ORP waarde van je vijverwater - De vuilwater indicator

Started by Theokoi1962, March 13, 2019, 11:24:45 AM

Previous topic - Next topic

Bram 3.0

Vraag aan wie het weet?
Ik ben me aan oriënteren om een orp meter aan te schaffen en wel een combi meter.
Ik kan ook een temp.meter aan hetzelfde apparaat hangen om een temp.gecorrigeerde ph meting te doen.
Je kan volgens mij geen RH berekening doen als de Ph niet correct is gemeten.
Temperatuur gecorrigeerd Ph meten is nieuw voor mij.
Men gaat bij meten in de boeken uit van neutraal Ph 7 bij 25 graden watertemperatuur.
Is er een formule om de watertemperatuur mee te nemen bij een Ph meting? Al is er maar 1/10 verschil is dat toch belangrijk voor het vaststellen van de RH.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Budeltje

Quote from: Madinees on March 30, 2020, 20:11:09 PM
Wel goed voor de vissen!

Waartussen moet de PH waarde eigenlijk zitten? En wat voor effect heeft het op de vissen?
(Ik weet het effect op ammia en redoxpotentieel).

De ph moet tussen de 6,5 en 8,5 zitten. Koi kunnen leven in water met een ph van 5 tot 10, echter wordt alles buiten 6,5 en 8,5 een zeer stressvolle situatie voor koi.

De mogelijke gevolgen van stress zijn bij jou bekend denk ik.

Croesmaster

Bijna  8) eens met Budeltje,  de optimale PH ligt tussen 6.8 en 8.2. Hierin voelen koi zich het prettigst... echter een stabiele PH is nog belangrijker.

Bas42

Natuurlijk wel goed om je af te vragen waarom een pH erg lag of hoog is. Vaak ook goed om op meerdere momenten op een dag te meten om een geode indicatie te krijgen van de schommelingen over de dag heen. Zoals Henry aangeeft is een koi gevoeliger voor schommelingen in de waterkwaliteit dan voor een hoge of lage pH (binnen bandbreedte idd).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

J@@p

Quote from: Bram 3.0 on April 19, 2020, 16:45:38 PM
Vraag aan wie het weet?
Ik ben me aan oriënteren om een orp meter aan te schaffen en wel een combi meter.
Ik kan ook een temp.meter aan hetzelfde apparaat hangen om een temp.gecorrigeerde ph meting te doen.
Je kan volgens mij geen RH berekening doen als de Ph niet correct is gemeten.
Temperatuur gecorrigeerd Ph meten is nieuw voor mij.
Men gaat bij meten in de boeken uit van neutraal Ph 7 bij 25 graden watertemperatuur.
Is er een formule om de watertemperatuur mee te nemen bij een Ph meting? Al is er maar 1/10 verschil is dat toch belangrijk voor het vaststellen van de RH.
Gr Bram 3.0

Bedoel je deze formule,
rH = (mV/29) + (2 x pH) + 6.76
Vb mV=300, pH=7,5
(300/29)+(2*7.5)+6,76=32,..

Groeten,

Jaap.

Bram 3.0

Hoi Jaap die formule ken ik,die is om je RH te bereken.
Het gaat expliciet over een Ph combi meter die met een aangesloten temp.voeler een,temperatuur gecorrigeerde Ph meet.
Welke waarde moet je nemen Ph zonder temp.correctie of met? Om de Rh te berekenen.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bram 3.0

Ik heb wat gevonden op internet:
Hoe wordt de temperatuur gecompenseerd bij het meten van pH?

pH-metingen hangen af van de temperatuur van het monster. Hierbij zijn twee punten van belang:

A. De invloed van de temperatuur op de slope van de elektrode
De pH-elektrode meet de potentiaal tussen de meetelektrode en de referentie-elektrode. Het instrument berekent de pH-waarde aan de hand van deze potentiaal met behulp van de temperatuurafhankelijke factor -2,3 * R * T / F, waarbij R de universele gasconstante is, T de temperatuur in Kelvin en F de Faraday-constante. Bij 298 K (25 °C) is de factor -59,16 mV/pH. Dit is de slope die bekend is van de kalibratie van de elektrode. Bij verschillende temperaturen worden de volgende waarden berekend: -56,18 mV/pH bij 10 °C, -58,17 mV/pH bij 20 °C, -60,15 mV/pH bij 30 °C enzovoort. Deze invloed op de pH-meting wordt gecorrigeerd met de automatische (ATC) of handmatige temperatuurcompensatie (MTC). Daarom is het belangrijk om de temperatuur van het monster te kennen of om een temperatuursonde te gebruiken. Een verkeerd ingestelde temperatuur betekent een fout van 0,12 pH-eenheden per 5 °C verschil.

B. De invloed van de temperatuur op de pH-waarde van het monster
De pH-waarde van het monster verandert al naargelang de temperatuur. Dit is een chemisch effect en daarom specifiek voor iedere soort monster. Deze invloed kan NIET worden gecompenseerd; alleen de echte pH-waarde bij de feitelijke temperatuur wordt weergegeven. Daarom is het belangrijk om alleen pH-waarden te vergelijken die bij dezelfde temperatuur zijn gemeten.
Uitzondering: de temperatuurafhankelijkheid van pH in vele in de handel verkrijgbare bufferoplossingen is opgeslagen in het instrument. De elektrode kan worden gekalibreerd bij verschillende temperaturen, omdat voor de gemeten potentialen automatisch als referentietemperatuur 25 °C of 20 °C wordt gebruikt. Om voordeel van deze functie te hebben, is het belangrijk om de juiste bufferoplossingengroep te selecteren en om de temperatuur te meten tijdens de kalibratie.

Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

J@@p

Quote from: Bram 3.0 on April 21, 2020, 10:12:01 AM
Hoi Jaap die formule ken ik,die is om je RH te bereken.
Het gaat expliciet over een Ph combi meter die met een aangesloten temp.voeler een,temperatuur gecorrigeerde Ph meet.
Welke waarde moet je nemen Ph zonder temp.correctie of met? Om de Rh te berekenen.
Gr Bram 3.0

Ph is temperatuur afhankelijk, dus als de ph meter het corrigeert dan moet je die waarde aanhouden.

Groeten, Jaap.

Pat

Beste forumleden,

Tis al een tijdje dat ik op deze forum geweest ben.
Top dat er steeds meer mensen zijn die een Orp meter aanschaffen, dit zal voor de koi zekers ten goede komen.
Wel is me opgevallen(misschien dat ik er overheen gelezen heb) dat de probe niet word getest met solution van de Mv waarde.
Mijn kast geeft 280 aan in de solution terwijl de vloeistof 240 is. Dus een aftrek van -40 punten.

In andere onderwerpen lees ik ook dat er Kp gebruikt word of wil gaan worden om de Orp te verhogen.
Ik heb dit enkele malen gedaan in het verleden(2016 periode van 3-4 maanden), mijn mening hierover is dat dit nutteloos is, maar ieder zijn mening natuurlijk.
Wil je de Orp super hebben?
Gebruik dan Ozon, voor mijn de meest veilige manier om kwaliteit van vijverwater op en top te krijgen.
Wat betreft beluchten van de vijver, die zet ik pas aan boven de 22 graden of ff 10-15 minuten om de vijver om te woelen of toevoeging van klei.
Een andere makkelijke manier om je Rh waarde uit te rekenen is Orp+200:30+ph+ph dit werkt op een gegeven moment makkelijker om het ff vlug uit te rekenen.

Grt,

Pat






Bram 3.0

Hoi Pat,benieuwd naar je ervaringen met het gebruik van KP,hoe meer ervaringen op het forum,hoe meer we leren.
Ps.als je tijd hebt a u b.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Pat

Hoi Bram,

Mijn ervaringen in Kp zijn positief en negatief geweest!!!!
Ik heb best wel veel geëxperimenteerd hiermee, ben een persoon die alles uittest en alwetend hoe ver ik kan gaan. dat is soms best wel ver geweest.
Het positieve is het oxideert en maakt veel kapot tot bepaalde hoogte.
Wanneer doe je het goed?
Is het probleem opgelost?
Ben wel eens tot een 560-580 Orp gegaan(5-6 gram/kuub)!
Waarom? Costia kreeg ik niet uitgemoord hiermee, ook niet met de dosis hierboven.
Nieuwe aankoop 15 gram kuub, voor 12-15 minuten(zeer tevreden over).
Gebruik enkel nog maar Kp voor zeer korte behandelingen.

Dan terug te komen lage doseringen met Kp een 10daagse kuur tot een Orp waarde van 280-350.
Totaal geen doel, enkel het dichtslippen van je filtermateriaal wat poreus is(siporax-poraglass).
Virkon is een betere keus om mee te werken tezamen met Orp meter.
Ik gebruik gewoon de Virkon die in stallen en als ontsmettingsmiddel gebruik word en ook een helft goedkoper is dan die in de koiwinkels verkocht worden.

Ozon, iedereen is er panisch van. Waarom?
Geen idee, meest veilige manier om je kwaliteit van je water te verbeteren.

Nogmaals dit zijn ervaringen van mijnzelf.
Leer je vissen kennen, leer van je meetinstrumenten want iedere vijver(water) is anders, ga elke x een stapje verder. Durf je dit niet begin er dan niet aan.
Aan alles zit een risico.
Een ander mogelijkheid om je Orp iets of wat te verhogen op natuurlijke basis, gebruik filterkapdoeken als je een trickle hebt kan je zomaar 15-25 punten schelen(regelmatig verschonen) dan zie je ook meteen wat voor vuil je nog wegvangt.


Mvg,

Pat


Bas42

Pat helemaal met je eens. Zoals in mijn andere topic aangegeven is meten voor mij een deel van de hobby. De zuurstofmasker is ook al aangeschaft maar krijg ik pas met mijn verjaardag. TDS meter staat ook nog op mijn verlanglijstje. En zo nu en dan wat experimenteren en op een verantwoorde wijze grenzen verleggen houd ik ook van. Dat geeft kennis (en op termijn ervaring). Dus ben in die zin ook wel benieuwd naar je ervaringen met KP-badjes. Wanneer pas je die toe en heeft het je voorkeur om vissen met parasieten ook op die wijze te behandelen ipv in de vijver. Bij tricho bv heb ik de indruk dat het niet mee behandelen van jij filter zorgt voor een versnelde uitbraak na de behandeling. Overigens zie ik vaak bij een KP-behandeling juist een betere werking van mijn filter doordat de buitenste laag van het dragermateriaal voor de baccies vaak is vervuild. Door het weer schoon "brandden" met KP raak je die buitenste laag weer kwijt zodat de baccies weer optimaal hun werk kunnen doen ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Pat

Hoi Bas,

Een Tds meter is gewoon fijn, met deze instrument heb je in principe haast geen tester meer nodig voor je nitraat(zout).
Vroeger gebruikte ik een Tds meter 2002-2007 voor het kweken met discusvissen, een ppm waarde onder de 80 met een max van 1 Kh en Gh van 2(3x18=54 PPM), kweekte 1000 stuks in de maand was destijds de grootste van de Benelux. In deze periode heb ik veel kennis op gedaan van waterwaardes.
Met Orp meter kan je ook merken mits je de meter en waterwaarde kent van je vijver(als die top draait) dat je last gaat krijgen van Nh-3 of N0-2 .
Als ik een verhoging heb van Nitriet 0.3-0.5 daalt mijn Orp waarde met 40-50 punten.

Wat betreft Kp op je filtermateriaal, haal eens 20 stukje eruit, leg dit in een vergiet met een witte emmer eronder en dan hoge druk erop. Je zal verbaasd zijn wat voor bende eruit komt.

Het kort badje gebeuren.
Dit is verschillend, koop je een koi waar veel bende opzit, blijven ze gewoon 12-15 erin, gele poetshandschoentjes aan en was ik de vis op alle plekken, de slijmlaag gaat er eerder af om die klojo's makkelijker onder handen te nemen.
Maar je hebt ook koi die je koopt in winkels die gewoon schoon zijn, die was ik 3-5 minuten in zo'n bad.

Wat betreft die zuurstofmasker, die snap ik ff niet  ???

Bas42

Quote from: Pat on May 05, 2020, 13:04:57 PM
Hoi Bas,

Een Tds meter is gewoon fijn, met deze instrument heb je in principe haast geen tester meer nodig voor je nitraat(zout).
Vroeger gebruikte ik een Tds meter 2002-2007 voor het kweken met discusvissen, een ppm waarde onder de 80 met een max van 1 Kh en Gh van 2(3x18=54 PPM), kweekte 1000 stuks in de maand was destijds de grootste van de Benelux. In deze periode heb ik veel kennis op gedaan van waterwaardes.
Met Orp meter kan je ook merken mits je de meter en waterwaarde kent van je vijver(als die top draait) dat je last gaat krijgen van Nh-3 of N0-2 .
Als ik een verhoging heb van Nitriet 0.3-0.5 daalt mijn Orp waarde met 40-50 punten.

Wat betreft Kp op je filtermateriaal, haal eens 20 stukje eruit, leg dit in een vergiet met een witte emmer eronder en dan hoge druk erop. Je zal verbaasd zijn wat voor bende eruit komt.

Het kort badje gebeuren.
Dit is verschillend, koop je een koi waar veel bende opzit, blijven ze gewoon 12-15 erin, gele poetshandschoentjes aan en was ik de vis op alle plekken, de slijmlaag gaat er eerder af om die klojo's makkelijker onder handen te nemen.
Maar je hebt ook koi die je koopt in winkels die gewoon schoon zijn, die was ik 3-5 minuten in zo'n bad.

Wat betreft die zuurstofmasker, die snap ik ff niet  ???
8) dat zuurstofmasker was de autocorrectie die ik over het hoofd had gezien. Dat moet de zuurstofmeter zijn ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Sjoeaat

Goedemorgen Cave leden,

Sinds een aantal maanden heb ik o.a. een PH en een ORP probe van atlas scientific die continu mijn vijver meten.
Ik ben verre van een expert als het gaat om het interpreteren van deze meetgeggevens maar inmiddels voldoende ingelezen om hier op een verantwoorde manier iets wat op te sturen middels o.a. het gebruik van ozon.
Dat de ORP en de PH waarde elkaar beïnvloeden was mij al wel bekend maar leuk om te zien hoe dit zich tot elkaar verhoud.
Ik dacht dat het interessant zou kunnen zijn om hier een overzicht van de afgelopen 2 dagen met jullie te delen. Hierop zie je duidelijk dat wanneer de PH stijgt de ORP waarde het tegengestelde doet.
Ook interessant om te zien dat toen er vanochtend een gigantische regenbui overtrok dit een vrijwel direct effect gaf in de meetgegevens.
Zo nu en dan zitten er wat korte pieken of dalen in de meting. Waardoor deze precies worden veroorzaakt worden ben ik nog niet achter. Wat wel opvalt is dat dat het vaak op zowel de PH meting als ook de ORP meting op het zelfde moment te zien is. Misschien dat 1 van jullie hier een verklaring voor zou hebben?