welke belichting bewegend bed.

Started by johnlith, April 21, 2020, 23:15:44 PM

Previous topic - Next topic

johnlith

in mijn nieuw filter heb ik straks een bewegend bed. netto inhoud waar het bed in kan wervelen is ongeveer 400l.

die ruimte is ongeveer 75x75x75cm

wat is wijsheid?

een grote lucht schijf
een grote membraamschijf
bv 2 lange lucht cilinders.

in mijn huidig filter liggen allemaal luchtballen, en dit draaid goed. niks licht stil.
maar veel slangetjes, en nog niet zoveel zuurstof.

ik hoor graag  jullie ervaringen hier in.

Croesmaster

Ik denk dat je met een schijf of 2 staven het beste tot zijn recht komt, maar dit is puur gevoelsmatig. Zorgen dat je er niet te veel lucht op zet..de kaldness mag best af en toe stil liggen in de hoek. De bacteriën hebben Co2 nodig als voeding en aangroei. Belucht je teveel dan wasem je extra Co2 uit.  Hier verschillen de meningen over. Ik heb dit jaar de beluchting terug geschroefd en ga kijken (meten daar waar mogelijk) wat voor effect het heeft.

nico1012

dit wil ik wel volgen. ben benieuwd naar je resultaten.

Hans

Quote from: Croesmaster on April 22, 2020, 07:20:07 AM
Ik denk dat je met een schijf of 2 staven het beste tot zijn recht komt, maar dit is puur gevoelsmatig. Zorgen dat je er niet te veel lucht op zet..de kaldness mag best af en toe stil liggen in de hoek. De bacteriën hebben Co2 nodig als voeding en aangroei. Belucht je teveel dan wasem je extra Co2 uit.  Hier verschillen de meningen over. Ik heb dit jaar de beluchting terug geschroefd en ga kijken (meten daar waar mogelijk) wat voor effect het heeft.

Ik heb hetzelfde effect gehoord op je kaldness als je de pompsnelheid te hoog zet.

Madinees

Quote from: Hans on April 22, 2020, 14:24:36 PM
Quote from: Croesmaster on April 22, 2020, 07:20:07 AM
Ik denk dat je met een schijf of 2 staven het beste tot zijn recht komt, maar dit is puur gevoelsmatig. Zorgen dat je er niet te veel lucht op zet..de kaldness mag best af en toe stil liggen in de hoek. De bacteriën hebben Co2 nodig als voeding en aangroei. Belucht je teveel dan wasem je extra Co2 uit.  Hier verschillen de meningen over. Ik heb dit jaar de beluchting terug geschroefd en ga kijken (meten daar waar mogelijk) wat voor effect het heeft.

Ik heb hetzelfde effect gehoord op je kaldness als je de pompsnelheid te hoog zet.

Is het ook ergens op gebaseerd? Heeft denk ik ook met de vorm van je BWB te maken.
Bij sommige filters loopt het water echt gedwongen door het BWB en bij sommigen eronder door (ingang en uitgangen onder het rooster, verdeling van water dan door de waterstroom die de luchtstroom maakt). Ik heb dat laatste en pomp >30m3 uur door mijn filter. Dat op een vijver van 21m3 en het lijkt erop hoe meer ik pomp en hoe meer beluchting in de vijver hoe beter het gaat.

Bas42

Er zijn heel veel hypotheses (geweest) mbt de werking van het BWB na een trommel. Meer of juist minder dragermateriaal, meer of juist minder beluchten (zuurstof als beperkende factor, later is daar de CO-2 behoefte aan tegoevoegd). Er is ook geexperimenteerd met by-passes ivm organische stof (in Denemarken wordt dat vaak toegepast bij zeefbandfilters). Niemand heeft het ei van Colombus en er is meer onderzoek nodig om dit vraagstuk op te lossen. Ideaal zou zijn om bv vier gelijkwaardige situaties te bouwen waarbij je naar hartelust kunt varieren met bovengenoemde zaken zodat je ook een goede vergelijking kunt maken. Maar dit is vanuit praktisch en financieel oogpunt niet haalbaar  :(. Tot die tijd zullen we kennis moeten delen en best practices uitwisselen mbt zaken die wel en niet goed werken.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter