News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

ORP-metingen

Started by Bas42, May 03, 2020, 13:15:06 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Iemand verstand van ORP-metingen? Ik heb een Mailwaukee ORP-meter aangeschaft (MW-500). In eerste instantie gaf deze niet verklaarbare afwijkende metingen. Op aangeven van Milwaukee de sensor schoongemaakt. Eerst in de azijn en vervolgens in de bijbehorende bewaarvloeistof. tevens de meetpunt met polijstpapier licht opgeschuurd.
Als ik de meter in de bijbehorende ijkvloeistof zet krijg ik spot on 275 mV. deze verloopt ook niet meer. Zet ik de meter in vijverwater of leidingwater krijg ik een straatwaarde en blijft de meter langzaam oplopen of aflopen. Plaats ik hem vervolgens weer in de ijkvloeistof krijg ik weer direct een juiste meting die niet verloopt .... Gisteren met een collega-adviseur met een zelfde meter gecontroleerd. Exact hetzelfde euvel. Kan iemand zeggen of de meting van het vijverwater of leidingwater nu direct afgelezen moet worden of dat de meter bv 5-10 minuten instelling nodig heeft?
Ik ben overigens ook in overleg met de leverancier en met Milwaukee (de fabrikant). Maar ben benieuwd of iemand een soortgelijke ervaring heeft of kan aangeven wat er aan de hand is ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Straatwaarde = startwaarde
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Pat

Hoi Bas,

Nog ff vlug reageren voor jou want heb het druk :)

Je meter heeft in principe 20 minuten ongeveer nodig om de juiste meting te krijgen van je vijverwater( ik hang heb in de ontluchter van airlift of uitstroom trickle).
Hou er ook rekening mee dat je de juiste Mv waarde hebt van de solution want meestal wijkt de probe af.
Ook raad ik aan om de probe elke dag na te kijken of er doorheen te blazen want soms kan er door een minuscuul vuiltje de waarde niet kloppen.

Grt,

Pat

Madinees

Ik volg deze ook even, ben ook van plan om deze meter aan te schaffen.

J@@p

Quote from: Bas42 on May 03, 2020, 13:15:06 PM
Iemand verstand van ORP-metingen? Ik heb een Mailwaukee ORP-meter aangeschaft (MW-500). In eerste instantie gaf deze niet verklaarbare afwijkende metingen. Op aangeven van Milwaukee de sensor schoongemaakt. Eerst in de azijn en vervolgens in de bijbehorende bewaarvloeistof. tevens de meetpunt met polijstpapier licht opgeschuurd.
Als ik de meter in de bijbehorende ijkvloeistof zet krijg ik spot on 275 mV. deze verloopt ook niet meer. Zet ik de meter in vijverwater of leidingwater krijg ik een straatwaarde en blijft de meter langzaam oplopen of aflopen. Plaats ik hem vervolgens weer in de ijkvloeistof krijg ik weer direct een juiste meting die niet verloopt .... Gisteren met een collega-adviseur met een zelfde meter gecontroleerd. Exact hetzelfde euvel. Kan iemand zeggen of de meting van het vijverwater of leidingwater nu direct afgelezen moet worden of dat de meter bv 5-10 minuten instelling nodig heeft?
Ik ben overigens ook in overleg met de leverancier en met Milwaukee (de fabrikant). Maar ben benieuwd of iemand een soortgelijke ervaring heeft of kan aangeven wat er aan de hand is ....
Hallo Bas, ik gebruik een hanna meter die pH, ORP en temperatuur meet. Ik begin mijn metingen altijd met het in het water leggen van de sensor, daarna ga ik andere parameters testen en na een paar minuten lees ik de ORP waarde af. De waarden zijn dan stabiel.

Groeten,

Jaap.

Bas42

Gisteren idd de meter langdurig in de vijver gelegd met een KP-behandeling en dat lijkt goed gegaan te zijn. Daar heb ik een soort van continue meting gedaan van 6 uur en elke 10 minuten uitgelezen. deze ga ik in een grafiek zetten en hier delen. Zo kun je mooi het ORP-verloop zien tijdens een KP-behandeling.
Met mijn opmerking over de ORP-metingen hieronder was ik met name verrast dat de meting in de ijkvloeistof direct spot on was conform de maximale waarde die is aangegeven. Niks geen instelling. De metingen van het vijverwater en leidingwater zijn erg onrustig en lijken de ene keer op- en de andere keer af te lopen (en dus ook geen juiste waarde aan te geven). Maar misschien moet ik idd toch wat meer geduld hebben. Ik ga het uitproberen. Dank voor jullie input.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Zoals beloofd hierbij mijn grafiek van de ORP-meting tijdens een KP-behandeling. Hierbij gestreefd om te starten met een ORP > 440 mV. Met de na-dosering ben ik iets hoger gaan zitten. Als maximum heb ik 480 mV gehanteerd. Vissen heb het uitstekend gedaan. Wat voor mij bizar was (en door Theo al een keer aangegeven) is dat de ORP-waarde met een tiental seconde naar beneden duikt tot ca. 200 mV na het toedienen van waterstofperoxide .... Mocht er nog twijfel zijn of waterstofperoxide een KP-behandeling neutraliseert. Kijk naar de grafiek. Meten = weten.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Hallo Bas, ik gebruik een hanna meter die pH, ORP en temperatuur meet. Ik begin mijn metingen altijd met het in het water leggen van de sensor, daarna ga ik andere parameters testen en na een paar minuten lees ik de ORP waarde af. De waarden zijn dan stabiel.

Groeten,

Jaap.
[/quote]
Wat zijn jouw ORP-waarden van de vijver en het leidingwater Jaap?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

J@@p

Hoi Bas, bij mij ligt het vijverwater tussen de 190 en 230. Van het kraanwater weet ik het zo niet. Zal morgen eens gaan meten. Word vervolgd.

Jaap.

Croesmaster

Quote from: Bas42 on May 04, 2020, 15:36:27 PM
Zoals beloofd hierbij mijn grafiek van de ORP-meting tijdens een KP-behandeling. Hierbij gestreefd om te starten met een ORP > 440 mV. Met de na-dosering ben ik iets hoger gaan zitten. Als maximum heb ik 480 mV gehanteerd. Vissen heb het uitstekend gedaan. Wat voor mij bizar was (en door Theo al een keer aangegeven) is dat de ORP-waarde met een tiental seconde naar beneden duikt tot ca. 200 mV na het toedienen van waterstofperoxide .... Mocht er nog twijfel zijn of waterstofperoxide een KP-behandeling neutraliseert. Kijk naar de grafiek. Meten = weten.

Kijk Bas, hier wordt je nu vrolijk van.  :y: :y: En de kreet meten is weten is hier helemaal van toepassing. 2,75 gram voor de hele cyclus. Dit kan alleen met een ORP meter. Met alleen oogwaarneming niet te doen. Russisch roulette volgens Theo. En daar heeft hij helemaal gelijk in.

Bram 3.0

Klasse input Bas,dat is voor iedereen nu duidelijk zowel natriumthiosulfaat als Waterstofperoxide stoppen de werking van KP.
En zonder meten van de orp, is het gebruik van KP risicovol.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas42

Quote from: Bram 3.0 on May 05, 2020, 09:42:17 AM
Klasse input Bas,dat is voor iedereen nu duidelijk zowel natriumthiosulfaat als Waterstofperoxide stoppen de werking van KP.
En zonder meten van de orp, is het gebruik van KP risicovol.
Gr Bram 3.0
Dank Bram en de andere positieve reacties. Voor mij is meten een belangrijk deel van de hobby waar ik voldoening uithaal. Heb ook de 2e dag behandeld met KP met een vergelijkbare curve. Overigens is de constatering van de snel dalende ORP bij waterstofperoxide door Theo "ontdekt" en heb ik het mogen visualiseren met deze meting. Dus ere wie ere toekomt  ;). Maar ben zelf erg enthousiast over het behandelen met KP icm een continue ORP-meting. Wat tevens opvalt is dat na het bijdoseren de curve veel vlakker loopt (bij beide dagen geconstateerd) dan na de eerste initiĆ«le toediening bij start behandeling.
Theo gaf mij ook al te kennen dat als je 2 dagen achter elkaar behandelt de tweede dag het water eigenlijk al direct bruin kleurt. Dat was bij mij ook het geval. Echter de ORP waarde zit qua waarde dan wel hoog. Dus kleur zegt niet alles tijdens een KP-behandeling en kan dus verraderlijk zijn. Dus dat pleit wellicht voor een Amerikaanse behandelmethode met KP maar daar weet Theo veel meer van als ik. Dus bij deze aan Theo het verzoek daar iets meer over te vertellen  ;)
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Theokoi1962

Lekker bezig geweest Bas. Ik herken het heel erg. Het enthousiasme wat ontstaat zodra je met ORP aan de gang gaat. En zeker vanaf het moment dat je ORP gaat koppelen aan KP behandelingen.  Ik heb er ontzettend veel over gelezen. Vrijwel uitsluitend Amerikaanse publicaties op fora en stukken van universiteiten. Van al die publicaties en forum discussies heb ik vorig jaar; in eerste instantie voor mezelf, maar later ook met de bedoeling 'er iets mee te gaan doen' een uittreksel gemaakt. In het uittreksel heb ik ook becommentarieerd. In dit stuk staan echt wederom een aantal uitspraken die voor Nederlandse koibegrippen 'ondenkbaar' zijn. Wat te denken van 'niet neutraliseren aan het einde van een KP behandeling', of KP inzetten tegen huid- en kieuwworm. En nog wel meer. Op dit forum vind ik het geweldig hoe wij met dergelijke 'zeer gevoelige' onderwerpen omgaan. Ik zeg zeer gevoelig, omdat de meeste hobbyisten; volkomen onterecht; KP in hetzelfde rijtje plaatsen als Folmadehyde (Formol/Formaline), Malachietgroen, enz., enz. Het verschil is dat KP in opgeloste vorm geen giftige stof is voor je vissen. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat KP behandelingen zonder ORP meter, of in de handen van 'mensen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn' op twee manieren kan uitwerken. In het slechtste geval leggen vissen het loodje, omdat er teveel is gedoseerd. De andere kant is dat 'het niet werkt', omdat het water is gekleurd vanwege een te lage dosering. Ik heb het uittreksel wat ik heb gemaakt toegevoegd, dan hebben jullie wat te lezen. Aub niets hiervan met anderen delen buiten dit forum om.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bas42

Gaaf Theo dat je je kwetsbaar durft op te stellen door soms tegen de stroming in zelf nieuwe ideeen te ontwikkelen en deze vervolgens durft te delen. Laten we idd niet in de valkuil van diverse facebookgroepen trappen waarbij hobbiesten elkaar zeer scherp bekritiseren op een vaak niet repectvolle manier. Hierdoor ontstaat niet de veiligheid die nodig is om je kwetsbaar op te stellen. Dat geld zowel voor de doorgewinterde hobbiest die met nieuwe of afwijkende ideeen de hobby beleefd of de onervaren hobbiest die een problem heeft waarbij hij goede raad nodig heeft van de ervaringsdeskundigen.
Ik ga in ieder geval je stuk met veel interesse lezen. Tijdens mijn laatste KP-behandeling heb ik veel geleerd over het verloop van de behandeling. We hebben daar wat contact over gehad en mooi om te zien dat onze ervaringen op dat vlak nagenoeg overeenkomen.
Voor mij was de absolute eye-opener de enorme terugval van de ORP-waarde na het toedienen van waterstofperoxide. Wat me ook opgevallen is dat na de eerste dosering KP de terugloop bij beide behandelingen sneller verliep als na een kleine bij-dosering. Voor mij een les dat je bij een KP-behandeling heel heel voorzichtig moet zijn als je bv een 2e keer gaat bijdoseren omdat de bandbreedte veel kleiner is. Maar zoals al zo vaak gezegd: meten = weten. Door te meten warden voor mij ook ervaringen uit het verleden bevestigd en/of verklaard.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Interessant verhaal Theo,wacht op mijn bestelde meters en ga aan de slag.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0