News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Quarantaine

Started by Remco, April 08, 2020, 09:08:07 AM

Previous topic - Next topic

Remco

Hallo mensen,

Ik ben eigenlijk ook van plan om een quarantaine bak te plaatsen alleen heb ik niet mega veel ruimte.
Nu zag ik van die ronde op te bergen zwembadjes/bowl . Ong 650 Ltr. Alleen als ik dat zou gaan gebruiken om bv een vis te behandelen dan zit ik natuurlijk nog met n filter. Zo'n ding is natuurlijk snel opgezet, maar dan is het filter natuurlijk nog niet ingedraaid. Hoe zouden jullie dit gedaan hebben? Heb n kneusje zwemmen die elk voorjaar wel weer aan de beurt is om te behandelen. Doe het ook niet weg is namelijk de eerste vis die ik kocht. Maar wil eigenlijk de filter in deze periode ook niet teveel beschadigen met middeltjes. Ik kan ook nog na de zeef n aansluiting maken om de filter buitenspel te zetten. Maar doordat je dan de filter ontziet met zo'n omleiding blijven de baccies dan nog wel actief. Of moet je weer van voor af aan beginnen?

Alvast bedankt vr gr Remco
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Bas42

Als je de kant en klare filtertjes gebruikt van bv Oase dan gaat het opstarten supersnel. Zeker als je maar 1 of 2 vissen hoeft te ondersteunen. Ik gebruik zelf een Oase Biosmart 7000. Klein filter dat zijn werk doet om een 2 m3 opgroei/q-bak. Deze kan 2-3 vissen met volop voer en verwarmd water prima aan. Binnen een paar dagen een ammoniak-piek en binnen 2 weken je nietrietpiek achter de rug. De eerste weken dus niet voeren en dagelijks wat verversen maar daar hoef je het niet voor te laten. Er zijn ook wat goedkopere alternatieven maar die zijn qua onderhoudbaarheid vaak wat minder. Dit filter wordt veelal als zet verkocht samen met een pompje. Ideaal.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Als je de bak gebruikt om alleen te behandelen heb je geen filter nodig,het is alleen voor de behandelperiode die meestal vrij kort is,en tijdens de behandeling help je de bacterieen toch om zeep met je medicijnen die je toedient,en er word ook niet gevoerd tjjdens de behandeling,wel zorgen voor heel veel beluchting.

SjuulD

Ik weet niet hoe je de vijver filtert maar mocht je dit door middel van een kamer filter doen dan zou je altijd nog wat filter materiaal extra in de kamer filter kunnen leggen en dit gebruiken in een kleine filter voor op je quarantaine bak .

Als je weet dat je elk voorjaar problemen hebt met 1 vis dan zou je het filter natuurlijk ook begin april kunnen laten  meedraaien op je vijver.

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Remco

Top dank jullie wel voor de reactie.
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer