News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

paai 2022

Started by nico1012, May 22, 2022, 10:51:57 AM

Previous topic - Next topic

nico1012

Onze oudste zoon zag Vrijdag 20 mei enkele jonge koi achter elkaar aan jagen. Toen vond die dat we de quarantaine bak maar klaar moeten maken voor een nieuwe kweek.
Opgroei vissen overgezet naar de vijver en de potentiële ouders erin. Ze gingen vrijwel gelijk achter elkaar aan jagen enkel zonder afzet van eitjes.

Zaterdag was dit ook het geval daarom heb ik er in de avond 3 jonge koi bij gezet waarvan ik er bij 1 vrij zeker van was dat dit een vrouwtje was en ook al kuit had.
Zondag om 02:00, 04:00, 06:00 geen eitjes maar om 08:00 was het raak.
De jonge Ueno showa werd achter na gezeten door 4-5 mannen. De Shiro en Momotaro vrouw waar ik eigenlijk eitjes van wilde hebben volgens mij ook niet gepaaid.
Heb niet van alle vissen filmpjes die mee hebben gedaan aan deze paai poging maar wel van een groot deel.



mannen




vrouwen (althans ik denk het)






Perry

Deze gaan we hier ook volgen

Margon

Leuk, gaan we volgen...

nico1012

Vissen zijn op het filmpje 16 dagen en wat een verschil met de twee eerdere kweek pogingen. Toen voerde ik ze ei geel en nu zwemmen de koi tussen de watervlooien en groeien ze voor onze doen echt heel hard.

Fredb


Margon


nico1012

ze zijn inmiddels 23 dagen oud en groeien heel goed voor onze doen.
Zoals ik het nu kan inschatten denk ik 70% Kohaku en 30% showa



Fredb

Wanneer ga je de 1e selectie doen?

nico1012

Het zijn er niet zoveel. Maar wil wel minder egoïstisch doen als voorgaande jaren en er meer eerder weggeven aan bekenden of verkopen voor een minimale prijs aan onbekenden.
Denk voordat we op vakantie gaan dat ik ze dan vang en verdeel.
Van mijn eerdere 2 kweek pogingen zwemmen best mooie vissen bij vrienden. Dat is toch leuk als je daar komt en je ziet daar vissen die jij gekweekt heb en niet afdoen voor het bestand.

Fredb

Dat is zeker leuk om te zien!

Maar je doe geen selectie als ze nog zo klein zijn? Het lijkt mij ook dat er wel "ongeschikte" voor door laten groeien, tussen zitten.

nico1012

Als ik er veel meer zou hebben dan zou ik misschien wel moeten selecteren.
Nu heb ik er relatief weinig en is de waterkwaliteit goed.
Mijn schoonvader is een nieuw vijver aan het bouwen dus hoop er daar een paar te plaatsen

Fredb


nico1012

Eigenkweek nu 6 weken oud.
Wil over 2 weken gaan selecteren




Bas42

Dat zijn er genoeg en het ziet er ook goed uit. Mooi projectje. Nu nog kwijt zien te komen als ze doorgroeien ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter