News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Natuurlijk voeren

Started by Croesmaster, March 21, 2019, 22:54:45 PM

Previous topic - Next topic

Croesmaster

Wie voert zijn Koi alleen natuurlijk voer, of als bijvoer? Zeg maar > wie voert er volgens de Shinji leer?

Wat, waarom en hoe vaak voer je. Ik ben benieuwd!

Het enige wat ik tot op heden toevoeg is knoflook. Dit meng ik door mijn klei wat ik 2 weekelijks toevoeg. Het zou helpen om de weerstand van de vissen te verhogen en om bacteriĆ«en te doden. 
Wie heeft hier ervaring mee?

Ruud

Laten we bij de basis beginnen wie is of was Shinji? En waarom zou ik zijn/haar filosofie volgen?


Bas42

Quote from: Croesmaster on March 21, 2019, 22:54:45 PM
Wie voert zijn Koi alleen natuurlijk voer, of als bijvoer? Zeg maar > wie voert er volgens de Shinji leer?

Wat, waarom en hoe vaak voer je. Ik ben benieuwd!

Het enige wat ik tot op heden toevoeg is knoflook. Dit meng ik door mijn klei wat ik 2 weekelijks toevoeg. Het zou helpen om de weerstand van de vissen te verhogen en om bacteriĆ«en te doden. 
Wie heeft hier ervaring mee?
Kun je de knoflook niet beter door het voer mengen ipv de klei? Ik voer hier JPD aangevuld met een klein beetje gedroogde garnalen e.d.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

MarcoZ

Ooit zijderupsen, voor de fun...
Ken je ook de website www.koi-academy.nl  al? Daar vind je onze cursussen!

Perry

Ik heb het nog nooit gedaan maar die grote levende rupsen zou ik best willen proberen te voeren

Bas42

Quote from: Perry on March 24, 2019, 23:10:02 PM
Ik heb het nog nooit gedaan maar die grote levende rupsen zou ik best willen proberen te voeren
Ik verwacht dat Marco de gedroogde versie bedoelt ....? Die gaan er hier in de zomer ook als bijvoeding in (niet teveel).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Ik niet

Mij lijkt vers levend beter (gevoel)

nico1012

geef de vissen in de zomer af en toe bevroren mosselen. Hier zijn ze echt gek op.
Deze mosselen ontdooi ik eerst met kokend water om ze daarna aan de steur te geven.
Enkel zijn de koi er zo gek op dat we deze ook maar aan de vissen zijn gaan geven want ze zogen zelfs de mossels uit de bek van de steur.

Sinaasappels ,Gekookte rijst, Macaroni en spaghetti slierten vinden ze ook lekker

Bas42

Quote from: Perry on March 25, 2019, 13:45:34 PM
Ik niet

Mij lijkt vers levend beter (gevoel)
Daar heb ik geen uitspraak over gedaan. vers voer bevat veel meer voedingsstoffen dus daar hebben we geen discussie over. Wel kan ik me indenken dat vers levend voer moeilijker houdbaar en goed te houden is .... (is bijna een hobby naast een hobby).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster


[/quote]
Kun je de knoflook niet beter door het voer mengen ipv de klei? Ik voer hier JPD aangevuld met een klein beetje gedroogde garnalen e.d.
[/quote]

Ja dan kan zeker Bas, echter in de winter voer ik niet maar klei wel.  8). Als het er maar inkomt. Maar zoals ook al in dit topic wordt aangegeven > in sommige voeren zit knoflook al in. Het ruikt wel lekker in het filterhok als je knoflook hebt toegevoegd. hahaha

Croesmaster

Tomaten schijnen ook goed te zijn voor opbouw van weerstand. Zorgen voor aanmaak van witte bloedlichaampjes... Dit zijn verhalen maar of dit ooit is onderbouwd weet ik niet.

Iemand ervaring mee?

Bram 3.0

Hier soms zijderupsen(al dan niet voorgeweekt),zalmolie door voer,natuurlijke gisten door voer.
Zijderupsen moet de watertemperatuur boven de 22 graden zijn.
Na enkele jaren gebruik heb ik geen verschil kunnen waarnemen in mijn koi nu ik ermee gestopt ben.
Zijderupsen voeren zie ik in de zomer als een contactmoment.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas42

Mijn ervaring is dat mijn koi al veel levend voer binnen krijgen door het afgrazen van de algentapijtjes op de wanden. Ik denk dat dat door veel hobbiesten wordt onderschat . Maak maar eens een afstrijkje van een gezond algentapijtjes. Dat krioelt van de wormen en kevertjes e.d. Dat krijgen de koi gratis binnen....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Budeltje

Naast de algen tapijten die ze af kunnen struinen heb ik vorig jaar BSF larven gevoerd. Dat was even wennen, maar later beviel dat goed.
Schijnt veel calcium te bevatten en dat zou dan weer goed zijn voor de groei van de graten van onze koi.
Ook een enorme bron van eiwitten overigens.

Bas42

Quote from: Budeltje on April 05, 2020, 23:56:56 PM
Naast de algen tapijten die ze af kunnen struinen heb ik vorig jaar BSF larven gevoerd. Dat was even wennen, maar later beviel dat goed.
Schijnt veel calcium te bevatten en dat zou dan weer goed zijn voor de groei van de graten van onze koi.
Ook een enorme bron van eiwitten overigens.
Waar heb je die gehaald?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter