News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Treurig wakker worden

Started by Bram 3.0, August 09, 2019, 08:51:06 AM

Previous topic - Next topic

Bram 3.0

 Vanmorgen trof ik dit aan naast de vijver.
Sanke van Oyama,slechts 1 jaar in onze vijver.
:'( Gr.Bram3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Croesmaster

We zien alleen je bericht en je gevoel tijdens het delen van je bericht.

Een vis verliezen is waardeloos. Sterkte Bram.

Bas42

Idd klote. Hoor het de laatste tijd weer iets teveel. Ik begrijp dat de sanke naast de vijver lag .... Eruit gesprongen of geschept door een kat of reiger? Sterkte.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Ik kon geen bijzonderheid aan de vis ontdekken.
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Albert-jan

Zonde zeg,  was een mooie vis zo te zien.
10m3 vijver met 9 koi.

J@@p

Heel erg zonde van de vis.

Jaap.

Rinikoi

Balen  man! Het was idd een mooie sanke

Noodle

KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bram 3.0

Waarom een vis naast de vijver?
Ik ben heel de dag bezig geweest  oorzaak te achterhalen.
Parasieten?waterwaarde en kwaliteit?
Geschiedenis:
6 weken terug,lichte verkleuring(schimmel lijkend)
1 vis genet,niks gevonden bij afstrijken op 3 plaatsen een de vis.
Bacteriedruk meting had al plaatsgevonden,uitslag 850 baccies /1 ml.
Koi docter erbij gehaald,3 vissen afstrijkjes gemaakt, 1 tricho gevonden!
Geen schimmel onder de microscoop te zien.
4 weken geleden op advies koi dokter KP behandeling gedaan.
en bij wekelijkse waterwissels melk zuur bacteriën toegevoegd aan het vijverwater.
verkleuring vissen(mist) is aan het verdwijnen.
Parasieten: uitgesloten
Waterkwaliteit:onwaarschijnlijk (bacteriedruk meting}
Waterwaarde: in de historie van mijn Seneye geen problematische PH,NH3of temp. verschillen te zien.
Dus springen omdat ze het niet naar de zin hebben onwaarschijnlijk.
Wat dan wel?
PAAIBORSTELS!!!!
Ik heb 2 paaiborstels in elkaar gedraaid en in een lus aan een wand van de vijver hangen.
Ik had ze op 1 meter diep hangen en op advies naar 10 cm van de waterspiegel verhangen.
Laat daar nu precies de Showa over de vijverrand te zijn geduwd met kuitschieten
Vijverrand is daar slechts 10 cm hoog.
Oplossing: paalborstels weer laten zakken tot 1meter diep.
Nu ik het begrijp heb ik er rust van.
Gr Bram 3.0

25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Theokoi1962

Waardeloos Bram. Op zich aannemelijk verhaal. Ben het helemaal met je eens dat je altijd naar een verklaring zoekt. Wat ik wel zie als ik de foto van de dode koi bekijk, zijn onrustige plekken aan vinnen, net achter de rechter voorvin, aan de onderzijde en rondom de bek. Nou zal dat beslist niet de reden van springen zijn, maar zou wel kunnen duiden op een mogelijk probleem? Wat ik trouwens wel interessant vind is waarom de koidoc jou 4 weken geleden het advies heeft gegeven van een KP behandeling; dat zal niet voor die ene trichodina zijn geweest. Ik ben een echte KP fan; vind het verreweg de mooiste, veiligste (mits goed gebruikt) waterbehandelaar die wij als hobbyisten kunnen gebruiken. Ik ben dus vooral nieuwsgierig waarom een koidoc dit adviseert en eigenlijk ook hoe hij/zij het heeft geadviseerd (dosering, behandeltijd). Nou ja Bram, van die dingen; van die dingen :y:
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bram 3.0

Hoi Theo,de dosering 2gr m3 en 1gr m3 nadoseren,reden de grauwsluier op DIV. Koi.
Gr. Bram
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Ruud

Alleen een grauwsluier? Is er nog een diagnose gesteld? Of adviseerd de koidoc op basis van grausluier vanaf foto of filmpje KP zonder verder aanleiding?

Dat verbaast mee, ik ga meer met Theo mee en zie idd irritatie plekjes die een oorzaak moeten hebben.

De genoemde dosering is een standaard dosering voor parasitaire KP behandelingen...

Bram 3.0

Beste Koicavers en Adviseurs ga nou niet op de stoel van een dierenarts zitten zonder alle in en outs van mijn vijver te kennen!
Wij als hobbyisten met al onze ervaringen hebben onze kennis en ervaring en een hoop van horen zeggen!
Een arts heeft de materie bestudeerd..Mijn koi dokter begeleid mijn vijver al enkele jaren en die ziet meer als ik.
Ik ga een diagnose van een arts op dit forum niet ter discussie brengen en stop deze topic.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Ruud

We stellen juist de vragen omdat we met zijn allen nooit uit geleerd zijn Bram....

Bas42

Ben het met Ruud eens. De vragen en de discussie zijn juist bedoeld om van te leren en de situatie te begrijpen. Juist deze casussen zijn interessant aangezien er iets aan de hand lijkt te zijn wat niet direct voor de hand lijkt te liggen. Welke afwegingen worden dan gemaakt en waarom. Er zijn dan vaak meerdere route's die naar Rome leiden. Interessant is om met elkaar deze route's te verkennen, ervaringen te delen en te bepalen welke route het meest succesvol blijkt te zijn. Het is zeker niemands intentie om een advies ter discussie te stellen of zout in de wond te strooien. Het feit dat je het met de andere cavers deelt wordt enorm op prijs gesteld en zouden we veel meer moeten doen zodat we in nieuwe gevallen beter kunnen handelen en maatregelen kunnen nemen. Ik hoop dat je problemen achter de rug zijn en dat je weer kunt genieten van een gezonde vijver en vissen  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter