News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Last van draadalg?nu bestrijden!

Started by Bram 3.0, January 04, 2020, 09:57:22 AM

Previous topic - Next topic

Croesmaster

Quote from: Madinees on March 29, 2020, 17:22:40 PM
Toch zou het interessant zijn om in de toekomst eens wat vergelijk te doen.
Zou bv best makkelijk zijn als we bv met een groep online vijverwaarden, voergedrag, etc. online bijhouden om daar conclusies uit te kunnen trekken.
Zelf heb ik bv 0 draadalgen en meer dan niet voeren in de winter doe ik niet.

Interessant inderdaad. Ik ging met draadalg de winter in. Heel de  winter niet gevoerd en keurig mijn waterwissels gedaan. Alg is zeker niet afgestorven eerder gegroeid...Met gevolg in februari dat een van mijn bodemdrains verstopt zat. Ik had gehoopt dat ze van de winter af zouden sterven maar helaas....
Begin maart mijn jongste met een wetsuit de vijver in geweest en de verstopping verholpen. Ik gebruik zinkoxide om de groei een halt toe te roepen. Kan helaas niet anders..

Goed idee Madinees om dit op te pakken. Wil jij dit doen?


Madinees

Leuk onderwerp. Ik zal komend weekend een opzet maken.

Croesmaster


Bram 3.0

Quote from: Madinees on March 30, 2020, 21:43:02 PM
Leuk onderwerp. Ik zal komend weekend een opzet maken.

Goed idee!,maar nu de praktijk.
Big data o.k.,maar er zijn in onze hobby zoveel variabelen,geen enkele vijver is hetzelfde.
Big data heeft zin als de bron data betrouwbaar is.Om enkele voorbeelden te noemen:
Waterwissels hoeveel en van welke kraanwaterkwaliteit?
Hoe en hoe vaak worden waterwaarde gemeten?
Vis bezetting in kg,mannen vrouwen,leeftijd,variƫteiten,kweekgebied?
Voer is bij een aantal anders van samenstelling en door andere smaak,eten ze meer of minder?
Voer automaat?ik gebruik het moment van voeren als een contact moment met mijn vissen.
Kortom er zijn nog teveel variabelen om tot een goed werkend systeem te komen.
Cursussen en ervaringen van andere hobbyisten hebben mij nog het meest geholpen om inzicht te krijgen in deze mooie hobby.
Succes
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Madinees

Quote from: Bram 3.0 on March 31, 2020, 10:07:37 AM
Quote from: Madinees on March 30, 2020, 21:43:02 PM
Leuk onderwerp. Ik zal komend weekend een opzet maken.

Goed idee!,maar nu de praktijk.
Big data o.k.,maar er zijn in onze hobby zoveel variabelen,geen enkele vijver is hetzelfde.
Big data heeft zin als de bron data betrouwbaar is.Om enkele voorbeelden te noemen:
Waterwissels hoeveel en van welke kraanwaterkwaliteit?
Hoe en hoe vaak worden waterwaarde gemeten?
Vis bezetting in kg,mannen vrouwen,leeftijd,variƫteiten,kweekgebied?
Voer is bij een aantal anders van samenstelling en door andere smaak,eten ze meer of minder?
Voer automaat?ik gebruik het moment van voeren als een contact moment met mijn vissen.
Kortom er zijn nog teveel variabelen om tot een goed werkend systeem te komen.
Cursussen en ervaringen van andere hobbyisten hebben mij nog het meest geholpen om inzicht te krijgen in deze mooie hobby.
Succes
Gr Bram 3.0

Soms is het de kunst om zaken simpel te houden en eerst dat maar eens gaan te vergelijken.
Dan kun je zien wat de verbanden hier en daar zijn. Uitbreiden waar nodig.

Croesmaster

Eens. Door data te verzamelen en uitzetten in grafieken krijg je inzicht wat er gaande is in je vijver. Je gaat patronen of verbanden zien. Iets wat de gevorderde vijveraars op hun gevoel doen. Heb je het op papier of inzichtelijk dan gaat het nog meer leven en kan je het ook beter delen met derden.
In het bedrijfsleven wordt visualiteit heel vaak toegepast en dat werkt echt verhelderend.

Bram 3.0

Eens ,visualisatie geeft inzicht in bepaalde processen.Ik gebruik zelf Seney in de vijver en na iedere nieuwe slide check(na een dag) ik de absolute waarde met een druppel test.Ph en Nh3 worden bij gesteld.Nu neem ik de tendens waar in de grafieken en wordt op mijn i-phone gemeld als ingestelde waarde overschreden worden.Kijk dagelijks.Je ziet dan dat de Ph sterke schommelingen meemaakt in 24 uur en/of de schommelingen
de 0,5 niet overschrijden.Daarom belang van op dezelfde tijd van de dag je Ph meten.-0,5 betekent volgens de logaritmische schaal 5 x zo zuur vijverwater!Moet je eens een 2de glas wijn drinken wat 5x zo zuur is,bah.
Met belangstelling volg ik je opzet.
Gr Bram 3.0

25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0