News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Wat voer jij?

Started by Noodle, April 09, 2019, 07:46:00 AM

Previous topic - Next topic

Noodle

Quote from: Rinikoi on May 04, 2019, 12:57:38 PM
Ik heb een goed gevoel bij Saki Hikari. Weinig verkleuring in het water en de vissen doen het er goed op

Met Saki ben ik destijds gestopt juist vanwege het verkleuren van het water, dat begon er uit te zien als thee.
Verder is dat natuurlijk een goed voer.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Gakeer

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over welk voer te kopen en vroeg me af of jullie mij daarbij willen helpen. 

Mijn vijver bestaat op dit moment uit 6 kleine koi van 15 tot 20 cm en 5 grote koi van 35 tot 55 cm. Ze zwemmen allemaal in 1 vijver. De vorige eigenaar heeft wat voer achter gelaten. Dit begint langzaam op te raken. Ik weet niet welk merk voer we nu gebruiken.

Welk voer raden jullie aan bij kleine en grote koi? Moet ik voor de kleinere koi apart voer kopen? Hoe groot (millimeter) moet het voer zijn? Welk merk tast de vijverkwaliteit het minste aan? En bij welk voer groeien de kleinere koi's het beste?

Bas42

Quote from: Gakeer on May 23, 2019, 13:23:34 PM
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over welk voer te kopen en vroeg me af of jullie mij daarbij willen helpen. 

Mijn vijver bestaat op dit moment uit 6 kleine koi van 15 tot 20 cm en 5 grote koi van 35 tot 55 cm. Ze zwemmen allemaal in 1 vijver. De vorige eigenaar heeft wat voer achter gelaten. Dit begint langzaam op te raken. Ik weet niet welk merk voer we nu gebruiken.

Welk voer raden jullie aan bij kleine en grote koi? Moet ik voor de kleinere koi apart voer kopen? Hoe groot (millimeter) moet het voer zijn? Welk merk tast de vijverkwaliteit het minste aan? En bij welk voer groeien de kleinere koi's het beste?
Qua korrelgrootte zou ik uitgaan van een maat M. Dit is een korrel die voor alle koi nog op te nemen is. Qua voer is het erg persoonsafhankelijk (budget, hoeveelheid, kwaliteit koi, wat wil je bereiken met het voer etc).
Maar als je geen speciale wensen hebt qua voer zou ik kiezen voor een betaalbaar voer. Let hierbij wel op de kwaliteit van het voer. Een voer van goede kwaliteit zal altijd op de zak vermelden hoe het voer is samengesteld. Let ook op de houdbaarheid van het voer. Informeer ook eens bij diverse hobbiesten wat gevoerd wordt.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Gakeer

Quote from: Bas42 on May 23, 2019, 15:46:08 PM
Quote from: Gakeer on May 23, 2019, 13:23:34 PM
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over welk voer te kopen en vroeg me af of jullie mij daarbij willen helpen. 

Mijn vijver bestaat op dit moment uit 6 kleine koi van 15 tot 20 cm en 5 grote koi van 35 tot 55 cm. Ze zwemmen allemaal in 1 vijver. De vorige eigenaar heeft wat voer achter gelaten. Dit begint langzaam op te raken. Ik weet niet welk merk voer we nu gebruiken.

Welk voer raden jullie aan bij kleine en grote koi? Moet ik voor de kleinere koi apart voer kopen? Hoe groot (millimeter) moet het voer zijn? Welk merk tast de vijverkwaliteit het minste aan? En bij welk voer groeien de kleinere koi's het beste?
Qua korrelgrootte zou ik uitgaan van een maat M. Dit is een korrel die voor alle koi nog op te nemen is. Qua voer is het erg persoonsafhankelijk (budget, hoeveelheid, kwaliteit koi, wat wil je bereiken met het voer etc).
Maar als je geen speciale wensen hebt qua voer zou ik kiezen voor een betaalbaar voer. Let hierbij wel op de kwaliteit van het voer. Een voer van goede kwaliteit zal altijd op de zak vermelden hoe het voer is samengesteld. Let ook op de houdbaarheid van het voer. Informeer ook eens bij diverse hobbiesten wat gevoerd wordt.

Dankjewel voor het advies. Ik hoef geen voer van de hoogste kwaliteit. Wel ben ik op zoek naar voer waardoor mijn kleine koi goed groeien en de waardes van mijn vijver amper aangetast wordt

Perry

Dan zou ik een nishikigoi proberen
Mijn pa voert het en ken meer hobbyisten die het voeren
Gewoon prima betaalbaar voer

Bas42

Ik ben afgelopen maandag samen met Thoe bij JBL in Duitsland geweest en hebben daar oa de voerfabriek mogen bekijken. Zij hebben miljoenen geinvesteerd in deze fabriek en beschikken zodoende over een Eigen extruder. Ik was ook onder de indruk van het kwaliteitssysteem, hygienische maatrgelen en procedures en het was enorm schoon en opgeruimd. Nog niet alles gehoord over de gedachten achter het voer maar ze passen veel verse ingredienten toe die ze zelf opwerken om te gebruiken in het voer. Ik was in ieder geval onder de indruk maar ook nog steeds heel tevreden over JPD (weinig tot geen verkleuring, vissen groeien goed zonder enorme hoeveelheden te voeren en zijn gezond).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Gakeer

Vandaag ben ik bij Floors koishop geweest in Oost-Souburg. Hier heb ik het merk "Ikkai" gekocht. Volgens mij is dit hun eigen huismerk, maar ik kan het ook mis hebben. De vissen van Floor zien er altijd prachtig uit. Ik wil dit merk dus graag uitproberen. Ik ben benieuwd hoe de vissen het gaan doen met dit voer.

GinRin

ProBites, omdat ik de maker goed ken en zijn filosofie goed kan volgen. Dit al vanaf dat het op de markt is. Overigens ben ik ervan overtuigd dat er ook andere goede voermerken zijn als JPD en Saki.

Joop

Dennis

Na jaren lang alleen probites te hebben gevoerd,nu over naar shinko voerlijn.

Croesmaster

Quote from: Gakeer on May 25, 2019, 11:53:51 AM
Vandaag ben ik bij Floors koishop geweest in Oost-Souburg. Hier heb ik het merk "Ikkai" gekocht. Volgens mij is dit hun eigen huismerk, maar ik kan het ook mis hebben. De vissen van Floor zien er altijd prachtig uit. Ik wil dit merk dus graag uitproberen. Ik ben benieuwd hoe de vissen het gaan doen met dit voer.

Ik ken Floor wel, maar niet dit voer. Ben benieuwd naar je bevindingen.  ;)

Bram 3.0

Deze winter overgestapt naar JPD,Shogun winter voer.Vissen zijn op 1vis na goed door de winter gekomen.
Volg het voerschema van JPD en voer nu Fujizakura.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Rob en tara koi

Hier 1.5 jaar geleden overgestapt van probites naar aqua master.
Bevalt net zo goed als de probite's alleen stukken goedkoper

Frans.s

Heb. Vanaf het begin altijd saki hikari gevoerd     Laatste jaar probits gevoerd op aanraden van een koi dealer op de hks  moet zeggen Dat mijn vijver nog nooit zo helder is geweest en de vissen zijn er blij mee 😆

Bas42

Ook dit jaar houd ik het bij JPD. Nagenoeg geen verkleuring en de vissen doen het super!!
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Vorig jaar probites chlorella en shinko silver en malamix gevoerd.

Zijn zoveel merken en types dat het maar moeilijk kiezen is vind ik.

Dit jaar maar eens kijken ben niet heel merk gebonden nog.
10m3 vijver met 9 koi.