News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Kriebelen, winterkap!

Started by Madinees, March 01, 2020, 11:32:38 AM

Previous topic - Next topic

Madinees

Ondanks dat het weer nog steeds niet best is zitten we toch bijna in maart (en zie ik tussen de regen de zon toch wat vaker).
Het begint bij mij echt te kriebelen om de winterkap te verwijderen. Langer laten zitten om de temperatuur hoger te houden is misschien verstandiger maar ik heb mijn vissen niet om ze niet te zien.
Zelf, na raadplegen weerbericht, denk ik er aan om hem over twee weken te verwijderen. Kan niet wachten op een nieuw seizoen!

Wat doen jullie?

Fredb

ik laat hem er op. Dit om straks bij te verwarmen als de temperatuur boven de 10 graden komt. En ook omdat er een Boom bij staat die veel troep geeft na de bloei, en met de kap er op, komt dit niet in de vijver.

SjuulD

Toevallig heb ik net 2 dagen de kap eraf omdat de vissen behandeld moeten worden. Nu de kap er zo af is kriebelt het wel een beetje om hem eraf te laten.

Voor nu laat ik de kap nog een paar dagen in de tuin liggen en wacht ik nog heel even met de definitieve keuze.

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Madinees

Quote from: SjuulD on March 01, 2020, 14:33:35 PM
Toevallig heb ik net 2 dagen de kap eraf omdat de vissen behandeld moeten worden. Nu de kap er zo af is kriebelt het wel een beetje om hem eraf te laten.

Voor nu laat ik de kap nog een paar dagen in de tuin liggen en wacht ik nog heel even met de definitieve keuze.

Mvg

Oh jee dat is al vroeg (voordeel zonder kap is dat je het beter in de gaten kunt houden).
Wat voor probleem had je?

Madinees

Quote from: Fredb on March 01, 2020, 14:19:40 PM
ik laat hem er op. Dit om straks bij te verwarmen als de temperatuur boven de 10 graden komt. En ook omdat er een Boom bij staat die veel troep geeft na de bloei, en met de kap er op, komt dit niet in de vijver.

Heb daar ooit ook wel eens aan zitten denken, maar denk dat je dan al snel naar 20 graden moet verwarmen om het 'nut' te laten hebben.
Wat ga jij doen?

Fredb

naar 15. Dan kunnen de vissen weer weerstand opbouwen

SjuulD

Quote from: Madinees on March 01, 2020, 15:58:34 PM
Quote from: SjuulD on March 01, 2020, 14:33:35 PM
Toevallig heb ik net 2 dagen de kap eraf omdat de vissen behandeld moeten worden. Nu de kap er zo af is kriebelt het wel een beetje om hem eraf te laten.

Voor nu laat ik de kap nog een paar dagen in de tuin liggen en wacht ik nog heel even met de definitieve keuze.

Mvg

Oh jee dat is al vroeg (voordeel zonder kap is dat je het beter in de gaten kunt houden).
Wat voor probleem had je?


Het lijkt erop dat iemand in mijn vijver een feestje heeft gegeven voor eencellige.. Behoorlijk wat trichodina en een enkele costia.

Één van de vissen vertoonde ook wat afwijkend gedrag en wat irritatie.

Behandeling is inmiddels ingezet.

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Dennis

Dat is een slecht begin van het jaar Sjuuld,wel goed dat je meteen hebt gehandeld,voor het seizoen wwer begint :y:
Hier blijft de kap er nog ff op,waarschijnlijk tot dat de zomertijd weer begint,tot eind maart of begin april.

Bas42

Hier ook eind maart begin april de kap er af. Qua temperatuur misschien beter om de kap tot eind april te laten liggen maar heb de vijver tenslotte ook om van de vissen te kunnen genieten. Daarbij is het onderhoud aan de vijver en het monitoren van de vissen een stuk eenvoudiger. Gisteren wel al volop alg kunnen oogsten. Bodemdrains al behoorlijk vol waardoor waterpeil in de trommel aan het zakken was  ;D. Had gehoopt de algenplaag nog even uit te kunnen stellen. Ik blijf een haat/liefde verhouding hebben met het spul.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Gisteren de kap eraf gehaald. Water is nog maar 10,5 graden maar de vissen zijn toch al vrij actief.
Vijver is ook veel leuker zo zonder die kap!


Fredb

Mooi hoor :y:

bij mij blijft ie er nog op tot de boom erboven is uitgebloeid.

Noodle

Quote from: Fredb on March 15, 2020, 14:54:59 PM
Mooi hoor :y:

bij mij blijft ie er nog op tot de boom erboven is uitgebloeid.

Afknippen?
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Fredb


Bas42

Ik wacht nog minimaal 1-2 weken. Komende dagen wordt er weer nachtvorst voorspeld. Wel al een voorraadje voer gehaald voor de koi (hamsteren).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Noodle

Komende week verhuist de kap hier weer naar de schuur...
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen