News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Last van draadalg?nu bestrijden!

Started by Bram 3.0, January 04, 2020, 09:57:22 AM

Previous topic - Next topic

Bram 3.0

Hoi cavers,sinds we de kortste dag gehad hebben(21-12-2019) worden de dagen weer langer.Het grote verschil is het daglicht.Het daglicht heeft nu een ander spectrum dan voor de kortste dag.Dat nieuwe licht is de motor van o.a. draadalg in het voorjaar.
Als je nu aan preventie wil doen zijn er additieve die je nu kunt toevoegen om Alg in het voorjaar tegen te gaan. Als je zoals ik een trommelfilter hebt draaien,dan is alg bestrijden  een prio.Er zijn middelen die zink en koper vrij zijn in de handel en een natuurlijke basis hebben.
Gr. Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Madinees

Ik neem aan dat je met 'preventie' het voorkomen van de verdere groei bedoelt?
Zelf heb ik ook een trommel maar geen draadalg dus dan ga je toch geen preventieve middelen gebruiken neem ik aan?
Daarnaast heb ik wel eens gehoord dat een voerstop in de winter ook veel helpt.

Bram 3.0

Ik bedoel hobbyisten die door de ligging van de vijver t.o.v. de zon,ieder voorjaar last hebben van alg.
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Albert-jan

Denk dat je dan beter de zon uit de vijver kan houden dmv bijvoorbeeld schaduwdoeken dan dat je er allemaal troep in gaat gooien.

Ik had vorig jaar ook veel last van zweefalgen tuin op zuid westen dus ook veel zon en trommel die overuren draaide. Leuk is het niet indd hopelijk dit jaar minder last van.

10m3 vijver met 9 koi.

Croesmaster

Een zeer wijs man, die elke uitspraak die hij doet getest heeft of het klopt! heeft mij ooit vertelt dat onderzoek heeft uitgewezen dat Zinkoxide NIET schadelijk is voor onze dierbare vissen.
Zie je de eerste haartjes van draadalg beginnen te groeien voeg dan een minimale hoeveelheid Zinkoxide toe... het zal de groei van draadalg stoppen en het filter kan zijn werk gaan doen...Beter aan het begin van het seizoen meteen bestrijden dan later in het seizoen omdat je dan meer bijkomende problemen krijgt als je draadalg al een onderdeel van je filtratie is geworden.

Bram 3.0

Quote from: Croesmaster on March 25, 2020, 19:58:47 PM

Zie je de eerste haartjes van draadalg beginnen te groeien voeg dan een minimale hoeveelheid Zinkoxide toe... het zal de groei van draadalg stoppen en het filter kan zijn werk gaan doen...Beter aan het begin van het seizoen meteen bestrijden dan later in het seizoen omdat je dan meer bijkomende problemen krijgt als je draadalg al een onderdeel van je filtratie is geworden.

Denk dat ik die wijze man ook heb gesproken,maar durf het toch niet aan met zinkoxide te werken.
Ben wel al een maand geleden begonnen met green control toe te voegen in de vijver.(onder mijn Iso ballen)
Glas helder water en geen alg aan de iso ballen.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Croesmaster

Hoi Bram. Ik ken green control niet maar heb het even opgezocht. Als het werkt, en bij jou in elk geval begrijp ik, dan zou ik dit gebruiken als je huiverig bent voor Zinkoxide.
En ja... ik denk dat jij die wijs man inderdaad kent.  ;)

Het schoonmaken van die isoballen was altijd een ellende. Ik heb het jaren gedaan..

Bram 3.0

Hoi Henri,
Of zware metalen wel of niet opgeslagen worden in kwetsbare organen van onze koi,daar kan ik geen uitsluitsel over geven.
In gesprekken met een Koidokter over dit onderwerp,kwamen we tot de conclusie "waarom zou je het risico lopen als er ook ongevaarlijke middelen voorhanden zijn"
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Hans

Green Control werkt inderdaad, ik gebruik het ook.

Madinees

Toch zou het interessant zijn om in de toekomst eens wat vergelijk te doen.
Zou bv best makkelijk zijn als we bv met een groep online vijverwaarden, voergedrag, etc. online bijhouden om daar conclusies uit te kunnen trekken.
Zelf heb ik bv 0 draadalgen en meer dan niet voeren in de winter doe ik niet.

Bas42

Hier zelfs in de winter onder de kap volop draadalg met 3 maanden voerstop en wekelijks 10% waterverversing. Zeg het dus maar. Jarenlang nergens last van gehad maar laatste jaren volop alg.visbestand 18 koi op 25 kuub water.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Ja precies, vaak komt het onverwachts maar dat kan eigenlijk niet. Idee om dit najaar voor komend seizoen eens iets op te zetten met elkaar om te vergelijken?

Bram 3.0

Het probleem met vergelijkingen en uitwisselen van ervaringen is, dat er zoveel variabelen zitten in,visbezetting,vijvermanagement,zon uren,luchtdruk,voer,waterwaarde,enz,enz,dat wat bij de een werkt,bij de ander helemaal niet,of een beetje.
Toch moet ik ook zeggen dat ik van ervaringen van anderen heb geleerd.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Madinees

Quote from: Bram 3.0 on March 30, 2020, 10:07:41 AM
Het probleem met vergelijkingen en uitwisselen van ervaringen is, dat er zoveel variabelen zitten in,visbezetting,vijvermanagement,zon uren,luchtdruk,voer,waterwaarde,enz,enz,dat wat bij de een werkt,bij de ander helemaal niet,of een beetje.
Toch moet ik ook zeggen dat ik van ervaringen van anderen heb geleerd.
Gr Bram 3.0

Precies daarom! Het met een groep individueel bijhouden van variabelen daar kun je juist van leren. 'Big data' is niet voor niks hot, nu nog in de Koi wereld.

Ik denk dat als je met een groep structueel waterwaarden bijhoudt je een heel erg komt, voorzet:
- Temp water
- Ammonia
- Nitriet
- Nitraat
- Fosfaat
- KH
- PH
- Redoxpotentiaal (TDS ook?)
- O2
- M3 water
- KG vis
- % verversing

Dit zijn de waarden die de meeste van ons wel regelmatig meten. Kwestie van bv gedurende een periode van 3 maanden wekelijks doen met een groep en centraal bijhouden.
Daarna proberen conclusies te trekken?

Lijkt me leuk.



Bas42

De spijker op zijn kop Madinees. Big data. We beperken ons binnen de koi-hobby nog veel te veel tot de standaard waterwaarden. O2, redox, ORP etc zijn als aanvulling op de standaard waterwaarden essentieel om echt te kunnen begrijpen wat er in onze vijvers gebeurt. Zie ook de hele discussie rondom BWB icm een trommel. Heel veel plausibele hypotheses maar we weten het nog steeds niet helemaal .... Idem als het gaat om voeren. Ik zet veel data uit in grafieken en kan zo soms achterhalen waar mogelijke oorzaken hebben gelegen als er iets niet goed gaat in de vijver (soms moet je verder terug dan je denkt ....). Dat is ook de reden dat ondanks mijn vijver redelijk in belans is dat ik stug door blijf meten (deels invulling van de hobby maar ook deels om data op te bouwen). Zo houd ik bv sinds een jaar ook het tijdstip van metingen bij aangezien ochtend, middag en avond een verschil kan uitmaken. Denk dan bv ook aan de weersomstandigheden, luchtdruk (zoals Bram al aangaf), bewolkt of juist zoning. ALs we het echt willen gaan begrijpen moeten we het bijna wetenschappelijk gaan aanpakken .... Voor velen misschien een brug te ver, voor mij een nieuwe dimensie van deze prachtige hobby.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter