Vervanging filterlijn Fredb

Started by Fredb, July 24, 2020, 19:18:51 PM

Previous topic - Next topic

Fredb

Na geruime tijd te twijfelen, heb ik besloten om mijn filterlijn te vervangen. Ik heb nu een Zeef met Bead. Op zich een goed systeem, wat altijd prima heeft gedraaid, maar ondanks zijn gemak wel wat onderhoud nodig heeft, in vergelijking met een trommelfilter met bewegend bed. (waarmee ik niet wil zeggen dat een trommel met bwb geen onderhoud nodig heeft)

Wat mij tegen hield, is dat de meeste met een combifilter, een nitriet-probleem hebben. Dus wordt er een triclefilter bij gezet. Dit heeft een extra pomp nodig, en gaat zo een deel van je energie verloren.

Ik heb mede hierdoor gekozen voor een Befil filter. Het product sprak mij aan, en het bewegend bed heeft geen grote luchtpomp nodig, waardoor het overvloedig beluchten van het filtermedia niet aanwezig is. Ik heb niet het standaard 70 micron doek in de trommel, maar gekozen voor 120

Begin september ga ik verbouwen en ga er van uit dat het helemaal goed komt :) 8) :)

Madinees

Nice Fred! Maar zit hier dan ook een trickle bij?

J@@p

Hoi Fred,

Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Jaap.

Perry


Fredb

Quote from: Madinees on July 24, 2020, 20:29:37 PM
Nice Fred! Maar zit hier dan ook een trickle bij?
Nee. Het kan wel. Maar ik hoop het niet nodig te hebben.

Madinees

Quote from: Fredb on July 25, 2020, 08:07:37 AM
Quote from: Madinees on July 24, 2020, 20:29:37 PM
Nice Fred! Maar zit hier dan ook een trickle bij?
Nee. Het kan wel. Maar ik hoop het niet nodig te hebben.

Ik hoop het ook voor je. Ken heel veel mensen die met een trommel combi starten met die gedachte (incl. mezelf). Ken alleen weinig mensen die geen nitriet houden (en nog beetje normaal kunnen voeren). Zou ook zo starten maar wel de optie van een aanvulling van bv. trickle in je achterhoofd houden.

Fredb


Bas42

Aangezien de befil toch een ander principe kent ben ik wel heel benieuwd of daar dezelfde problematiek spelt (je zou het wel verwachten maar toch ....) Dus Fred ben heel benieuwd naar je bevindingen tav met name nitritiet. Hoeveel gram voer je momenteel per dag op hoeveel koi?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

200 gram ongeveer. Ik kijk nooit zo precies eerlijk gezegd.  8)  op 18 koi van 25 tot 75 cm

Showa

normaal 300ngrammper dag. Dat is vaak het probleem met nitriet. Hoeveelheid voer wat het filter niet meer kan verwerken.

Gr
Patrick

SjuulD

Hallo Fred ,

Ik heb zelf ook een Bead met Sieve en wil dit graag aanpassen . Hiervoor heb ik ook nog naar het BWB van Befil gekeken . Voordeel vind ik zoals jij aangeeft geen extra luchtpomp en de filter is lekker compact .Voor welke ben jij gegaan ? Ik ben erg benieuwd naar jou bevindingen .

Mvg

Sjuul
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Fredb

Ik heb een VBBR 30. De eerste waarbij je via een soort bypass de flow door het bewegend bed kan regelen. Mij benieuwen

Fredb

De vloer waar alles op komt heeft verschillende hoogte. Omdat ik geen zin had om dit aan te passen, en het nut van de bestaande situatie ook belangrijk vind, een voetstuk van aluminium gemaakt om het trommelfilter op te zetten.

Ook heb ik vandaag wat essentiƫle onderdelen binnen gekregen

SjuulD

Mooi om te zien ! Heb je 1x 110 invoer of 2x 110 Invoer  naar je VBBR toe?

Mvg 
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Fredb

1x. De tweede pomp gaat buiten de VBBR om