News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Welke testset

Started by Ivo, April 13, 2019, 15:03:51 PM

Previous topic - Next topic

Ivo

Het is tijd voor nieuwe testset gebruik al sinds zolang ik me kan herinneren Sera maar hoor meer positieve dingen over jbl met welke set testen jullie en zijn ervoor en nadelen en wat is het verschil tussen de jbl set voor koi en voor aquaria

Bram 3.0

Ik gebruik de testkoffer vanJBL die heeft een Ph test met tiende van een punt.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Fredb

ik vind juist die het moeilijkste af te lezen

J@@p

Ik gebruik alleen de meters van Hanna. Alleen voor nitraat JBL, omdat Hanna daar geen checker voor heeft. Gelijk geen probleem met het aflezen. En tegenwoordig te vinden voor €63,- per set.

Jaap.

Croesmaster

Nog steeds de ouderwetse SERA. Bevalt me prima. Over de andere kan ik niks zeggen omdat ik daar geen ervaring mee heb.

GinRin

Qua druppeltest vind ik Merck de beste, maar die zijn heulheulheul duur. Daarna heb ik een sterke voorkeur voor Sera, dus die gebruik ik meestal.

Joop

Bas42

Ik test met JBL en ben daar erg tevreden over. Tevens gebruik ik voor ammonia en nitriet de Hanna Checkers. Zo heb ik ook altijd een mooie controle qua betrouwbaarheid van de druppelsetjes. Bij druppelsetjes wel rekening houden met het feit dat deze na opening minder lang houdbaar zijn als vaak is aangegeven qua houdbaarheid. De druppelsetjes lopen namelijk qua betrouwbaarheid terug onder invloed van warmte en zuurstof. Mijn advies is elk koiseizoen een nieuwe druppelset aan te schaffen. En tevens zorgen dat de druppelsetjes niet te warm worden en na gebruik direct weer afsluiten (dit komt de betrouwbaarheid ten goede).
Voordeel JBL is dat deze voor ammonia en nitriet in de lage concentraties wat makkelijker zijn af te lezen (nauwkeurigere kleurenkaart). Qua nitraat zit hij aanzienlijk lager als bv Kinshi en Colombo. Sera is ook een fijne set maar aanzienlijk duurder in aanschaf maar flesjes hebben wel weer meer inhoud .... Colombo is het meest gangbare setje (goedkoop en overal verkrijgbaar). Echter met name ammonia en nitriet in het laag slecht afleesbaar.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

GinRin

Sera is toch niet zo duur? 40-50 euro voor het koffertje. Kan me niet voorstellen dat JBL veel goedkoper is?

Joop

Bas42

#8
Quote from: GinRin on July 18, 2019, 11:06:04 AM
Sera is toch niet zo duur? 40-50 euro voor het koffertje. Kan me niet voorstellen dat JBL veel goedkoper is?

Joop
Bij *** wordt deze aangeboden voor 85,- Joop .... (zie ook aanbiedingen tot 65,- per koffer). Colombo aanzienlijk goedkoper met vaak aantrekkelijke beursaanbiedingen tot 30,-/35,-. Bij JBL is de grote uitgebreide koffer vergelijkbaar met Sera (wel meer testen). De kleine koffer zal ca. 45,-/50,- euro zijn of zo. Maar nogmaals vergelijk ook de inhoud van de flesjes (bij Sera 1,5x zoveel inhoud of zo). Dus in de basis zal het elkaar niet veel ontlopen en het feit dat een koffer een jaar meegaat zal de persoonlijke voorkeur van de gebruiker de doorslag geven.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Gebruik zelf de JBL druppel set en O2 druppel set en sinds vandaag ook de Hanna checker NH3 en de Hanna checker NO3. Vooral de nitriet is erg mooi af te lezen nu in het lage gebied, dit vond ik met de druppels niet goed te zien.

Zoek nog wel een betere zuurstof meter en tds meting lijkt me ook erg interessant.




10m3 vijver met 9 koi.

Perry

Ik heb een schurft hekel aan druppelen dus ik heb een idip
Is wel wat duurder maar ik vind het top werken

Madinees

Quote from: Perry on July 27, 2019, 22:59:50 PM
Ik heb een schurft hekel aan druppelen dus ik heb een idip
Is wel wat duurder maar ik vind het top werken

Hoef je daarbij niet te druppelen dan?

Hans

Quote from: Perry on July 27, 2019, 22:59:50 PM
Ik heb een schurft hekel aan druppelen dus ik heb een idip
Is wel wat duurder maar ik vind het top werken

Wat is jou definitie van "wat"?  ::)

Perry

Quote from: Madinees on July 28, 2019, 14:32:39 PM
Quote from: Perry on July 27, 2019, 22:59:50 PM
Ik heb een schurft hekel aan druppelen dus ik heb een idip
Is wel wat duurder maar ik vind het top werken

Hoef je daarbij niet te druppelen dan?

Nee
Met een staafje enkele sec roeren en dan via een app krijg ik de waardes op mijn telefoon
Wel bij verschilde test wachten voordat die de waardes kan meten

Perry

Quote from: Hans on July 28, 2019, 16:11:42 PM
Quote from: Perry on July 27, 2019, 22:59:50 PM
Ik heb een schurft hekel aan druppelen dus ik heb een idip
Is wel wat duurder maar ik vind het top werken

Wat is jou definitie van "wat"?  ::)

Weet zo ff niet hoeveel die kost maar wel redelijk wat meer
Heb hem samen met mijn pa gekocht