News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Zinkend of drijvend

Started by Albert-jan, March 22, 2019, 16:51:25 PM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

Vraag me af wat jullie voorkeur heeft met voeren. Is dit drijvend of zinkend en waarom?

Persoonlijk voer ik liever zinkend omdat dan alle koi genoeg binnen krijgen, ook de iets afwachtende koi. Maar ik voer beide zowel zinkend als drijvend.

10m3 vijver met 9 koi.

Perry

Hier meestal drijvend vind ik zelf veel leuker alleen wintervoer 50/50
Maar heb 1 sanke die nooit vooraan staat met drijvend voer
Zinkend voer eet die wel goed maar ga voor die ene niet zinkend voer geven

Fredb

Drijvend. Dit puur omdat zinkend in de drains verdwijnt

Bas42

Hier ook in het najaar en vroege voorjaar nog zinkend voer. Voorjaar en zomer drijvend voer.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

In winter soms 3D voer. Zinkend,zwevend en drijvend!
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Noodle

Quote from: Fredb on March 22, 2019, 22:23:18 PM
Drijvend. Dit puur omdat zinkend in de drains verdwijnt

Dan heb je geen vierkante korrels Fred? 8)
Bij mij zinken de korrels maar halen de bodem niet...
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Fredb

dan voer je te weinig. Ik dacht dat alleen Zeeuwen zuinig zijn ::)

MarcoZ

In de toekomst wil ik overstappen op zinkend.
Een ondiep gedeelte bouwen, speciaal hiervoor.
Ken je ook de website www.koi-academy.nl  al? Daar vind je onze cursussen!

Croesmaster

Ik voer overwegend drijvend voer puur om de reden waarvoor de korrel drijvend is gemaakt > het beter kunnen observeren van de vissen. In het na- en voorjaar ook zinkend maar dan ben ik bang dat er het veel door de bodemdrain verdwijnt.

Bas

Het liefste voer ik een mix van drijvend en zinkend voer. Dit om er voor te zorgen dat de rustigere/wat oudere vissen mooi op de bodem kunnen azen, terwijl het jongere grut welke vaak wat enthousiaster op het voer klapt, aan de oppervlakte kan eten. Mijn visie hierop is dat alle Koi dan met minder stress kunnen eten, wat de opname van voer (en dus ontwikkeling) ten goede komt.

In het voorjaar lukt het me wel om een mix van drijvend en zinkend te voeren, omdat ik dan op zo'n 60% van de totale flow draai en het zinkende voer lang genoeg op de bodem blijft liggen voor het in de drains zou verdwijnen. In de zomer en najaar draai ik echter op 80/85% en dan verdwijnt het zinkende voer binnen no-time in de drains. In deze perioden zal ik het dus helaas met alleen drijvende korrels moeten doen.
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Wim

Ik voer drijvend voer.

Ben niet zo bezig met het bijhouden van welke koi meer of minder krijgt.
Alleen als er een nieuwe koi bijkomt let ik er in het begin wat extra op.
Als alle koi gezond en weerbaar, zijn zorgen ze er zelf echt wel voor dat ze iets te eten krijgen.
Het is juist leuk om te zien dat ze allemaal goed reageren op iets te knabbelen.
Drijvend bevalt mij dus goed.
Koivijver 18 kuub. Filter: Befil Trommelfilter 2.0 profi., bew. bed (510 L), met ingebouwde dompel uv 42watt. retour (22 kuub per uur) via airlift.

Sammy Koi

Ik voer drijvend.
Voornamelijk om de koi te observeren.
Ik de koudere periode wil ik wel eens drijvend voer zinkend maken met een pellet pump zodat de koi niet speciaal naar de oppervlakte hoeven te komen.