Diameter retourleiding

Started by Zoetekouw, July 29, 2020, 21:16:44 PM

Previous topic - Next topic

Zoetekouw

Na aanleiding van een Facebook bericht, of beter gezegd de reacties daarop, ben ik aan het nadenken gegaan over de diameter van de retourleiding van mijn nieuwe vijver. Het bericht van koi200 ging over jets die steeds vaker in Amerika gebruikt worden om stroming te creëren. Diverse  mensen antwoorden hier op dat je met een 63mm leiding meer stroming kan maken dan met een 110 leiding.
Wat kan ik het beste als leiding leggen als retour vanaf mijn dm vario 20000?
Wat zijn hier de ideeën/meningen/ ervaringen?

Madinees

Ik zou een retour 110mm nemen. Zeker met de energiezuinige pompen van tegenwoordig geeft dat veel meer flow. Uiteindelijk gaat het om de totale waterverplaatsing. Als je met 'jets' gaat werken heb je onzuinige pompen nodig en heb je slechts de stroming dichtbij de jet. Door veel water te verplaatsen (110mm) krijg je én veel stroming in heel je vijver en je vijver krijgt een vortex effect waardoor vuil beter naar de drains gaat.

Bas42

Eens met Madinees. Theo de Vliegh heeft zijn vijver in eerste instantie ook laten bouwen met retouren van 63 mm of zo. Volgens mij heeft hij deze inmiddels laten vervangen .... Maar dat kan Theo beter zelf toelichten.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Theokoi1962

Ja dat klopt Bas. Ik had dezelfde gedachte. Mijn vijver (12 X 4 X 1,70) had ik met 4 retouren 63mm uitgerust.  Lekker eigenwijs zeg maar, want meerderen hadden gezegd dat dit niet zo handig was. Resultaat...veel te weinig flow en daardoor meer vervuiling, slechter werkende filters, enz. In de winter van 2017/18 ben ik (niet laten doen - toevallig :D) keihard aan de slag gegaan. Ik heb nu 2 retouren 110 (beide voorzien van een Flowfriend pomp) en een retour 110 voor eiwitafschuimer en trickle. De flow is nu fenomenaal. Vijver gaat binnen het uur rond en alles werkt beter.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Rob en tara koi

Quote from: Theokoi1962 on July 31, 2020, 22:27:49 PM
Ja dat klopt Bas. Ik had dezelfde gedachte. Mijn vijver (12 X 4 X 1,70) had ik met 4 retouren 63mm uitgerust.  Lekker eigenwijs zeg maar, want meerderen hadden gezegd dat dit niet zo handig was. Resultaat...veel te weinig flow en daardoor meer vervuiling, slechter werkende filters, enz. In de winter van 2017/18 ben ik (niet laten doen - toevallig :D) keihard aan de slag gegaan. Ik heb nu 2 retouren 110 (beide voorzien van een Flowfriend pomp) en een retour 110 voor eiwitafschuimer en trickle. De flow is nu fenomenaal. Vijver gaat binnen het uur rond en alles werkt beter.

Aha geen wonder dat er nooit een filmpje van arts en ants geweest is van de flowmeting 😅
We zeiden destijds al dat die die flow niet ging halen met die 63 leidingen 

Madinees

Haha, die is nogal selectief met zijn filmpjes ;-)

Zoetekouw

Dan gaat het 110 worden. Waarom zou ik het wiel opnieuw willen uitvinden. Bedankt voor de reacties!