizoen eigenlijk tegen dezelfde problemen aangelopen. Moest behandelen tegen eencellige parasieten en mijn filter draaide pas voor het 2e seizoen. Daarna had het filter zo'n opdoffer gekrgen dat ik daarna nitrietpiek kreeg.

Natuurlijk verversen. Dat deed ik al continu maar deed 1x per week extra 10%. Maar bleef maar nitriet meten. Had mijn bwb opgevoerd naar zo'n 130liter helix en in mijn trickle 2 lagen infrared bacteria house en1 laag siporax a 25 liter. Maar bleef maar nitriet meten. Overigens wordt mijn bwb met een 100liter pomp belucht. voor de vijver een 80 liter.

Heb een gesprek gehad met Tjaard en dit voorgelegd. Hij zei dat er verschil in Helix zit. Van oase zou meer beschermd oppervlak hebben. 100 liter zou theoretisch gezien 680 gram voer kunnen verwerken. En hij zei meer lucht in het filter. Hij zweert bij bwb.

Ik heb nu een 3 kamerfilter gekocht. Hierin komt één kamer SB belucht, en 2 kamers beluchte matten. Heb besloten om mijn media wat in het bwb zit over te zetten naar het SB, en in mijn bwb die oase Helix. Ik heb hier al 50 liter van klaar liggen. Dit filter ga ik beluchten met de ap60 aquaforte beluchten. Veel opbrengst lucht en weinig verbruik.

Vwb het digitaal meten heb ik ook een Hanna pocket meter voor nitriet. Daar wordt je niet rustiger van 🤣. Heb ook een seneye liggen,  maar die nog niet aangesloten. Dat hoop ik ook snel te doen. Ben ook benieuwd wat de ph foet gedurende de dag. Meten jullie de zuurstof ook digitaal?

Madinees

Ben benieuwd naar je bevindingen met je uitbreiding! Zuurstof meet ik digitaal inderdaad, leuk om te doen maar vind het nog lastig om de 'meerwaarde' er van te zien. Zelf zit ik heel erg met het probleem dat als ik veel belucht ik heel veel CO2 uit het water drijf en daardoor de PH boven de 9 oploopt.

Leon77

Wat is de ph waarde van het kraanwater? Ik meet mijn ph nu via een druppelset, JBL. Die zat hier ook van de zomer rond de 7.5. Ben wel benieuwd wat de seneye straks gaat aaneven bij de ph.

Zuurstof heb ik gemeten ook met druppels, maar daar heb je niet veel aan. Er zit tussen de kleuren weinig verschil. Wil van de zomer kijken voor zo'n milwaukee apparaat.

Ja ben zelf ook erg benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Ik ga ook zeker mijn bevindingen hier posten. Ideaal zo'n naslagwerk.

Cas123

Hoi allemaal, begrijp ik het goed dat door veel beluchten je PH omhoog gaat? Ofwel, als je PH aan de hoge kant is, dat je dan je beluchting wat zachter zou moeten zetten?

Madinees

Quote from: Cas123 on March 11, 2021, 19:21:58 PM
Hoi allemaal, begrijp ik het goed dat door veel beluchten je PH omhoog gaat? Ofwel, als je PH aan de hoge kant is, dat je dan je beluchting wat zachter zou moeten zetten?

Dat klopt. Eigenlijk moet je de PH 24 uur meten want het gaat om fluctuaties in de PH. Een hoge waarde kan niet zoveel kwaad (alleen is ammonia dan sneller giftig) maar je wilt vooral weinig fluctuaties op een dag hebben. Ik ga daarom wat meer in de nacht beluchten en overdag minder. Zuurstof gehalte meten helpt ook, eigenlijk heb ik altijd 95-100% verzadiging dus veel beluchten is vooral ook voor wat stroming in de vijver.

Margon

Hoeveel zou een airlift mee helpen aan een eventuele over beluchting ?

werner2

mss eens ff op de site bij MA Koi kijken en verder de studie resultaten lezen van de biorotator , die ontwikkelt is voor de vis teelt en nu ook in de markt is voor ons hobbyisten
35 m3 3x5.5 x2 m, Oase titanium 51000 pomp  ,Makoi biorotator 50 met 4x inlaat ,1x air aqua 75 W lamp, 1x ultrasieve met Makoi 4 traps trickle op skimmers met oase 16m3 pomp
16 stuks koi
gebouwd in 2021/22 en sinds April 2022 in bedrijf