Nieuwe quarantaine bak.

Started by SjuulD, February 06, 2020, 18:01:26 PM

Previous topic - Next topic

SjuulD

Hallo.

Afgelopen maand heb ik mijn quarantaine bak van ongeveer 1200 liter verkocht omdat deze wat te klein werd bij een langer verblijf voor onze vissen.
Deze bak had ik verkocht inclusief de trickle en pomp. Ondanks dat ik achteraf mijzelf afvroeg of het nou wel zo slim was om de trickle en pomp te verkopen bied het natuurlijk ook weer mogelijkheden voor nieuwe plannen...

De nieuwe quarantainebak komt in de schuur en nadat mijn vriendin ook de goedkeuring gaf ben ik deze week rustig aan begonnen met de eerste voorbereidingen.

De bak word gemaakt van sandwich panelen  en de binnenmaat van de bak word
2.75 x1.18x1.15 en komt dan op ruim 3.5 kuub. Ik wil proberen de bak een beetje simpel te houden.

Als filter komt er voorlopig een biotec screenex 18 op te staan die gevoed moet worden door de Bodemdrain. Daarnaast wil ik nog een zijdrain in de bak maken die ik eventueel nog kan gaan gebruiken voor een Trickle. Het systeem word pompgevoed.

Aangezien het dak van de schuur aan vervanging toe was ga ik boven de bak transparante platen plaatsen om wat daglicht binnen te krijgen.

Ik hoop alles medio maart af te krijgen en aangezien ik niet handig ben word dat een uitdaging  :-X
Daarnaast verwachten wij half februari ons 2e kindje dus dat zal de prioriteit krijgen.

Mvg



Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Rob en tara koi

Mooi projectje .

Ik zou wel de sandwich panelen vrij houden  van de wanden.
Die schuurtjes van vroeger kunnen niet zo goed tegen zijdelinkse druk mocht de bak gaan uitzetten 😉

SjuulD

Dat is een goed punt, zelf denk ik dat het vooral voor de lange zijdes van belang is of denk je dat de korte zijdes het ook te verduren krijgen? De muren aan de zijkant zijn gewoon enkelsteens.

Tussen de balkjes op de muren komt isolatie en hiertegen wil ik eigenlijk de panelen zetten . De muur aan de lange zijde is 25 cm dik dus daar verwacht ik geen problemen. De open lange zijde ga ik vastzetten met balken.

Bedankt voor het meedenken.

Mvg

Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

SjuulD

Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Fredb


Bas42

Ziet er goed uit Sjuul. Mooie plannen. Daar ga je nog veel plezier aan beleven (en wat goedkoper als bij Rene  ;)).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Leon77

Mooi project. Mooie inhoud ook van de bak. Ik zet ook de panelen langs 3 muren van het schuurtje. Die muren moeten sterk genoeg zijn zeker als 1 geheel.

Bij de open zijde komen naast 2 u-profielen en zowel binnen als buiten hoekprofielen nog 2 koker profielen voorlangs maken. Moet meer als voldoende zijn. Voor de open wand komt nog het filter op een verhoging te staan. Wss de verhoging aan 1 van de kokers vastgelast.

Perry

Ga je veel plezier aan beleven 👍🏻

SjuulD

'helaas' nog niet heelveel opgeschoten..

Ik wacht nog op de goedkeuring van het afvoeren van mijn asbest dakje. Als deze akkoord is haal ik dit er gelijk af en komen er transparante platen in de plaats.

Bodemdrain etc is al aangeschaft en deze zal ik dit weekend vast gaan neerleggen. De aansluiting naar de riolering leg ik dan ook gelijk een stukje door.


De sandwich panelen probeer ik aankomende week op te halen.

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

SjuulD

Vandaag de goedkeuring gehad van de gemeente dus aankomende week kunnen we wat stappen gaan maken!  :y:
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Fredb


Leon77

Top. Kan je dit zelf afvoeren, of moet je een bedrijf regelen om het asbest af te voeren?

Bas42

Quote from: SjuulD on March 06, 2020, 18:50:07 PM
Vandaag de goedkeuring gehad van de gemeente dus aankomende week kunnen we wat stappen gaan maken!  :y:
Goed nieuws Sjuul. Gaat een gaaf project worden. Leuke bak zoals je voor ogen hebt! Hoop dat ik hem bij een volgend bezoek al mag aanschouwen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

SjuulD

Quote from: Leon77 on March 06, 2020, 22:34:59 PM
Top. Kan je dit zelf afvoeren, of moet je een bedrijf regelen om het asbest af te voeren?
[/quote ]

Sorry, deze had ik even gemist.

Mag het gewoon zelf afvoeren. Het is minder dan 30 m2.

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

SjuulD

Ondertussen iets verder gekomen.
Andere dakplaten erin gezet (vezel cement, ipv asbest houdende platen )

Panelen staan ondertussen ook hier maar deze zijn nog niet gemonteerd. Voor de foto heb ik er even 1 naar voren gehaald.


Ik zou het lassen en plaatsen van de panelen samen met iemand doen maar in de huidige situatie is dat wat lastig. Eventueel vraag ik hier iemand anders voor aangezien ik het binnenkort wel allemaal klaar wil hebben.

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.