Invloed watertemperatuur op waterwaarden?

Started by Madinees, January 11, 2020, 14:08:56 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Wat ik me afvroeg is of iemand wel eens gekeken heeft naar de invloed van de watertemperatuur op de resultaten van een watertest?

Praktisch: het water in mijn vijver is nu 9 graden, moet je dan testen bij kamertemperatuur (dus de boel laten 'opwarmen') of gewoon bij de 9 graden?
Weet iemand het én heeft iemand het wel eens op verschillen getest?

Bram 3.0

Je wil de actuele waterwaarde meten van de vijver en zo de waterkwaliteit voor je vissen meten.Dus ook met die Tempratuur meten.
Zuurstof meten als je het watermonster laat opwarmen heeft geen zin.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Madinees

Bij zuurstof snap ik het. Maar ik bedoelde vooral nitriet en ammonia.
De chemicaliën die je toevoegt reageren met de stoffen in het water. Vaak heeft temperatuur invloed op het proces.


Bram 3.0

Ammoniak versus ammonium verschuift bij Tempratuur verhoging!
Bron.Koibijbel Joop van Tol
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Budeltje

Zoals Bram al aangeeft, testen moet je doen met de temperatuur van je vijverwater. Dan krijg je een beeld van de situatie waar je koi in zwemmen.

Temperatuur veranderd bijvoorbeeld de giftigheid van bepaalde stoffen in je vijver.
Een hoeveelheid die bij 10 graden geen probleem is kan bij 24 graden zeer giftig zijn.

Het is inderdaad zeer duidelijk af te lezen in Joop's tabellen uit zijn Koi Bijbel (de nieuwste)

Bas42

Quote from: Madinees on January 12, 2020, 15:57:05 PM
Bij zuurstof snap ik het. Maar ik bedoelde vooral nitriet en ammonia.
De chemicaliën die je toevoegt reageren met de stoffen in het water. Vaak heeft temperatuur invloed op het proces.
Naast de invloed van temperatuur op de gemeten waarde geven bv de druppelsetjes niet voor niets een reactietijd aan. Zeker bij ammoniak zie je pas naar meerdere minute een verkleuring ontstaan. Dus voor een correcte meting moet je de reactietijd ook echt in acht nemen (staan per druppelset aangegeven). Bij warmer water zie je vaak dat de eindverkleuring sneller wordt bereikt dan bij kouider water. Dus ben nauwkeurig met je meting. Dat geld bv ook voor het druppelen zelf (volgens mij staat op de AK-site een ratikel hierover. Bij JBL geven ze aan dat voor de juiste hoeveelheid het flesje vertikaal gehouden moet worden zodat de drupel in de juiste hoeveelheid op de juiste wijze het flesje kan verlaten .... Het is ook goed om de eerste drupel niet te gebruiken omdat die vaak niet "volledig" is.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter