Het verschil tussen HI BENI en AKA

Started by Ronald, March 13, 2019, 15:02:01 PM

Previous topic - Next topic

Ronald

Op verzoek hier geplaatst i.p.v. op de app.
Al vele jaren probeer ik te achterhalen wanneer er nou precies over Aka (rood) of Beni (rood) of hi (idd ook rood) gesproken wordt.

Eén en ander zou mogelijk te maken hebben met de intensiteit van het rood. T.n.t. heeft mij nog niemand aan kunnen geven in Japan welke kleur rood dan wel het een of het andere is.
N.B. A 10 jaar geleden spraken we over het hi als we het rood op de Kohaku en Sanke bedoelden.
Nu is de rode kleur de laatste jaren meer van oranje naar rood gegaan dus dat zou kunnen verklaren waarom we tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar over Beni praten. Maar toch.
Wat is dan Aka. Het rood in de borstvin bij een Kohaku en Sanke heet nog steeds Moto-aka of het nou oranje of rood is. Sterker nog, zelfs het oranje bij een Asagi in de borstvin wordt Moto-Aka genoemd.

Navraag in Japan heeft mij alleen een schouder ophalen van 2 kwekers opgeleverd omdat zij het, of niet konden uitleggen of zelf niet wisten. Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk natuurlijk.
N.B. B In Nederland houden we ervan om alles aan onze geliefde koi te benoemen met een mooie Japanse term terwijl men in Japan alleen benoemd wat men ziet en het meestal geen officiële term is.


Ronald

Wie kan er (rood) licht schijnen op deze zaak?

Ruud

Klopt inderdaad aardig dat schouder ophalen. Ik kreeg als uitleg dat het te maken heeft met de tint rood, maar de kweker die ik sprak zag geen mogelijkheid om de diverse tinten aan de diverse benamingen te koppelen.

Wat je zegt over de terminologie klopt ook naar mijn ervaring. Wij verzinnen allerlei ingewikkelde benamingen voor de diverse types Kohaku.

Om de verwarring te vergroten kom je vervolgens dit tegen op de alwetende interwebs:

Moto, origineel sumi (zwarte aftekeningen, die zichtbaar zijn n op de larven en zichtbaar blijven op de volwassen koi)
Motoguro,  zwarte aftekening op borstvin.

Hierdoor zou je als Europeaan concluderen dat Moto zwart betekent... maar dan vind je vervolgens: 

Motoaka, rood als basis van de pectoraalvinnen, is aan te prijzen bij Asagi en Shusui.

Dan zou dat zwartrood betekenen. Of betekent moto dan toch iets als "aanzet" en kan het verschillende kleuren hebben?

Hmmm maar wat betekent 'guru' dan?
Vanuit de logica zou dat weer zwart moeten zijn. Gaan we over een paar jaar dan sumi vervangen door guru?

Shoot!

Noodle

Rare jongens die Japanners.
Buurman & Buurman ook trouwens dat ze hier een topic over starten.  :P

Beni beschouw ik als een gelijkmatige dikke rode huidlaag op een koi, bijvoorbeeld dus het patroon op een kohaku.
Een benigoi is een kohaku met een heel groot benipatroon?

Hi is ondergeschikt rood, niet de belangrijkste basiskleur op de koi.
Hi-asagi, hi utsuri, de secundaire of niet-originele kleur op een koi.
We spreken ook van secundair hi en niet van secundair beni.

Aka is denk ik rood als basis.
Een aka Matsuba is een rode koi, motoaka is dan rood in de basis van de borstvin.

Vertaal je dat allemaal even naar het Japans Ronald en neem je dat de volgende keer mee?
Kunnen die Jappen ook een keer lachen.  O:-)
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Ruud

Sommige termen werden ook aangepast omdat het in het japans meerdere betekenissen kon hebben die bijvoorbeeld leken op een scheldwoord.

Aka als basis gaat niet overal op... Aka Sanke, een sanke is geen rode vis en dan weer Hi Showa?

Noodle

Quote from: Ruud on March 13, 2019, 15:49:25 PM
Sommige termen werden ook aangepast omdat het in het japans meerdere betekenissen kon hebben die bijvoorbeeld leken op een scheldwoord.

Aka als basis gaat niet overal op... Aka Sanke, een sanke is geen rode vis en dan weer Hi Showa?

Hi is dan weer op de zwarte basisvis en aka op de witte basis.  8)
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Ruud

Dan is het eigenlijk rood OP een basis ipv als basis.


Ronald

Quote from: Noodle on March 13, 2019, 15:46:56 PM
Rare jongens die Buurman & Buurman.  :P

Beni beschouw ik als een gelijkmatige dikke rode huidlaag op een koi, bijvoorbeeld dus het patroon op een kohaku.
Een benigoi is een kohaku met een heel groot benipatroon?

Hi is ondergeschikt rood, niet de belangrijkste basiskleur op de koi.
Hi-asagi, hi utsuri, de secundaire of niet-originele kleur op een koi.
We spreken ook van secundair hi en niet van secundair beni.


Zoals ik al aangaf was het rood vroeger vaker hi dan beni en tegenwoordig meer beni dan hi.
Er van uitgaande dat het rood steeds roder wordt klinkt het wel logisch. Maar ja, wat is er logisch op z'n Japans.

GinRin

Bij Hi wordt gesproken over rode patronen zoals bij Go-Sanke.
Aka is een lichtere kleur rood en Beni is een donkere kleur rood.

Da's de theorie. In de praktijk zou een Aka Sanke dus eigenlijk Hi Sanke moeten heten, net zoals we over een Hi Showa praten. Daarnaast is een Benigoi vaak juist niet donker-, maar lichtrood. De termen worden (ook door de Japanners) door elkaar gebruikt. In Japan is het nu eenmaal zo dat iemand die hoger op de maatschappelijke ladder staat per definitie gelijk heeft...dus als een hooggeplaatst iemand ten onrechte een verkeerde benaming geeft aan een koi (zoals bijvoorbeeld Aka Sanke), dan is dat dus waar.


Joop