Hoeveel beluchting in de vijver?

Started by Madinees, April 18, 2020, 20:08:14 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Sinds een jaar ben ik me wat meer aan het verdiepen in de waterkwaliteit en beluchting. Ik merk aan mijn vissen dat hoe meer lucht ik er op zet hoe 'levendiger' ze worden.
Afgelopen seizoen heb ik een Alita 60 op mijn BWB gehad en een Nitto 80 met 6 meter Japanse slang op de vijver.
Nu heb ik de pompen gewisseld omdat ik meer lucht op men BWB wilde daar de chips niet goed meedraaiden.

Mijn plan is nu om de Nitto op het BWB te laten en de Alita ''off season' op de vijver (en dan in de nacht niet) en in het seizoen ga ik beluchten met een AP 150 pomp die ik goedkoop op de kop heb kunnen tikken. Deze geeft op 2 meter 150 liter/minuut dus dat zal fors meer zijn.

Hoeveel lucht zetten jullie op de vijver en wat is jullie ervaring?

Bas42

Ik onderstreep je conclusie met meer lucht op de vijver volledig  :y:. Ik draai nu 60 ltr/min op 2 beluchte bodemdrains maar wil dit of verdubbelen of ga een beluchte slang met 60 ltr bijplaatsen. Daarnaast dus ook beluchting op het filter.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Leon77

Ik heb een japanse luchtring. Had daar eerst een aquaforte ap100 op met 9mm leiding door een bodemdrain getrokken . Die kon echter niet goed z'n lucht kwijt en liep warm. Dus een 60 liter pomp erop. Ik moet zeggen met die 100 liter pomp was het echt een golfslagbad. Nu wil ik eigenlijk als mijn project qbak klaar is een extra luchtslang langs de wand bij de 2 retouren leggen, en dan de ring en de slang allebei met verzwaarde luchtslangen onder mijn terras leggen en dan die 100 liter pomp erop, met 18 mm aansluiting. Hopelijk kan hij dan wel z'n lucht kwijt. Op mijn bwb heb ik een 60 liter pomp staan ook aquaforte.

Madinees

Zon verzwaarde luchtslang heb ik al :


Daar kun je een hoop lucht op kwijt, filmpje is met de Nitto80 op ca. 150cm diep.
Gaat dus prima. Nu met de Alita60 voor 'off season' ook prima.
Mijn plan is nu om er een AP150 op te zetten,  met een buisje te verlengen onder de ruit door en dan in de hoek met de pijl hieronder een rubberenluchtschijf te leggen.
Dit omdat ik wat meer lucht wil en wat meer stroming richting de skimmer. Gaat dat werken denken jullie (met name de vraag een rubberenluchtschijf aan het einde van de slang nog lucht geeft)?


Madinees

Quote from: Leon77 on April 18, 2020, 21:33:20 PM
Ik heb een japanse luchtring. Had daar eerst een aquaforte ap100 op met 9mm leiding door een bodemdrain getrokken . Die kon echter niet goed z'n lucht kwijt en liep warm. Dus een 60 liter pomp erop. Ik moet zeggen met die 100 liter pomp was het echt een golfslagbad. Nu wil ik eigenlijk als mijn project qbak klaar is een extra luchtslang langs de wand bij de 2 retouren leggen, en dan de ring en de slang allebei met verzwaarde luchtslangen onder mijn terras leggen en dan die 100 liter pomp erop, met 18 mm aansluiting. Hopelijk kan hij dan wel z'n lucht kwijt. Op mijn bwb heb ik een 60 liter pomp staan ook aquaforte.

Hoe bevallen die AP pompen eigenlijk? Ik wil eerst een Nitto 120 kopen maar kon die niet voor een redelijke prijs vinden. Voordeel van Nitto is vooral dat je ze niet hoort vind ik.

Madinees

Quote from: Bas42 on April 18, 2020, 21:10:22 PM
Ik onderstreep je conclusie met meer lucht op de vijver volledig  :y:. Ik draai nu 60 ltr/min op 2 beluchte bodemdrains maar wil dit of verdubbelen of ga een beluchte slang met 60 ltr bijplaatsen. Daarnaast dus ook beluchting op het filter.

Ja vooral in combinatie met veel flow in de vijver. Heb in de zomerstand 30m3 uur op vijver van 21m3. Off season dan 1x per uur rond.
Ik merk gewoon dat de vissen veel levendiger worden. Ook beluchting geeft veel stroming in de vijver. Alleen in de nacht zet ik een uur of 3 de beluchting uit omdat het in de vroege ochtend nog koud wordt en ik niet extra snel afkoeling wil. Daarnaast gaat hij 7x per dag een half uur automatisch uit als de Koicafe aan gaat. Anders zit het voer binnen 3 seconden in de skimmer. Eerst wilde ik wat meer 'rustmomenten' voor de vissen maar heb steeds meer het idee dat dit nergens voor nodig is.

Madinees

Bij de meeste van jullie wel bekend maar ik vond dit toch wel een eye opener:


Veel mensen denken nog steeds dat een belucht filter zorgt voor zuurstofverrijking.
Het tegenovergestelde lijkt echter waar (ieder filter verbruikt juist zuurstof).

Deze kan ik me wat minder in vinden, geloof wel dat meer zuurstof in het water helpt bij het denitrificatieproces maar ik denk niet dat je aan de hand van een paar metingen een conclusie kunt trekken:

Leon77

De Ap100 die ik heb kan ik nog niet veel over zeggen, omdat die bij mij warmliep. Ik hoop dat als ik hem op een 18mm aangesloten heb dat hij z'n lucht kwijt kan. En dan niet meer warm loopt. In de beschrijving staat dat hij op zowel 9 als 18 mm kan draaien maar de leverancier zegt dan alleen op 18 mm. Raar zit ook een 9mm ventiel bij.

Ik heb daarnaast 2 v60 pompen ook van Aquaforte en die draaien als een trein

Leon77

Je zou je luchtslang nog bij je retouren kunnen hangen.

Croesmaster

Meten is weten...komt hij weer aan denk je wellicht  maar het is echt zo.

Ik heb dus sinds kort een zuurstofmeter en daar al heel veel wijzer van geworden. Vandaag ook weer gemerkt. Ik was samen met een stel hobbyisten, of veilige afstand wel te verstaan, aan het bomen en meten met wat digitale meters.
Het zuurstofgehalte in de vijver waar we waren zat rond de 7,8 mg/liter. 85% verzadiging... Voldoende voor de vissen maar voor mezelf aan de lage kant.

Dit geldt mi. ook voor jou vijver. We kunnen roepen 60 liter, 70 liter 100 liter maar door te meten en de verzadiging te meten weet je welk pomp je nodig hebt. Waarom 100 liter gebruiken als 60 liter voldoende is. Qua aanschaf en verbruik kan je na gelang de behoefte je aankoop of gebruik bepalen.

Ik gebruik nu bij een vijver van 16 graden een 70 liter pomp. Vijverinhoud 43 m3. Op dit moment voldoende met 99% verzadiging. Bij hogere temperaturen zal deze 70 liter teweinig zijn. Ik heb een 200 liter pomp staan die wellicht te zwaar is maar met de hoge temperaturen zoals afgelopen jaar wil ik zorgen voor een zo hoog mogelijke verzadiging in mijn vijver. Nu die 200 liter pomp al laten draaien heeft zoals de meting aangaf geen enkele nut.

Madinees

Ja daar kan ik me wel in vinden. Ga mijn Alibaba DO meter weg doen (lees gooien) en voor zon Milwaukee. Meten = weten maar observeren is ook wat. Ik zie het aan mijn vissen dat als ik meer zuurstof heb ze veel levendiger lijken te zijn.

Hoe kijken jullie aan tegen een 'rustmoment' voor de koi bv 's nachts? Ik heb het wel gedaan maar eigenlijk wil ik dit jaar klok rond beluchten.

Bas42

Quote from: Madinees on April 19, 2020, 22:23:37 PM
Ja daar kan ik me wel in vinden. Ga mijn Alibaba DO meter weg doen (lees gooien) en voor zon Milwaukee. Meten = weten maar observeren is ook wat. Ik zie het aan mijn vissen dat als ik meer zuurstof heb ze veel levendiger lijken te zijn.

Hoe kijken jullie aan tegen een 'rustmoment' voor de koi bv 's nachts? Ik heb het wel gedaan maar eigenlijk wil ik dit jaar klok rond beluchten.
Ik geloof niet in rustmomenten voor de koi mbt beluchting .... Ik heb 2 vissen in een 2m3 q-bak/opgroeibak. Die zitten nu op 66 en 55 cm. Zijn enorm gegroeid en nauwelijks problemen gehad. Maximale beluciting en volgens 2x per uur het water door de filter, dus veel flow. Vissen doen het uitstekend. Hetzelfde geld voor de flow. Je moet er natuurlijk ook geen Jacuzzi van maken .... Of je alleen 's-nacht of alleen overdag belucht heft meer te maken met je zuurstof, CO-2 en pH wat mij betreft (en dan met name de schommelingen).  Daarbij zouden "rustmomenten" juist voor schommelingen kunnen gaan zorgen, en dat is juist wat je wilt voorkomen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Dank je. Die mening deel ik, deed het nu vooral om afkoeling in de vroege ochtend te voorkomen.
Maar ga nu naar 24/7 toe met alleen even uit om te voeren met de Koicafe.

nick22

120 liter lucht op 22 kuub

zuurstofmeter enkele jaren geleden al veel gebruikt,toen al de conclusie getrokken dat water uit de trickle niet verrijkend was. die stefan zal vast hetzelfde zeggen
laatste 2 jaar heb ik veel oppervlakte beweging gecreerd

Croesmaster

Zuurstofgehalte van het water wat uit de trickel komt is lager dan in de vijver. Logisch als je bedenkt dat de bacteriƫn in de trickel zuurstof ontrekken om hun werk te doen... ;).

Ik zou ook denken door het vallen dat het juist zuurstofverhogend is maar dat is het dus niet.