News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Voeren in de winter

Started by Peter Heintjes, October 27, 2019, 11:55:41 AM

Previous topic - Next topic

Bram 3.0

Het natuurlijk voer aanbod in onze gecultiveerde vijvers bestaat uit algen aan de wanden en alles wat er daar in leeft.
Wij geven voer, koolhydraten,vitamines,mineralen en probiotica en oliën voor het welzijn van de koi.Waarom moet je stoppen met goed voor je koi te zorgen.Onder 6 graden watertemperatuur gaat het metabolisme van de koi op een laag pitje en stop je met voeren.
Dus de watertemperatuur is leidend in het geven van voer.Daarbij is het belangrijk om voer aan te bieden die de koi goed kan verteren in koud water..En slim zijn ze,ze herkennen na een winter of ik naar de vijverrand loop of een vreemde.
Gr Bram 3:0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas42

Bram ik kan geen wetenschappelijke artikelen aanleveren. Wel lees ik en hoor ik steeds meer verhalen van koi die in korte tijd verwarmd en op maximaal voer worden groot getrokken maar vaak ook een korte levensduur hebben. Ik kijk dan vaak met mijn boeren verstand naar dingen en wil het allemaal kunnen begrijpen. Een koi of karper in de natuur ondergaat de seizoenen waarbij hij idd reageert op de watertemperatuur maar bv ook op de lengte van dagen. Zo beweert John de Leur dat koi in de herfst aanvoelen dat de dagen korter worden waardoor ze veel eten om sterk de winter in te kunnen. Dat is voor mij een plausibel verhaal wat zomaar zou kunnen.
Daarbij geloof ik dat een koudbloedig dier zoals koi gebaat zijn met het ondergaan van seizoenen en daar hoort dus ook bij dat bij koude temperaturen de koi afschakeld in zijn metabolisme. Dus de hele levenscyclus van de koi is daarop ingericht. Ik ben er ook van overtuigd dat het de levensverwachting van de koi ten goede komt. Overigens zal daar ongewtijfeld ook wetenschappelijk bewijs voor te vinden zijn.
Maar ik sta ook altijd open voor nieuwe ideeen maar dan wel met een goede onderbouwing  :y:

Overigens las ik in de koiwijzer een mooi verhaal van Rob Heijmans en het minimaal doorvoeren van koi in de winter. In hetzelfde stuk staat dat hij een eigen medicijn lijn heeft en Prevention voer heeft ontwikkeld. Dit klinkt een beetje als de bekende wc-eend .... Hij creert op die wijze zijn eigen vraag. Datzelfde zie je ook bij Maarten Lammers die overal zijn Malamix achterlaat bij een bezoek. Laat duidelijk zijn dat ik deze mannen hoog heb staan als koidokter maar prik wel door het commercieel sausje.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on March 24, 2021, 21:40:01 PM

Overigens las ik in de koiwijzer een mooi verhaal van Rob Heijmans en het minimaal doorvoeren van koi in de winter. In hetzelfde stuk staat dat hij een eigen medicijn lijn heeft en Prevention voer heeft ontwikkeld. Dit klinkt een beetje als de bekende wc-eend .... Hij creert op die wijze zijn eigen vraag. Datzelfde zie je ook bij Maarten Lammers die overal zijn Malamix achterlaat bij een bezoek. Laat duidelijk zijn dat ik deze mannen hoog heb staan als koidokter maar prik wel door het commercieel sausje.

Ik dacht precies hetzelfde. De vorige keer stond er dat volgens de wet alleen een échte koidokter advies mag geven en de rest niet.
Mooi verhaal.

Bas42

Quote from: Madinees on March 24, 2021, 22:21:52 PM
Quote from: Bas42 on March 24, 2021, 21:40:01 PM

Overigens las ik in de koiwijzer een mooi verhaal van Rob Heijmans en het minimaal doorvoeren van koi in de winter. In hetzelfde stuk staat dat hij een eigen medicijn lijn heeft en Prevention voer heeft ontwikkeld. Dit klinkt een beetje als de bekende wc-eend .... Hij creert op die wijze zijn eigen vraag. Datzelfde zie je ook bij Maarten Lammers die overal zijn Malamix achterlaat bij een bezoek. Laat duidelijk zijn dat ik deze mannen hoog heb staan als koidokter maar prik wel door het commercieel sausje.

Ik dacht precies hetzelfde. De vorige keer stond er dat volgens de wet alleen een échte koidokter advies mag geven en de rest niet.
Mooi verhaal.
Beetje flauw van hem aangezien hij jarenlang de KVA van de NVN een warm hart heeft toegedragen. Maar de liefde zal wel wat bekoeld zijn of de Corona heeft de inkomsten doen teruglopen denk ik. Neemt niet weg dat Rob wel een zeer deskundig persoon is die veel voor de hobby heeft betekent en nog steeds betekent.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Hoi Bas,mijn onderbouwing is (schrik niet!)DIERENWELZIJN!
Vissen(dieren) hun basis behoefte onthouden terwille van experiment is discutabel.
Vandaar mijn vraag voor onderbouwing van jou kant?
Gr.Bram
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas42

Quote from: Bram 3.0 on March 25, 2021, 09:43:12 AM
Hoi Bas,mijn onderbouwing is (schrik niet!)DIERENWELZIJN!
Vissen(dieren) hun basis behoefte onthouden terwille van experiment is discutabel.
Vandaar mijn vraag voor onderbouwing van jou kant?
Gr.Bram
Je suggereert dat ik experimenteer door een voerstop in te lassen en daarmee het dierenwelzijn zou schaden  ..... Dat zijn stevige uitspraken! Volgens mij  wordt er momenteel juist geexperimenteerd met doorvoeren bij lage temperaturen en is een voerstop van enkele maanden een bekend fenomeen, al is het maar dat in de winter de watertemperaturen dusdanig laag zijn dat de koi weinig tot geen voer tot zich nemen. 
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

en het stimuleren om door te voeren in de winter lijkt vooral bij de voerproducenten vandaan te komen ::)

Madinees

Quote from: Fredb on March 25, 2021, 16:29:57 PM
en het stimuleren om door te voeren in de winter lijkt vooral bij de voerproducenten vandaan te komen ::)

Maar die moeten ook eten!

Fredb


Bram 3.0

Hoi Bas,laten we kijken waar we het wel over eens zijn.
A.Als de watertemperatuur beneden 8 graden Celsius komt werkt het metabolisme van de kol minimaal en kost het de koi meer energie
Om te verteren dan dat hij er baat bij heeft.Dan heb je een voerstop
Waar we het oneens zijn is de voerstop die jij hanteer n.l. 2 maanden.
Daar ik ook graag kennis wil vergaren,vraag ik jou om onderbouwing
Aan een fenomeen heb ik niets!
Sorry dat je je beschuldigd voeld door mijn posting,dat is niet mijn bedoeling.
Gr. Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0