News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Groeivoer

Started by Albert-jan, May 07, 2020, 22:22:04 PM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

Hallo,

Zijn hier leden die goede ervaring hebben met het voeren van groeivoer?

Mijn koi zijn nu allemaal tussen de 40 en 60cm  dus wil kijken of er met groeivoer wat extra resultaat kan worden gehaald dit seizoen qua groei en body.

10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Ligt er denk ik ook aan hoe oud de koi zijn?

Hier heb ik allemaal nisai en sansai, wel veel maatverschillen.
Vorig jaar heel het jaar Malamix gevoerd. Dit jaar onder de 18 graden ook Malamix, 18-20 graden (nu bij mij) af en toe een hand groeivoer (Aquamaster) en boven de 20 graden ga ik alleen groeivoer voeren.
Je hoort er veel goede dingen over.

Vraag me af hoe groot de verschillen zijn, denk ook wel weer dat het meevalt.

Dennis

Volgens mij volstaat een goed zomervoer als groeivoer,alleen je filter moet het wel aankunnen om genoeg te kunnen voeren,en dit te verspreiden over de dag.
En wat er niet in zit komt er ook niet uit ;)

Croesmaster

Er zijn op dit moment 2 voermerken die zich bewezen hebben op de grote koishows en dat is JPD en Saki Hikari. Ik zweer bij Shori van JPD puur omdat dit geen vervuiling geeft in de vijver. Saki geeft olie af aan het water en dat zie je ook.

Hiermee wil ik niet zeggen dat andere merken slecht zijn, begrijp me niet verkeerd. Deze 2 merken hebben zich wereldwijd bewezen goed te zijn. Er zijn veel andere goede merken die allemaal een grower in huis hebben. Je moet naar de NEB kijken. Hoe hoger het getal des te beter het voer. Zitten er dierlijke eiwitten in, wat het beste is, dan is het vaak ook duurder. Het is maar wat je voor voer wil en kan betalen.

Perry

Ik ben voor de groei voor  jpd shori voer
Maar wel moet de rest ook kloppen (hoeveelheid temperatuur waterwaardes de Koi zelf)

Croesmaster

Quote from: Perry on May 07, 2020, 22:59:07 PM
Ik ben voor de groei voor  jpd shori voer
Maar wel moet de rest ook kloppen (hoeveelheid temperatuur waterwaardes de Koi zelf)

Het is inderdaad al vaker gezegd > wat niet in de koi zit komt er ook niet uit. En dat moeten we niet vergeten.  ;)

Bas42

Ten eerste ben ik van mening dat voer in verhouding moet staan met de kwaliteit en potentie van koi. Niet iedere koi heft de potentie om een jumbo te worden. Dus dan helpt ook groeivoer niet. Naast een goed grooeivoer zijn ook andere omstandigheden belangrijk. Als ik kijk wat ik in een verwarmde oprgoeibak bereik met groei (ook koi die al meerdere jaren nauwelijks groei hebben vertoond is ongekend). Zelf heb ik afgelopen jaar voor de eerste keer met Shori van JPD gevoerd. Misschien is één seizoen wat vroeg om conclusies te trekken maar heb enorm goede resulataten geboekt en hoop deze dit jaar door te kunnen trekken. Voordeel van een goed samengesteld voer is dat je er vaak ook minder van nodig hebt omdat de koi er voldoende voedingsstoffen uit kunnen halen. Dus een goed voer met een prijskaartje kan vaak aantrekkelijker zijn als dat het puur op prijs lijkt. Daarnaast merk ik dat JPD relatief heel weinig vervuiling laat zien.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Groeivoer heeft alleen maar zin als de watertemperatuur 20+ is.Het metabolisme van de koi is dan actief genoeg om de extra eiwitten van het groeivoer op te nemen.Anders gaan de extra eiwitten met de ontlasting mee de vijver in en vervuilen je systeem extra.
En het is waar, dat er meer normale koi zijn(50/60 cm) dan jumbo's ( 80 cm+)
Dus als het water hier 22 graden is geef ik groeivoer Nu voer ik voer,dat op herstel en weerstand van de koi is gericht.
Gr.Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Madinees

Wat ik me afvraag (uitgaande van de stelling wat er niet in zit, haal je er ook niet uit) is dat je met groeivoer het proces alleen maar versnelt (bij een koi met potentie)?
Of is dat niet zo?

Bas42

Quote from: Madinees on May 09, 2020, 09:43:02 AM
Wat ik me afvraag (uitgaande van de stelling wat er niet in zit, haal je er ook niet uit) is dat je met groeivoer het proces alleen maar versnelt (bij een koi met potentie)?
Of is dat niet zo?
In mijn optiek (geen wetenschappelijke onderbouwing) zal een koi zijn maximale groei bereiken als alle omstandigheden optimaal zijn (en dat zijn er veel). Dus onder minder optimale omstandigheden zal een koi niet zijn maximale lengte bereiken. De kunst van het koi houden is dus voor een deel ook te zorgen dat de omstandigheden zo ideaal mogelijk zijn zodat de koi zijn maximale potentie kan laten zien. Ik geloof dus niet dat als de omstandigheden niet optimaal zijn een koi toch zijn maximale groei zal behalen maar dan met bv enige vertraging. Maar nogmaals kan ik dat wetenschappelijk niet onderbouwen en wordt zo nu en dan bij vijvers toch enorm verrast door een jumbo koi > 80 cm in een relatief klein vijvertje ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Blijft inderdaad een goed punt van wat er niet in zit komt er ook niet uit, maar daar ging het mij niet om  ;)

Vroeg me gewoon af of er goede/betere resultaten behaald zijn met groeivoeren.

Ga dit seizoen (mochten alle externe omstandigheden goed zijn en het filter het aan kunnen) een keer groeivoer proberen denk ik.

10m3 vijver met 9 koi.

Dennis

Weet je al welk voer je wil gaan voeren?

Bas42

Quote from: Albert-jan on May 09, 2020, 23:01:03 PM
Blijft inderdaad een goed punt van wat er niet in zit komt er ook niet uit, maar daar ging het mij niet om  ;)

Vroeg me gewoon af of er goede/betere resultaten behaald zijn met groeivoeren.

Ga dit seizoen (mochten alle externe omstandigheden goed zijn en het filter het aan kunnen) een keer groeivoer proberen denk ik.
Dan kan ik je in ieder geval Shori van JPD aanbevelen. Daar heb ik zelf hele goede resultaten mee.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry


Albert-jan

Quote from: Dennis on May 10, 2020, 06:57:53 AM
Weet je al welk voer je wil gaan voeren?

Nee nog niet 100% zeker, maar wellicht dat ik de shori van jpd is ga proberen gezien de resultaten van anderen hier.

Ga is wat extra informatie opdoen en verschillende groeivoeren op papier vergelijken.

Nog bedankt voor jullie feedback
10m3 vijver met 9 koi.