News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Kap erop, wanneer en waarom?

Started by Albert-jan, October 03, 2020, 15:29:15 PM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

Een topic om het nut van de (herfst/winter) kap te bekijken en bespreken.

Zelf vandaag de kap er op gelegd met een watertemperatuur van 15.5C. Eerder als vorig jaar, toen eind oktober de kap gelegd met koudere temperaturen.

De reden voor mij is;

- stabielere temperaturen (vooral de nacht)
- geen last van reigers
- geen blad in de herfst
- langer doorvoeren
- minder regen / vervuiling wat er in valt

Mooi is anders maar ik zie toch wel veel pluspunten tegen over geen kap.

Hebben jullie andere ervaringen wanneer en waarom je de kap er op gaat leggen of juist helemaal geen kap?



10m3 vijver met 9 koi.

Dennis

Hier gaat ie er meestal eind oktober/begin november op. blad heb ik hier geen last van,last van reigers en regen wat er in valt kun je het hele jaar last van hebbe dus,dat valt voor mij af.De nacht temperaturen vind ik nu nog wel meevallen,om hem er al op te leggen.

Albert-jan

Reigers beginnen straks wel weer moeilijker aan voedsel te komen in het wild, dus dan is onze koi vijver een soort mac drive.

Ook regent het in deze maanden wel meer als de rest van het jaar, dus die vergelijking gaat niet helemaal op. Maar echt last heeft de vijver daar niet van geloof ik.

10m3 vijver met 9 koi.

Fredb

Die Reigers, dat klopt. Dat heb je ook in de vroege zomer als de jongen gaan uitvliegen. Dus kap er op laten! 8)

De kap is een afweging. Het hangt er ook vanaf waar je woont.

Ik doe de kap er al vrij vroeg op (half oktober) omdat er een grote magnolia bijna overheen hangt die dan haar blad verliest. Dit blad is erg stug, en niet goed verteerbaar, waardoor de drains gaan verstoppen.
Ook woon ik in de polder, en daar staat in de winter toch snel een stevige wind, die voor snelle afkoeling zorgt.

Ik ken een gelijksoortige vijver die hemelsbreed 3 km verder is, maar in een woonwijk. Heeft geen problemen met blad, en die koude wind valt wel mee...........

Het hangt dus van de situatie af, en of je de extra kosten om bij te verwarmen acceptabel vind.

Fredb

Maar als we echt weer eens een strenge winter krijgen, zullen er veel zonder kap in de problemen komen ::)

Dennis

Ik heb  hier gelukkig nog geen last van reigers gehad,En inderdaad denk ik ook dat je vijver weinig last van de regen zal hebben,als je genoeg ververst.Ik denk dat er in deze periode wat langduriger regen valt,en in de zomer grote hoeveelheden in korte tijd.De totale hoeveelheid zal niet veel verschillen denk ik,maar dit verschilt natuurlijk per jaar

Budeltje

Ik heb er ook een sinds afgelopen jaar. Met als reden de temperatuur hoger houden.

2 jaar geleden ging de temperatuur van mn water zonder kap richting de 1 graden. Dat vond ik zelf niet prettig. De koi schenen er geen last van te hebben, maar dat wilde ik toch voorkomen.

Bas42

Voor mij medio november een kap. Eigenlijk een paar weken te laat vanwege de hoeveelheid blad maar dat is dus een compromis. Heb ook geen zin om 6 maanden tegen een kap aan te kijken. Maar heb jaren geleden (toen hadden we nog hele strenge winters ....) een koi af moeten geven omdat die begon te kantelen van de kou. Door het wegnemen van de wind koelt de vijver minder snel af en de afgelopen winters eigenlijk niet onder de 6 graden gekomen. Ik hanteert overigens wel een voerstop (medio december tot medio april; ca. 3 tot 4 maanden). De kap geeft mij een comfortabel en veilig gevoel in de winter. Ik kan 1/3 van de kap met kleppen openzetten als het een keer lekker weer is en verder heb ik voldoende ventilatie. Mijn koi doen het er goed op.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Gisteren  de kap erop gelegd,ik kan hem voor een groot gedeelte open schuiven,zodat ik de vissen nog  goed kan zien.temperatuur op dit moment rond de 14 graden.

Fredb


Dennis

kost een paar centen,dan heb je ook wat :y:

Fredb


Dennis

hij heeft zoveel gewicht dat ie er niet afwaait. Ik heb nog gedacht om aan elke kant een spanband te doen,maar is nog niet nodig geweest.De tuin ligt ook nog wel beschut tussen de coniferenhagen.

bluecoat

Hele mooie kap,uit Deurne toevallig ??

Albert-jan

Quote from: Fredb on October 18, 2020, 17:39:37 PM
ligt ie er los op?

Mijne ligt er wel los op en met enorme wind stoten zie je de platen wel omhoog komen int midden, maar deze zitten op de kopse kanten vast met boutje/moertje. Meestal leg ik er even een zak zand op int midden om te voorkomen dat ie een keer echt omhoog gaat. En ja de kap weegt ook behoorlijk in zijn totaliteit.

Maar moet wel enorm stormen wil dat gebeuren. Spanband om de hoeken trekken is wellicht ook een optie inderdaad.
10m3 vijver met 9 koi.