News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Wat voer jij?

Started by Noodle, April 09, 2019, 07:46:00 AM

Previous topic - Next topic

Noodle

Toch willen we het altijd van elkaar weten.
Wat voer jij je koi in de verschillende perioden van het jaar en waarom?
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bram 3.0

In de winterperiode wanneer mijn vijver is afgedekt (ISO ballen) en de temperatuur tussen 9 en 10 graden blijft. Saki Hikari multiseason.
Pro biotica en als basis voer de belangrijkste reden.
Boven de 18 graden ga ik wat variëren met Saki Hikari color,Probites zomer mix en chlorella.
Boven 22 graden krijgen ze ook voorgeweekte zijderupsen.
Als additieve gebruik ik zalmolie en een speciaal gistmengsel wat uit zwitserland komt van Hokovit.
Bruin volkorenbrood zijn ze gek op.
Nadeel van Saki Hikari voer vind ik wel de olie laag op het water na het voeren moet de skimmer aan.
Gr Bram 3.9
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Theokoi1962

Sinds ik nu zo'n 2 jaar geleden met de KVA een bezoek heb gebracht aan JBL in Duitsland voer ik uitsluitend nog dit voer. Voer is toch al zo'n ding waar je eigenlijk altijd zoekende bent, maar ik geloof nu werkelijk dat ik niet snel meer zal wisselen.  Terwijl vrijwel alle koivoeren uiteindelijk bij Coppens vandaan komen, heeft JBL de commerciële moed gehad om voor 12 miljoen te investeren in een extruder om zelf koivoer te gaan maken. Zij zijn Europees gezien natuurlijk al veruit de grootste met aquariumvoer, maar deze investering was uitsluitend voor de koimarkt. Wij mochten dat tijdens een rondleiding zien en...echt waar...zeer indrukwekkend. We hebben toen ook een uitleg gekregen van degene die de koivoer lijnen heeft bedacht en ook dit verhaal was echt goed. Nou ja, hoe dan ook, 'ik was om'. Ik koop ook daadwerkelijk bijna alles wat ze in de collectie hebben. Groeivoer (2mm)en Fitness (3mm) voor de opgroeibak.. En voor de vijver 6mm winter, voorjaar, zomer, najaar, fitness, groei en kleur. Zelfs de snacks koop ik van JBL. Ook die komen uit de extruder; zijderupsen en garnalen. Ik ben er echt laaiend enthousiast over. En last but not least...vergeleken met de bekende grote merken in Nederland kost het veel minder. En als je het een beetje slim weet in te kopen, dan kan je behoorlijke kortingen krijgen.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Noodle

Ik voer het jaar rond JPD, Japan Pet Design.
De 200 jaar ervaring die deze Japanners hebben met visvoeding ga ik niet aan tornen.

Ik voer ook heel de winter mondjesmaat door en dan met de Fuyufuji.
Nu maak ik de Fuyufuji op en ga daarna verder met Fujizakura, de healthversie van JPD.
Als de temperaturen van het vijverwater boven de 18 graden blijven dan voer ik de ene week Fujizakura en de andere week Shori, het groeivoer van JPD.
Op de groeibak voer ik ook de 2 laatste maar dan meer Shori.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bram 3.0

#4
QuoteEn last but not least...vergeleken met de bekende grote merken in Nederland kost het veel minder. En als je het een beetje slim weet in te kopen, dan kan je behoorlijke kortingen krijgen.
Hoi Theo,ik ben eens gaan kijken op de site van JBL en kwam ook kilo prijzen van 17 en 28 Euro tegen!!! Hogere prijs segment! :-\
Gr Bram 3.0

Edit Ruud quote werkend gemaakt ivm leesbaarheid
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Noodle

Quote from: Bram 3.0 on April 09, 2019, 11:09:18 AM
Hogere prijs segment! :-\
Gr Bram 3.0

Kwaliteit kost geld, punt.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Rob en tara koi

Hier komt er alleen nog maar probite's in
Dr is voor mijn gebruik en vijver geen betere die me bevalt

Pat

Quote from: Noodle on April 09, 2019, 11:59:50 AM
Quote from: Bram 3.0 on April 09, 2019, 11:09:18 AM
Hogere prijs segment! :-\
Gr Bram 3.0

Kwaliteit kost geld, punt.

Hier ben ik het wel mee eens.
Enkel!!!!
Wat is kwaliteit  :D
Je hebt verschillende soorten vismelen:
Lt vismeel-prediged vismeel-inktvismeel-Krill/zalm/haring/kreeft etc etc etc.
Waarvan enkele soorten rond de 6 euro kilo kost n groot inkoop per Ton stukken goedkoper is.

Zelf ben ik van mening dat de de 1e vier soorten kwalitatief het beste zijn en de inktvis het laagste in vet gehalte "zie ook in Jpd voer FUJIZAKURA ".
Als ik voer zou kopen zou het deze merk zijn, enkel vind de prijs best wel heftig om te kopen( 10 kilo per 14-21 dagen opvoeren pfffffff).
Mijn zou het ongeveer 1/4 a 1/5 kosten kwa prijs als ik het zelf zou maken.
Er zal heus wel verschil in zitten kwa verhouding maar met mijn meetapparatuur kan ik de waarde wel testen wat betreft Eiwitten.
Zo heb ik ook enkele testen gedaan op enkele voer wat je kan kopen.
Op de zak staat 31 % eiwitten terwijl er maar 20-21 % inzit(goedkopere merken).
Dus ik wil niet graag genept worden :)

Wat betreft De Lt en Prediged en inktvismeel hebben een NEB van 90-95 %
Ook heb ik de Himitsu gevoerd die werkelijk 51 % bezit enkel de koi verbruikt deze niet dus veel vervuiling(overschot van de eiwitten).




Theokoi1962

#8
Quote
En last but not least...vergeleken met de bekende grote merken in Nederland kost het veel minder. En als je het een beetje slim weet in te kopen, dan kan je behoorlijke kortingen krijgen.

Quote from: Bram 3.0 on April 09, 2019, 11:09:18 AM
Hoi Theo,ik ben eens gaan kijken op de site van JBL en kwam ook kilo prijzen van 17 en 28 Euro tegen!!! Hogere prijs segment! :-\

Gr Bram 3.0


Het is niet goedkoop, maar scheelt wel degelijk erg veel geld. Je moet nog maar eens kijken. Zomervoer 8.4 kilo is echt niet zo duur hoor.



Edit Ruud quote werkend gemaakt ivm leesbaarheid
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bas42

Ik voer in het voor- en najaar Fuyufuji, en in de zomer fujizakura. Beide vul ik aan met Fujiyama om het geheel nog enigsinds betrouwbaar te houden.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Ron

De jaren dat ik met de koihobby bezig ben altijd probites gevoerd en ben hier gewoon tevreden mee geweest.
Nu ... uit nieuwsgierigheid en de goede verhalen de JPD lijn aan het voeren en daar doen ze het ook prima op!

Vooral de Fujizakura en Shori bevalt me wel! Straks de nieuwe Shogun proberen ... ook een waardevolle aanvulling!
14 m³ vijver / blue eco 240 / Do-It combi 30 trommelfilter
1,8 m³ QB / Red Label ANP 6500 / MKF / Sansai mini trickel

Bas

Ik ben tijdens mijn "vijvercarriere" begonnen met Hikari en via omzwervingen naar andere voermerken tóch weer terug gekomen bij dit merk. Dan wel de saki-versie, maar deze was er vroegâh nog niet.
In het voorjaar begin ik, na het opwarmen van de vijver naar 15graden, eerst een week of 4 met Wheatgerm (zinkend) om de boel een beetje op gang te krijgen en vervolgens met Saki Balance (drijvend).
Wanneer de temperatuur boven zo'n 22 graden gaat, begin ik een mix van Balance met Grower te voeren en bij 24 graden ga ik over tot 100% grower.

Overigens voer ik op het vroege voorjaar ná tegenwoordig alleen nog maar drijvend. Liever had ik een mix gevoerd van drijvend en zinkend om zo meer verspreid door de vijver te voeren en ook de iets meer schuwe Koi een rustig plekje te geven om te azen, echter wanneer ik naar de 60/80% flow ga in mijn vijver, verdwijnen de korrels binnen no-time in mn drains en dat vind ik een beetje zonde.
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Bas42

Quote from: Ron on April 10, 2019, 08:05:29 AM
De jaren dat ik met de koihobby bezig ben altijd probites gevoerd en ben hier gewoon tevreden mee geweest.
Nu ... uit nieuwsgierigheid en de goede verhalen de JPD lijn aan het voeren en daar doen ze het ook prima op!

Vooral de Fujizakura en Shori bevalt me wel! Straks de nieuwe Shogun proberen ... ook een waardevolle aanvulling!
Shogun? Vertel eens?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Ron

Shogun is het nieuwste voer van de JPD lijn Bas! Advertentie in het NVN blad .... vooral een verbetering van het shiroji lijkt me wel wat! Dit samen combineren met Shori, wat weer voordelig is voor het beni. Ik zou zeggen een perfecte combi voor de Matsuevissen !!  8)
14 m³ vijver / blue eco 240 / Do-It combi 30 trommelfilter
1,8 m³ QB / Red Label ANP 6500 / MKF / Sansai mini trickel

Bas42

Ik had het idd al opgezocht. Nog niet verkrijgbaar. Ben wel benieuwd hoe ze het gaan adviseren icm Fujizakura en Shori. Stefan?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter