News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Groeivoer

Started by Albert-jan, May 07, 2020, 22:22:04 PM

Previous topic - Next topic

Croesmaster

Deel hetgeen je op papier zet ook op het forum, dan  leren wij ook mee waarom je je keuze op een bepaald merk hebt laten vallen.  ;)

SjuulD

Quote from: Albert-jan on May 07, 2020, 22:22:04 PM
Hallo,

Zijn hier leden die goede ervaring hebben met het voeren van groeivoer?

Mijn koi zijn nu allemaal tussen de 40 en 60cm  dus wil kijken of er met groeivoer wat extra resultaat kan worden gehaald dit seizoen qua groei en body.

Wat voer je normaal , voer je dit het hele jaar of wissel je af tussen een voer voor de lagere temperaturen en een zomervoer?

Ik voer zelf niet specifiek een groeivoer maar zodra het water warmer word dan stap ik over naar een "premium" voer van hetzelfde merk met een hoger eiwit percentage. Ik zie een zomervoer als groeivoer.

Ik heb geen ervaring met JPD maar een hoop leden zijn er enthousiast over .

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Stefan V

Het is natuurlijk ook erg afhankelijk van je budget wat je wilt besteden aan het voer.
afgelopen najaar toen het kouder werd en in het vroege voorjaarr heb ik probites winter care gevoerd.
Nu ben ik overgestapt op JPD Yamato, voorlopig voer ik dit door tot de temperaturen echt omhoog zullen gaan naar consistent rond de 20 graden en dan ga ik een aantal weken over op shori.

Bram 3.0

Bij deze watertemperatuur voer ik Fujizakura van jPD en chlorella van pro bites.Beide zijn herstel voer.Als de temp 22+ is Shori van JPD
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Noodle

Quote from: Albert-jan on May 12, 2020, 20:54:05 PM
Quote from: Dennis on May 10, 2020, 06:57:53 AM
Weet je al welk voer je wil gaan voeren?

Nee nog niet 100% zeker, maar wellicht dat ik de shori van jpd is ga proberen gezien de resultaten van anderen hier.

Ga is wat extra informatie opdoen en verschillende groeivoeren op papier vergelijken.

Nog bedankt voor jullie feedback

Er zijn natuurlijk een aantal groeivoeren waar je koi gewoon groot van worden.
De kunst is dat dit in de juiste verhouding met de gezondheid van de koi gebeurt.
Zo zijn er echt wel voertjes waar ze in een seizoen harder van groeien dan van Shori. Op de lange termijn kan dit echter een negatieve uitwerking hebben op de gezondheid van de koi.
Door bijvoorbeeld vervetting van organen of bijvoorbeeld een slechte skeletopbouw kan de conditie van je koi slecht worden wat zijn levensduur verkort.

Belangrijk is vooral dat je onder de 20 graden watertemperatuur geen echt groeivoer moet gaan voeren!


KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Albert-jan

Quote from: SjuulD on May 13, 2020, 08:24:22 AM
Quote from: Albert-jan on May 07, 2020, 22:22:04 PM
Hallo,

Zijn hier leden die goede ervaring hebben met het voeren van groeivoer?

Mijn koi zijn nu allemaal tussen de 40 en 60cm  dus wil kijken of er met groeivoer wat extra resultaat kan worden gehaald dit seizoen qua groei en body.

Wat voer je normaal , voer je dit het hele jaar of wissel je af tussen een voer voor de lagere temperaturen en een zomervoer?

Ik voer zelf niet specifiek een groeivoer maar zodra het water warmer word dan stap ik over naar een "premium" voer van hetzelfde merk met een hoger eiwit percentage. Ik zie een zomervoer als groeivoer.

Ik heb geen ervaring met JPD maar een hoop leden zijn er enthousiast over .

Mvg

Afgelopen winter wel doorgevoerd voor het eerst, al was dat echt zeer zeer minimaal en ook met een wintervoer uiteraard.

Heb nog niet echt een vast voer gevonden. Vorige zomer de Shinko silver sinking gevoerd als basis icm probites chlorella en malamix. Alleen dus nog geen groeivoer geprobeerd vandaar mijn vraag.

Ben het inderdaad eens dat een groeivoer niet zaligmakend is en echt pas vanaf stabiele minimaal 20C a 22C gevoerd moet worden.

Ga het zien welke het wordt, zit ook naar aquamaster te kijken, lees je ook steeds meer over.
10m3 vijver met 9 koi.

Albert-jan

Gezien de positieve reacties van Jpd shori ga ik deze dus proberen deze zomer dus gelijk maar 10kg besteld. Heb wel het één en ander vergeleken maar jpd komt er goed uit inderdaad.

Nu nog even wachten op iets warmer weer.

Is kijken of ze het lekker vinden straks, zal mijn bevindingen hier delen t.z.t.
10m3 vijver met 9 koi.

Bas42

Gaat goed komen. ALs je vissen gezond blijven gaan die groeicurves stijl naar boven  ;) :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter