News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Quarantaine vragen

Started by SjuulD, November 12, 2019, 21:26:46 PM

Previous topic - Next topic

SjuulD

Hallo,

Momenteel heb ik in de schuur een quarantaine bak staan van ongeveer 1100L.
Opzich functioneert dit prima als quarantaine maar mijn eerste vraag is of het mogelijk is om 2 tosai te laten doorgroeien in de bak of dat de bak hiervoor te klein is.

Ik twijfel namelijk om zelf een grotere bak te maken in de schuur. Een grotere bak kopen is ook een optie alleen qua plaatsing wat lastiger omdat dit niet door de schuurdeur past. Wel ga ik het golfplaten dak nog vervangen dus daar is nog wel wat te regelen

Mijn huidige quarantaine is nog niet geïsoleerd als deze bak blijft is dat wel de planning.


Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Bas42

Voor tosai opgroei in kleine aantallen (2-4 vissen) volstaat deze bak prima. Voor grotere vissen wordt de bak voor een langdurig verblijf al snel te klein. Voordeel is wel dat deze bak redelijk wat lengte heeft. Een grotere bak heeft uiteraard altijd voorkeur maar deze bak kan prima volstaan. Volgens mij heeft Paul van Mierlo destijds meegedaan met een koichallenge waarbij hij in een 600 ltr bak chagoi in een jaar tijd de vissen boven de 60 cm heeft getrokken. Ik heb zelf een 2 m3 bak maar merk dat het bij vissen vanaf 50 cm zijn beperkingen begint te krijgen (zeker bij een langer verblijf).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

SjuulD

Quote from: Bas42 on November 14, 2019, 07:57:22 AM
Voor tosai opgroei in kleine aantallen (2-4 vissen) volstaat deze bak prima. Voor grotere vissen wordt de bak voor een langdurig verblijf al snel te klein. Voordeel is wel dat deze bak redelijk wat lengte heeft. Een grotere bak heeft uiteraard altijd voorkeur maar deze bak kan prima volstaan. Volgens mij heeft Paul van Mierlo destijds meegedaan met een koichallenge waarbij hij in een 600 ltr bak chagoi in een jaar tijd de vissen boven de 60 cm heeft getrokken. Ik heb zelf een 2 m3 bak maar merk dat het bij vissen vanaf 50 cm zijn beperkingen begint te krijgen (zeker bij een langer verblijf).



Bedankt voor je reactie,

Zoals je terecht aangeeft is een wat grotere vis voor langere tijd in deze bak niet echt een optie. In die zin heeft een grotere bak wel meerdere voordelen. Als ik me niet vergis heb jij je 2m3 bak zelf gemaakt of is dit een polyester bak?

Ik denk dat ik toch is even ga uitrekenen wat ik kan bereiken in de schuur als ik zelf iets maak of laat maken.

In een 600 liter bak een vis naar 60cm krijgen is natuurlijk wel uitzonderlijk.

Mvg.
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Bas42


Ik heb hem idd zelf gemaakt. Deels in de grond en deels boven de grond. Met sandwichpanelen en Andy Kaak heeft er folie ingelast. Tevens bodemdrain rond 50 mm aangebracht. Erg tevreden over maar spijt dat ik hem niet groter heb gemaakt ..... Als je mogelijkheden hebt zou ik toch voor minimaal 4-5 m3 gaan.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Budeltje

En laat ik nu van een bak af willen die 2,8m x 1,7m x 1m is. Dubbelwandige polyester  ;)

SjuulD

Die past helaas niet door mijn deur heen haha.

Ik ga er zelf een maken deze winter!

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

SjuulD

Hallo,

Zijn er mede hobbyisten die ervaring hebben met sandwichpanelen plaatsen boven de grond.

Ik wil graag in de schuur een quarantainebak maken. De bak moet ongeveer 1.20/1.40 diep worden en deze wil ik maken uit sandwichpanelen van 10cm dik.

De bak zal nog geïsoleerd worden en worden verstevigd met houten ribben.

Mijn vraag is ; Hoever dien ik de sandwichpanelen in te graven? De lange zijde zal rond de 2.50 lang zijn.

Met vriendelijke groet,

Sjuul
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Bas42

Je kunt redelijk wat boven de grond plaatsen mits je de sandwichpanelen aan de bovenzijde voorziet van u-profielen die met bouten of lassen aan elkaar verbonden zijn. Gebeurt niet veel meer mee. Ik heb mijn q-bak ca 80 cm in de grond en ca. 60 cm boven de grond. Geen beweging in te krijgen. Dus voor afmetingen van een q-bak met lengtes/breedtes tot 3 mtr (dan is het u-profile uit één stuk) met "verbonden" u-profielen is er heel wat mogelijk. Ik zou wel zorgen dat minimal ca. 60 cm van de totale lnegte ondergronds wordt aangebracht. Veel wijsheid en pleziet met de realisatie. En we zien uiteraard het eindsresultaat met belnagstelling tegemoet.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter