Steur

Started by Zoetekouw, August 13, 2020, 22:30:29 PM

Previous topic - Next topic

Zoetekouw

Niet echt een koi gerelateerde vraag, voor sommigen is het zelfs vloeken in de kerk, maar hoeveel zou een grote steur vervuilen.
Ik bedoel dan, in ver houding met een flink koi van 70 hoeveel nh3 een steur van de zelfde lengte aanmaakt. Kan er eigenlijk weinig over vinden op internet.

Perry

De vervuiling zou ik niet weten wel dat het voer niet goed is voor koi

Madinees

Quote from: Zoetekouw on August 13, 2020, 22:30:29 PM
Niet echt een koi gerelateerde vraag, voor sommigen is het zelfs vloeken in de kerk, maar hoeveel zou een grote steur vervuilen.
Ik bedoel dan, in ver houding met een flink koi van 70 hoeveel nh3 een steur van de zelfde lengte aanmaakt. Kan er eigenlijk weinig over vinden op internet.

Grootste probleem met een steur is dat ze in de winter ook eten en ze dag en nacht zwemmen. Vooral bij lagere temperaturen moet je dan doorvoeren met heel vet voer.
Dat voer is niet heel goed voor koi en bij lage temperaturen zeker niet! Daarnaast is voeren een uitdaging omdat koi het vaak eerder ophebben dan steuren.
Steuren eten eigenlijk heel de dag door dus als je het goed wilt doen dan moet je er een hele dag met een voerbuis bij gaan staan. Als je naar foto's van steuren op internet kijkt dan zie je er zelden maar die goed doorvoed zijn (soms wel hoor). Hoeveel zwaarder de belasting voor het filter is weet ik niet. Dit lijkt me ook niet de grootste uitdaging.

Ook zijn steuren veel gevoeliger voor medicijnen, dus je kunt de vijver niet behandelen zonder ze eruit te halen.
Daarnaast moeten ze heel zuurstofrijk water hebben. Ik heb ze in mijn vorige vijver gehad (sterlet, die blijven wat kleiner) en waren ca 100cm. Kan wel maar het is een hoop getob.

Doe je er je voordeel mee. Meestal gaan mensen het toch gewoon proberen ;-)

Zoetekouw

Ik had een 110cm grote steur en nu niet meer. Was benieuwd hoeveel makkelijker mijn filter het nu heeft. Je leest er eigenlijk nooit wat over. En idd omdat ze altijd rond zwemmen en vet voer eten was ik benieuwd naar de belasting voor het filter.