Aanpassen voerautomaat.

Started by Noodle, April 28, 2020, 21:43:22 PM

Previous topic - Next topic

Noodle

Ik ben in het bezit van een opgroeibak met als doel daar tosai (1-jarige koi) op te laten groeien tot grand champions, dat laatste is nog nooit gelukt.  :P
Onderdeel van zo'n bak is een voerautomaat. Ik had hier een Aquaforte draaien beter bekend als 'de pedaalemmer'.
Deze was al een keer vervangen en van deze 2 automaten is ook al weer een keer 1 werkende gemaakt.
Al met al niet een erg stabiele en betrouwbare automaat, dus tijd voor iets nieuws!

De meeste apparaten laten echt wel te wensen over in kwaliteit.
Ik hoor voor bij vijvers veel goede berichten over de X-clear en dezelfde automaat onder andere merken.
Bij de vijver wilde ik deze automaat, beter bekend als 'de Lantaarnpaal', niet hebben. Gewoon een lelijk ding.
Voor binnen bij de groeibak was dit misschien wel een optie, zeker met de mogelijkheid 24x te voeren.

De genoemde X-clear is in de handel voor nog een stevig bedrag. Daarnaast zag ik de Koipro/Superfish voor ongeveer 2/3 van de prijs.
Online moeilijk te zien wat de verschillen zijn dus maar even in de telefoon geklommen om de vakman te bellen.
Deze weet me te vertellen dat de X-clear en aanverwanten niet meer gemaakt worden en Superfish nu de handel maakt.
Daarbij wordt opgemerkt dat de laatste en dus goedkoopste kwalitatief de beste zijn. Er wordt met name op de verbeterde besturing gewezen.
De vakman moet je gewoon geloven dus ophalen die machine. Na een mooie KoiCavekorting het toch nog grote apparaat bij de groeibak geknutseld. (FOTO 0)

Hartstikke mooi, instellen makkelijk en een goede automaat voor bij de vijver.
Voor de groeibak blijkt deze toch niet helemaal geschikt op dit moment.
De automaat kun je instellen in 10 verschillende voerhoeveelheden in 24 beurten, NIET traploos in seconden of iets dergelijks.
In de praktijk betekent dit dat stand 1 de laagste is, dit heb ik gemeten en de automaat gooit er dan 20 gram van mijn voer uit.
Voor mijn groeibak veel te veel om te beginnen. Er zitten nu 6 tosai in die totaal slechts 40 gram per dag vragen op dit moment. Dat betekent 2 te grote voerbeurten op een dag!  :'(

Wat nu?
In plaats van de automaat weer te verpatsen of buiten te hangen ben ik deze aan gaan passen.
De doorloop opening verkleinen helpt natuurlijk niet omdat het gaat om de ruimte waar het voer invalt voordat de rotor het uit de automaat duwt. (FOTO 1)
De ruimte waar de rotor draait dient dus verkleind te worden. Met enig voorzichtigheid kun je de 'lantaarnpaal' verwijderen van de rotor. (FOTO 2)
Na enkele probeersels heb ik de ruimte verkleind door deze bijna helemaal op te vullen met zacht foam van een goedkope kniebeschermer. (FOTO 3-4)
Toevallig had dit spul de juiste dikte want je moet wel opvullen tot bovenaan de rotor en hij mag er niet bovenuit komen. De rotor mag door het spul niet geremd worden.
Een en ander vastgezet met een tyrap, getest en aangepast tot er nog maar 5 gram voer werd uitgespuugd.(FOTO 5)
Op deze manier kan ik nu de 40 gram verdelen over 8 voerbeurten.
De automaat doet nu precies wat ik wil en draait nu al meer dan een week zonder problemen. Als de automaat leeg is controleer ik natuurlijk of alles netjes op zijn plaats blijft zitten, ik denk dat het goedkomt.
Komende week gaat de hoeveelheid al drastisch met de temperatuur omhoog!  Hiervoor pas ik dus de opvulling niet aan maar kan ik de stappen t/m 10 instellen en verhogen tot 24 beurten.
Ik kan nu dus nog steeds maximaal 1200 gram voeren per dag. 8)


KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Croesmaster

Handy Man. Ik heb thuis ook nog wat klusje te doen. Kan ik je inhuren?  :D

Noodle

Quote from: Croesmaster on April 28, 2020, 21:48:42 PM
Handy Man. Ik heb thuis ook nog wat klusje te doen. Kan ik je inhuren?  :D

Erdinger?
...en dat allemaal voor een bepaald showaatje... :-X
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Croesmaster

Quote from: Noodle on April 28, 2020, 21:54:53 PM
Quote from: Croesmaster on April 28, 2020, 21:48:42 PM
Handy Man. Ik heb thuis ook nog wat klusje te doen. Kan ik je inhuren?  :D

Erdinger?
...en dat allemaal voor een bepaald showaatje... :-X

Heb 2 kratten staan. Je ben welkom. En ja dat showaatje gaat hem worden.  :D

Bas42

Hebben we het hier over het showaatje wat onlangs is aangekocht door Henry? De showa met dat gruwelijke beni .... :P
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry


Croesmaster

Quote from: Bas42 on April 28, 2020, 22:42:51 PM
Hebben we het hier over het showaatje wat onlangs is aangekocht door Henry? De showa met dat gruwelijke beni .... :P

Die jij bedoelt Bas zwemt in mijn vijver. Dit zie je van het weekend ;).

Deze showa is diegene die meedoet met een challenge. 3 weken geleden opgehaald. Ik zal dadelijk even een foto op proberen te zoeken.

Croesmaster


Bas42

Dan weet ik over welke vis het gaat  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter