Mijn filter is het werkelijk zo veel dat ik verpomp als wat ik denk

Started by Remco, December 16, 2019, 15:31:09 PM

Previous topic - Next topic

Remco

Was er al op n andere topic mee bezig, 
Mijn situatie is nu:

Aanvoer van bodemdrain 110 naar de ultrasieve (1x getrokken bocht 90, 2x15Gradenbocht, kogelkraan 110)
Vanaf ultrasieve de auga 20000 ltr pomp naar filterbak (2x45gradenbocht, 1x 90 gradenbocht)
Bewegend bedFilterbak heeft 1x aanvoer 110 vanaf de sieve
Dan strooMt het via 2x110 doorvoer naar de mattenkamer
Vanaf mattenkamer 1x110 naar de oude 63 doorvoer in de vijver

Vanaf bodemdrain tot aan de oude doorvoer is verder alles 110
Na De pomp word het verder niet door n schuifkraan of kogelkraan geknepen.

Sieve staat gravity opgesteld.
45cm boven waterlijn is de bovenkant van het filterbak
PolyesterFilterbak 78x78x90
Vijver is 3x2x2

Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Remco

Aanvoer Via kogelkraan 110

De 45 graden bochten voor dat het de filter ingaat
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Madinees

Duidelijk en inderdaad beter om een nieuw topic te maken!

Maar als ik het goed begrijp stroomt het met een doorvoer 63mm de vijver in?
Of begrijp ik het verkeerd?

Remco

Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Madinees

Quote from: Remco on December 17, 2019, 20:21:34 PM
Het klopt dat het met 63 terug de vijver ingaat

Maar de pomp staat tussen de zeef en het filter, dus een vrije uitloop van 63 in de vijver?
Als dat zo is kun je toch bijna geen flow hebben?

Remco

Ja de pomp tussen sieve en filter, heb nu tenminste stroming in het water, dit had ik met de oude situatie helemaal niet. Of verkijk ik mij er helemaal op?heb verder ook geen flowmeter er tussen.  Ik ga dan uit van wat ik zie.
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

SjuulD

Hallo,

Wat denk je te verpompen ?

Bij mij is het 2 x aanvoer 110 in de zeef, dan naar de auga 30.000 en dan door de bead om vervolgens van 1 x63mm met een Y splitsing 2x 63mm retour vijver te gaan.

Veel meer dan 12 kuub zal het niet zijn denk ik wat je door 63mm krijgt gedrukt? Hier zullen vast wel metingen voor zijn gedaan.

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Remco

Nou Das een goeie, Tijdens de koishow in Arcen zag ik verschillende stands met pompen, en ik zag dat de pompen een aardige waterverplaatsing hadden, en dat had ik dus nog bij mij nooit gezien. Dus na de koishow m'n 5 kamerfilter verwijderd( in deze situatie trok m'n pomp van 10000ltr elke keer de bak leeg) dus die moest ik gaan knijpen om te zorgen dat het water er nog wel door de bak werd getrokken. Toen heb ik deze situatie gemaakt. Dit had ik al aangeschaft en stond nog in n hoekje. Had eerst n variopomp achter de zeef,ik Heb mijn vario pomp vervangen door n gewone pomp( beide 20000) , in het begin liepen de 2 afvoerbuizen als waterval m'n vijver in. Ivm kouder worden heb ik het nu op de oude invoer van 63mm aangesloten. Was bang dat het te gek zou gaan en de filterbakken zouden overstromen.. Dus had eerst de stand van de vlotter in zeef verzet, zodat er meer water over de zeef zou gaan. Maar boven verwachting gaat dat zonder de pomp te knijpen gewoon goed.

Daarom ben ik benieuwd wat voor verlies ik dan evt zou hebben. Je ziet het water nu gewoon stroming hebben.
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Madinees

Quote from: SjuulD on December 18, 2019, 20:41:47 PM
Hallo,

Wat denk je te verpompen ?

Bij mij is het 2 x aanvoer 110 in de zeef, dan naar de auga 30.000 en dan door de bead om vervolgens van 1 x63mm met een Y splitsing 2x 63mm retour vijver te gaan.

Veel meer dan 12 kuub zal het niet zijn denk ik wat je door 63mm krijgt gedrukt? Hier zullen vast wel metingen voor zijn gedaan.

Mvg

Ik denk dat je eerder aan een paar kuub moet denken, verschil is dat bij jou het nog met ene druk eruit gaat maar bij de topicstarter het een 'vrije uitloop' is.