Hoeveel liter lucht in een bwb

Started by Danny, June 30, 2019, 16:34:52 PM

Previous topic - Next topic

Danny

Op mijn bewegend bed heb ik ruim 60l per min staan. Er zit zo'n 125 liter helix in gecombineerd met mutag chips.
Dit gaat behoorlijk te keer, het klotst nog net niet over de rand.

Hoeveel liter lucht per min staat er bij jullie op?

Gr Danny

Madinees

Ik heb er ook 60 liter op staan. Bak is vrij groot (350 liter) met 100 liter Helix en 10 liter Helix chips erin.
Gaat aardig te keer maar kan nog wel meer op. Op men vijver staat een Nitto 80, die had ik pas op BwB gezet en maakte er een echt wild bubbelbad van.
Dus ga ik de Alita60 binnenkort vervangen door nog een Nitto 80 denk ik (bij meten van wattage, bleken ze ook nog eens evenveel te gebruiken!)

Croesmaster

Ik heb een redlabel combi 50/55. 150 liter kaldness erin. Luchtpomp 30 liter. Kaldness draait heel rustig om. Ik had er 70 liter opstaan. Op advies van een van de mensen van de AL de beweging minimaal gehouden. Dit ivm co2 uitwisseling. Minder beweging lijkt te helpen bij snellere aangroei van bacteriën die nitriet afbreken. En dat is uiteindelijk wat we willen.

Danny

Te veel lucht is dus in sommige gevallen niet altijd beter.....

Bas42

Het gaat in deze discussie niet om de hoeveelheid lucht maar om de hoeveelheid CO-2. Door iets minder te beluchten is de vraag of de CO-2 concentratie in het water kan worden verhoogd. Het is nog experimenteel dus wat voorbarig om te zeggen dat door wat minder te beluchten in het BWB de CO-2 in het water te behouden en zo de nitificerende bacterien te stimuleren. Dus let op dat beluchten in je vijver nog steeds essentieel is en zeker met de hoge temperaturen van de laatste dagen. Echter in het BWB wordt vaal zoveel lucht ingebracht dat het één grote kolkende massa is. Overigens zijn er meerder manieren om het Co-2 percentage in het water te verhogen (denk hierbij ook aan pH en hardheid van het water).
Tot dusver zijn de resultaten hoopvol maar het is nog te vroeg om te roepen dat minder beluchten in het BWB tot siginificant betere resultaten leid.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on July 03, 2019, 11:00:50 AM
Het gaat in deze discussie niet om de hoeveelheid lucht maar om de hoeveelheid CO-2. Door iets minder te beluchten is de vraag of de CO-2 concentratie in het water  Overigens zijn er meerder manieren om het Co-2 percentage in het water te verhogen (denk hierbij ook aan pH en hardheid van het water).
Tot dusver zijn de resultaten hoopvol maar het is nog te vroeg om te roepen dat minder beluchten in het BWB tot siginificant betere resultaten leid.

Wat is het verband tussen PH, hardheid en de CO2 concentratie?

Bas42

Er is een site https://www.koi-ontwikkeling.info/blog/?post=de-relatie-tussen-ph-en-co2 en daar staat een interessant artikel over de relatie kH, pH en CO2. Het is teveel tekst om hier op te nemen maar het staat keurig in jip en janneke taal uitgelegd.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Hans

Quote from: Bas42 on July 03, 2019, 12:42:33 PM
Er is een site https://www.koi-ontwikkeling.info/blog/?post=de-relatie-tussen-ph-en-co2 en daar staat een interessant artikel over de relatie kH, pH en CO2. Het is teveel tekst om hier op te nemen maar het staat keurig in jip en janneke taal uitgelegd.

Geldt dit verhaal dat je beter alleen 's nachts kunt beluchten ook als je steuren hebt?

Madinees

Quote from: Bas42 on July 03, 2019, 12:42:33 PM
Er is een site https://www.koi-ontwikkeling.info/blog/?post=de-relatie-tussen-ph-en-co2 en daar staat een interessant artikel over de relatie kH, pH en CO2. Het is teveel tekst om hier op te nemen maar het staat keurig in jip en janneke taal uitgelegd.

Gelezen, ik heb dus bar weinig CO2 volgens die berekening (KH=8 en PH=8,5).
Belucht ook nog eens veel (zuurstofwaarde vaak maximale verzadiging).
Meet nog wel steeds dagelijks nitriek (Hanna, omgerekend tussen de 0,2 en 0,3 mg/l net op randje dus).

Wat is nu verband CO2 en nitriet? Wat is daar aan te doen? (naast verversen en matig voeren)?

nick22

ik gebruik 2 pompen van 40L  op een bak van 700L met 200L helix

Rob en tara koi

Hier 80l per min op het bwb welke vervangen gaat worden door een 150l per min .
Dan op de japanse matten nog 200l per min en in de vijver nog eens 200 l per min

Madinees

Quote from: Rob en tara koi on September 01, 2019, 09:33:35 AM
Hier 80l per min op het bwb welke vervangen gaat worden door een 150l per min .
Dan op de japanse matten nog 200l per min en in de vijver nog eens 200 l per min

Word je concurrent van Center Parcs ;-) ?
Of betere vraag, hoe groot is je vijver?

Rob en tara koi

De vijver is maar 38 kuub maar dr zit 140kg koi in .
Ik volg kwa beluchting de filosofie van tjaard van kkw deze man bezit veel kennis op het gebied van beluchting en o2 gehalte in de vijver voor het voort brengen van grote brede koi's waarbij je het beste uit de koi wilt halen 

Madinees

Quote from: Rob en tara koi on September 01, 2019, 13:52:39 PM
De vijver is maar 38 kuub maar dr zit 140kg koi in .
Ik volg kwa beluchting de filosofie van tjaard van kkw deze man bezit veel kennis op het gebied van beluchting en o2 gehalte in de vijver voor het voort brengen van grote brede koi's waarbij je het beste uit de koi wilt halen

Dat is interessant! Kun je wat vertellen over zijn visie. Ik belucht ook veel in de vijver maar heb gelezen dat door een te hoog o2 percentage CO2 erg laag wordt. Hierdoor werken de denitrificerende bacterieen minder effectief. Tenminste dat heb ik begrepen.

Rob en tara koi

#14
Kun je het beste even hier kijken https://koicave.nl/forum/index.php?topic=419.0
Maar het komt erop neer dat je voor ieder kg koi 2 liter lucht in het filter nodig hebt en 2 liter lucht per kg koi in de vijver


Edit Noodle: link toegevoegd.